Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gamle batterier og krystallisering

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 06. september 2011, klokken 09:39

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg har en 99-modell P106 som nå har gått 96.000km på orginale batterier.
Siden jeg kjøpte den (12.000km) har den gått t/r Asker-Oslo (~70km) uten lading i sommerhalvåret, mens jeg har ladet i byen om vinteren.

Det siste året har den slitt et par anledninger om vinteren (ladelampe på 70%), mens rekkevidden om sommeren har vært god. Jeg lurer på om manglende overlading (pga. streng kulde) og krystallisering kan ha medvirket til problemene.

I en spesiell kald periode fikk jeg ladelampe ved 60% (~25km) mens bilen fortsatt gikk bra og jeg kom hjem uten ladelampe.
Dette skjedde tre-fire ganger.

Jeg har nå kjørt batteriene forsiktig ned tre ganger og resultatet forvirrer meg litt:

1. Ladelampe ved 44km
2. Ladelampe ved 50km
3. 60km uten ladelampe (jeg tror ikke bilen hadde overladet denne dagen)

Jeg trodde en eller flere batterier var foobar, men dette minner vel mer om krystallisering?

Thomas


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Det er vanskelig å trekke noen konklusjon ut fra tallene dine.

Prøv heller å måle batterikasse spenning og finn spenning/blokk ved forskjellige ladetilstander.

Avviker utregnete snittverdier med mer enn 0,05V / blokk har du problemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

Ikke så enkelt å si hva dette kan være, men jeg tenker følende:

Den variable kjørelengden (før ladelampen tenner) kan bety at en eller flere blokker mister spenning (enkeltceller reverseres) på et tidligere tidspunkt enn resten av blokkene. Dette kan utløses om man kjører hardt, f.eks vesentlig over 100A spontant eller over tid. Alder eller krystallisering kan godt være årsaken til det. Det kan også være lite vann (som forårsaker varmgang/skader).

Forsøk å gjøre samme test på nytt, men sørg for å kjøre med så lett fot som overhode mulig under hele utladingsforløpet og se om det er store avvik da også.
Det beste ville naturligvis være, som Elektrolux foreslår, å lese pakkespenning/strøm (under kjøring), men jeg forstår det slik at du ikke har slikt verktøy installert i bilen.

Et annet moment som er viktig for å kunne konkludere er å ha kjennskap til BMS'en sin virkemåte og dens vilkår for å tenne ladelampa. Her er jeg blank, men det er kanskje noen andre på forumet som har denne kunskapen.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Ken

Praktisk talt skal du holde batteripakkke så varm som mulig vinterstid og ta et par vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren som sørger for at de svakeste blokker holder spenning.
Vi får samme problem i Think Classic
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Parsli

Takk for alle svar!

Bilen har hatt vannfylling hver 4500km de siste årene (5000 før da), så jeg tviler på at det er lite vann som er problemet.
Men man vet jo aldri.

Jeg har PP2000 så jeg tror jeg skal få lest ut spenning under kjøring, har sett menypunktet en gang så jeg husker ikke detaljene.
Skal også prøve å måle batterikassene før og etter kjøring.

Det jeg fortsatt lurer på er om krystallisering er et aksellererende problem (med alder og antall DOD).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. september 2011, klokken 10:04
Det jeg fortsatt lurer på er om krystallisering er et aksellererende problem (med alder og antall DOD).

Det har ikke jeg noen tro på. Derimot ser jeg det på pakker som har stått mye fulladet.

Det du bør gjøre er; som sagt, å måle spenningen på de individuelle kassene og dele dette ut for å finne ut om noen kasser mangler spenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. september 2011, klokken 10:04
Jeg har PP2000 så jeg tror jeg skal få lest ut spenning under kjøring, har sett menypunktet en gang så jeg husker ikke detaljene. Skal også prøve å måle batterikassene før og etter kjøring.

Å måle totalspenningen under kjøring gir deg ingenting, så PP2000 har ingen verdi i denne sammenheng.

Saken er - som Elektrolux også sier - å måle spenningen på hver enkelt pakke ved ulike SOC og sammenlikne snittspenningen på hver pakke.
Mål ved full-ladet. Kjør ned til hhv ca 75% / 50% / 25% (evt stopp ved ladelys) og mål alle pakkene så fort som mulig etter kjøringen.

Da vil du få en ganske god indikasjon på om - og evt. i hvilken pakke du har problemer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Men når det er sagt så er det jo å få montert Robometer SFSF (excuse my French) som er tingen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hma

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. september 2011, klokken 13:27
Å måle totalspenningen under kjøring gir deg ingenting, så PP2000 har ingen verdi i denne sammenheng.
Jeg er ikke helt enig her, men støtter deg naturligvis i at det beste er å måle på lavest mulig nivå; i første omgang kassenivå for PSA :)

Jeg bruker Nikometer i både min Th!nk Classic og Toyota Rav4 EV. Det gir meg sanntids avlesning av bl.a. pakkespenning og strømtrekk. Spesielt på Th!nk, hvor pakken relativt sett har størst spenningsfall under kjøring, er pakkespenning noe jeg holder et øye med hele tiden. Jeg har ikke annen overvåking, men kan om nødvendig måle enkeltblokker via en utlagt kabel fra batterikassen.

Å lese av pakkespenning og strømtrekk i sanntid under kjøring, mener jeg er uvurderlig. Det gir muligheten for tilpassing av kjørestil ut i fra pakkens tilstand.
Det krever dog litt erfaring, dvs; lære å kjenne igjen pakkens normalspenning ved ulik SOC og strømtrekk. Problemet er naturligvis er at du ikke får entydig informasjon dersom en eller flere celler reverserer.

Dersom trådstarter allerede har et verktøy som muliggjør slik avlesning, mener jeg det bør prøves :)


Ellers er jo Robometer eller annen blokkbasert overvåking helt klart det beste :)

Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elmo

#9
Legg merke til at jeg skrev "i denne sammenheng" Hma
Sitat fra: Elmo på onsdag 07. september 2011, klokken 13:27
Å måle totalspenningen under kjøring gir deg ingenting, så PP2000 har ingen verdi i denne sammenheng.

Jeg er helt enig med deg at å lese av pakkespenning og strømtrekk i sanntid under kjøring gir verdifull informasjon når du har erfaring med det og kjenner den konkrete pakken, selvom det aldri vil kunne peke ut hvor eventuelle dårlige blokker er.
Jeg har selv PakTrakr i mine to PSAer, og følger konstant med på nettopp totalspenning og strøm under kjøring.

Men i Thomas sitt tilfelle var det snakk om en metode for å peke ut dårlige blokker uten å ha den nevnte erfaringen,
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA