Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer fra prøvekjøring av Kia Niro

Startet av AppleKnocker, torsdag 14. juni 2018, klokken 15:21

« forrige - neste »

AppleKnocker

Prøvekjørte Niro forlededen i plug-in versjon. Sammenlignet mot Hyundai Ioniq har jeg følgende observasjoner.
Niro er en tanke stivere i oppsettet enn Ioniq. Der Ioniq gynger bortover er Niro en anelse mer støtete. Men jeg ville neppe merket forskjell om jeg ikke kjørte bilene rett etter hverandre.
Niro har litt mer vindstøy og litt mindre hjulstøy enn Ioniq. Niro påvirkes av sidevind mer enn Ioniq.
Plassen er merkbart bedre i Niro for fører, passasjerer og bagasje. Niro er litt høyere en Ioniq, men lavere enn en Kia Soul.
Opplevd kvalitet på materialer etc i interiøret er OK, mye er likt som i Ioniq. Jeg vil kanskje si at Ioniq føles noe mer "premium". Nå er jo begge billigbiler, så ingen av dem er egentlig premium.
Niro er en veldig anonym bil. Sliter med å komme på andre biler som gjør så lite ut av seg.

Oppsummert en bra bil. Fortrinnet blir god plass, lang rekkevidde og (antatt) lav pris. Ingen grunn til å be om refusjon av depositum!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Einride

#1
Prøvekjørte også bensin-Kona og Niro PHEV på samme dag og har egentlig gjort meg opp samme erfaringar som deg. Ein del støy i begge bilar, men Niro virka hakket stillare, sikkert mest fordi den stort sett køyrde elektrisk den turen eg prøvde den :)

Niro er ein veldig kjedelig bil, men betrakteleg meir romsleg enn Konaen. Den er ikkje spesielt spennande å sjå på og fargeutvalet er stort sett nyansar av kvit, grå eller svart virkar det som. Interiøret var stort sett det same,  mykje billigplast, spesielt i knappar rundt om kring. Synst egentlig ikkje Kona var spesielt mykje betre på det punkte, sjølv om Hyundai i teorien skal vere eit hakk over Kia.

Niro er ganske romslig innvendig, sjølv om bagasjerommet ikkje er noko særlig å skryte over (spesielt ikkje i PHEV-utgåva der både 12V- og driftsbatteri stjeler plass i bagasjerommet. Men bakseteplassen er svært mykje betre enn på Konaen, ein stor fordel for dei med store barneseter. I tillegg har Niro minnefunksjon på elektrisk setejustering. At det ikkje finst i Kona er heilt uforståeleg. Men uansett vil vel det vere ein bagatell for ganske mange.

Sånn enkelt oppsummert? Kona har litt meir sjarm, Niro er meir praktisk (og kjedelig :) )

hELgenen

Opplever Niro som veldig kjedelig,praktisk, fornuftig bil. Du sitter ok, styrefølelsen er så som så og kan på ingen måte sammenlignes med f.eks biler som i3 som jeg har mye erfaring med. Interiørkvaliteten er middels og løftes noe av utstyret som f.eks kjøling i seter. Hjul og vindstøy er veldig fremtredende og for meg er dette kanskje den største
negative overraskelsen. Hybrid versjonen er  veldig «daff» - aktiv kjøring kan du bare glemme, men her regner jeg faktisk med at elbil varianten scorer en del ekstra poeng idet den har vesentlig mer futt enn hybrid og bensin versjonen. Bagasjerommet er lite, men det er som forventet, men det er mye mer plass her enn hos f.eks Hyundai Kona og Kia Soul. I baksetet er det faktisk god plass og mye, mye bedre enn hos f.eks Kona. Det er også praktisk innstegsbeskyttelser slik at barn kan tråkke rett inn uten
å ødelegge lakken...Utvendig kommer også bilen med praktisk dør beskytter – i det hele tatt opplever jeg bilen som en veldig praktisk småbil til pendling og kjøring av barn til forskjellige aktiviteter, men som en turbil må jeg vel si at den er for liten. Kona – den virkelige – likte bilen av utseende og den passerte denne testen med glans – hun synes også den så ok ut innvendig og reagerte ikke noe negativt på interiøret. Hun klagde heller ikke over hjul og vindstøy slik jeg gjorde......Vi står fortsatt på ventelisten etter prøvekjøring selv om bilen ikke akkurat overbeviste meg. Hadde det ikke vært for batteripakken hadde jeg nok sett etter andre biler........

Bjoris

Dette med støy noterte jeg meg også, testet den før vi fikk den nye Leafen som er imponerende stillegående. Veldig kjiipt om forskjellen er stor noe jeg frykter den er, men litt vanskelig å sammenligne uten å kjøre begge på samme vei og etterhver andre!

Hengerfeste blir avgjørende, om det ikke kommer likevel så blir det nok Leaf Pluss eller M3

Håkon77

Hvordan har de fått til mye, mye bedre plass i baksetet på Niro vs Kona når det er maks 1cm i forskjell på bredde?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

navyelsen

Sitat fra: Håkon77 på mandag 18. juni 2018, klokken 12:16
Hvordan har de fått til mye, mye bedre plass i baksetet på Niro vs Kona når det er maks 1cm i forskjell på bredde?

Det er ingen som har nevnt bredden. Men Niro er vel 20-30 cm lengre, og en del er tatt ut i bakseteplass.
Plass i lengderetning anser jeg som viktigst, både som voksen person med normal lengde på ben, samt småbarnspappa med bakovervendt barnesete. Plass i bredden er uvesentlig, da midtsetet stort sett forblir ubrukt.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Håkon77

Oj, hvorfor så amper? Regnet med at det var gjort en vurdering av bredden når man vurderer plass i baksetet.  Jeg lurte på om de kanskje hadde gjort noe med utforming etc, men jeg skjønner nå at det kun er lengde fremover og kun med 2 bak som er vurdert. Ok.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Joltus


Håkon77

2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Joltus


Kårepåsporet

Sitat fra: Håkon77 på mandag 18. juni 2018, klokken 12:16
Hvordan har de fått til mye, mye bedre plass i baksetet på Niro vs Kona når det er maks 1cm i forskjell på bredde?

Niro har 10 cm større akselavstand enn Kona, og så er den vel totalt ca 20 cm lenger.

turfsurf

Sitat fra: navyelsen på mandag 18. juni 2018, klokken 13:29
Det er ingen som har nevnt bredden. Men Niro er vel 20-30 cm lengre, og en del er tatt ut i bakseteplass.
Plass i lengderetning anser jeg som viktigst, både som voksen person med normal lengde på ben, samt småbarnspappa med bakovervendt barnesete. Plass i bredden er uvesentlig, da midtsetet stort sett forblir ubrukt.
Og for oss med tre barn er lengden stort sett bra nok når det er plass til tre i bredden. Har dog til gode å finne en bil med god plass til tre i bredden utenom MPVer størrelse stor... Alle disse bilene burde hete fireseter+nødsete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 18. juni 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Håkon77 på mandag 18. juni 2018, klokken 12:16
Hvordan har de fått til mye, mye bedre plass i baksetet på Niro vs Kona når det er maks 1cm i forskjell på bredde?

Niro har 10 cm større akselavstand enn Kona, og så er den vel totalt ca 20 cm lenger.

Og konklusjonen er at der Kona på alle måter er en veldig liten bil mhp. baksetet, er Niro stor nok til at voksne kan sitte med god beinplass der bak. Har aldri vurdert at bredden i en bil skal ha noe nevneverdig å si for baksete plassen selv om det kan ha betydning mhp antall barneseter - men da snakker vi trolig om mye større biler enn Niro og Kona.

Dersom plass betyr noe i valget mellom Niro og Kona - burde valget være enkelt. Er det andre egenskaper som vurderes høyere - ja da er valget ikke like rett frem

AppleKnocker

Sa noen hengerfeste?
Ellers virker det også som Niro ligger et hestehode foran Kona på selvkjøring.

Kona er ute av dansen for min del pga størrelse. Det er meget mulig jeg kjøper en Niro. Men jeg kjenner allerede nå at jeg kommer til å vri meg i smerte over hvor kjedelig og grå bilen er. Men det er ingen showstopper i dagens elbilmarked. Send kamelene inn - jeg er klar til å svelge.

Ellers må jeg si at både Kia og Hyundai imponerer stort på elbilfronten!




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mr Oizo

Ja dette virker veldig lovende. Mangel på App er vel snart eneste mangel på Kia og Hyundai nå.
Det gjenstår å se om de klarer å levere i mengder da, ventetiden kan fort bli lang som Ioniq, den har et snitt på ca 200 registreringer per måned siste året. Men etterspørselen er kanskje ikke større? Mye import siden leveringstiden fra forhandler er 8-10 måneder. Mens nye Soul får du "kastet" etter deg enten fra merkeforhandler eller gråimport.
Nissan må snart se til å skjerpe seg nå, de blir rett og slett utkonkurrert med den "facelifta" bilen fra 2011 hvis snart eneste fordel er "lav" pris og god tilgjengelighet. Nissan er nok også det merket som har slitt mest med batteridegradering, og Leaf 40 er nok intet unntak der når man ser varmeproblemet den har og den totale mangelen på kjøling av batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA