Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler er en fremtidsvisjon som ikke leveres - kjør istedet mc!

Startet av Banan, torsdag 14. juni 2018, klokken 07:06

« forrige - neste »

Banan

Kjøpte først Nissan Leaf 30kWt som hadde så mange feil at Nissan fikk bilen tilbake. Bestilite deretter Opel Ampera med skriftlig garantert levering desember 2017, noe som viste seg å være kun et håp og ikke et kontraktspunkt fra Opel Norge. Deretter Tesla M3 som også viser seg å i beste fall være et produkt man kan se i neste utgave av "tilbake til fremtiden". Bestilte deretter den nye Nissan Leaf med 40kWt batteri, og så viser det seg at den bruker mye mer strøm en forrige Leaf - noe som gjør at rekkevidden er like lav på 40kWt som på 30kWt utgaven. Så ufattelig teit er det altså mulig for en utviklingsavdeling av elbil å holde på: utvikle en ny utgave med større batterikapasitet, der kapasiteten brukes til økt forbruk istedet for økt rekkevidde - LOL. Nissan Leaf 40kWt ble umiddelbart avbestilt, MEN... en gang - langt inn i fremtiden og lenger enn langt... skal det visstnok komme en Nissan Leaf med 60kWt batteri. Bli ikke forundret om den da forbruker så mye strøm at en godt brukt Buddy vil ha lenger rekkevidde.

Elbil bransjen er nok mest en drømmetank om hva som muligens kanskje kan leveres en gang i fremtiden. Jeg beholder min bil med dieselmotor, glemmer totalt disse elbil fantasiene, og kjøper meg nå istedet for elbil en motorsykkel. Så får man se om 10-15 år om det har endret seg mtp evnen til å faktisk levere de de markedsfører - man kan jo vanskelig flytte seg fra A til B i et kjøretøy som aldri blir levert?

Det finnes idag rundt 7500 motorsykler tilsalgs på Finn.no, så man kan gjøre en god handel. I tillegg er det lav vegavgift, man betaler ikke bompenger, man kan kjøre i kollektivfelt, man slipper lettere unna kø, man finner lett parkeringsplass, man slipper å lete etter en ledig ladeplass, bruker mindre drivstoff enn en bensin/diesel bil. Med utviklingen i klima, er det nå få dager i året at man ikke kan kjøre mc iallefall på østlandet/sørlandet. Man har altså mye de samme fordeler som med elbil, men nå skal man jo betale også bompenger med elbil.

Bare et innspill til de som venter på elbiler som i realiteten kun er en drøm som kanskje en gang i fremtiden vil kunne bli levert, med større batteripakke der økningen i kapasitet blir benyttet til økt rekkevidde istedet for økt forbruk. I mellomtiden har du det mye gøy med en mc  :) :+1:

1000kwh

Jeg ventet på TM3, men kjøpte Model S i stedet. Angrer ikke ;)

Vanskelig med familieturer på mc :D

doldis1

 :laugh: Ser ut for meg som du har hatt din del av uflaks med elbiler... Kanskje ikke bare uflaks da, hadde du lest deg opp litt hadde du også forstått at Ampera-e / Chevy Bolt var en compliancebil vi ikke kom til å se mange av..
Med 30 kwt Leafen hadde du nok mest uflaks, når det gjelder den "kommende" 60 kwh Leafen vil den ha samme batteri / fremdriftselektronikk fra LG som Ampera-e og trolig samme rekkevidde som den..

Teslas model 3 ( hvis du fremdeles har beholdt reservasjonen) er nok i en annen divisjon enn de forannevnte, jeg har tidligere sagt at model 3 blir Norges mest solgte bil fra det øyeblikket den setter hjula på Norsk grunn og ser ingen grunn til å endre på den spådommen for å si det slik..

Ellers litt trist å se at du ga opp elbil grunnet GM's lurebil, håper det ikke er for mange der ute i samme situasjon som deg...

Banan

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:24
Jeg ventet på TM3, men kjøpte Model S i stedet. Angrer ikke ;)

Vanskelig med familieturer på mc :D

Har tenkt mye på Model S selv, men rygger pga prisen. Har råd til en slik, men kommer fra et nøysomt arbeiderklasse hjem der pengene ikke sitter veldig løst  :D

Familieturene går fortsatt med min diesel stasjonsvogn, mens jobbkjøring blir med mc. Funker bra det!

Banan

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:29
:laugh: Ser ut for meg som du har hatt din del av uflaks med elbiler... Kanskje ikke bare uflaks da, hadde du lest deg opp litt hadde du også forstått at Ampera-e / Chevy Bolt var en compliancebil vi ikke kom til å se mange av..
Med 30 kwt Leafen hadde du nok mest uflaks, når det gjelder den "kommende" 60 kwh Leafen vil den ha samme batteri / fremdriftselektronikk fra LG som Ampera-e og trolig samme rekkevidde som den..


Men INGEN vet noe som helst om hvorvidt Nissan Leaf faktisk kommer til å bli levert med 60kWt batteri, eller når dette isåfall skjer. At noen journalister skriver "mot slutten av året"... hva betyr vel det? Rykter, rykter, rykter... Det er en drømmetank hele greia  :)

Når det gjelder Opel Ampera, så er det ikke kundene som burde ha visst, men derimot Opel Norge som burde ha vært professjonelle og ikke skrevet kontrakt for tusenvis av noe som kun var en tåketanke av et produkt. Det man som kunde burde ha tenkt over, er historien til Opel i Norge - rett og slett det ryktet de har bygget opp i Norge gjennom generasjoner, og som nå ble bekreftet med deres håndtering av Ampera-e.

Electrix

Veldig merkelig, Banan. Min Leaf er nå 6 år gammel og har kjørt 78 000 km nesten uten vedlikehold/service og det eneste som har skjedd er at bremseklossene bak må snart byttes. Jeg har også byttet kupeluftfilter til 200,- en gang i året.


Elbil-bransjen som du kaller det omfatter vel bare Tesla og tidligere buddy og Think. De andre du nevner tilhører jo eksosbil-bransjen som lager elbilversjoner for "de som absolutt skal ha elbil". Det er mange gode alternativ her, men det virker tydelig at det er en del interne konflikter og motsetninger i disse bedriftene som gjør at det noen ganger kan se ut som ren sabotasje av produktene. Egentlig ikke så rart, forsøker man å få rørleggerbransjen til å gå inn for å slutte med vannbåren varme og heller anbefale varmekabler så blir det nok vanskelig. De som allerede har en utdanning og jobb innen bensin eller dieselmotor eller tilhørende deler som eksos, oljefilter, turbo osv er nok lite interessert i overgang til elbiler.

Når det gjelder eksemplene dine var du nok veldig uheldig, Leaf er jo de fleste steder holdt frem som en usedvanlig driftsikker og feilfri bil.

Leveringen av Tesla Model 3 ligger vel foran tidskjema som var da du bestillte den hvis du bestillte tidlig, vis du bestillte sent visste du at det var "årevis" med levering før det blir din tur.

Opel Ampera-e er jo egentlig en Chevrolet Bolt fra konsernet GM. Da de solgte tapsprosjektet Opel falt denne mellom to stoler. GM ville ikke selge en bil billig til konkurrenten, og PSA gruppen som nå eier Opel ville ikke selge konkurrentens bil uten en grei margin.

Ellers viser det seg at Hyundai Ionic ser ut til å være en god bil med god rekkevidde i forhold til batteristørrelse og rask lading, men har bare beregnet å produsere et lavt antall så her må man også vente.

Når det gjelder 2-hjulsmarkedet så ser det ut til å gå bra der. Salget av bensindrevne mopeder og lette motorsykler har stupt i Europa i den senere tid, og salget av elsykler og elektriske mopeder/motorsykler er i sterk økning. Her kan nok el-drift ta et stort marked pga de fleste av disse brukes bare til korte strekk uansett, og selv om de er små har mopeder og motorsykler omtrent samme utslipp som biler, og forbruket skiller overraskende lite.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Banan på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:06Deretter Tesla M3 som også viser seg å i beste fall være et produkt man kan se i neste utgave av "tilbake til fremtiden".
Model 3 leveres jo faktisk i stor skala. Det er nå den elbilen som produseres og leveres i størst skala. Utfordringen er at det er så enorm etterspørsel for Model 3. Om det ikke var for all den forbaskade etterspørselen så kunne Norge vært oversvømmet av Model 3 sånn ca akkurat nå.

Men det ser ut til at produksjonstakten er i ferd med å komme seg opp på et nivå som står mer i stil med etterspørselen. Om et år bør det være mange Model 3 i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Karl-Wilhelm

#7
Donorsykkel har et lavere absolutt drivstoff-forbruk enn personbiler, ekskludert små dieselbiler, og alle typer hybrider:

Sitat
Norsk Motorcykkel Union - Motorsykler bruker mindre drivstoff enn biler - 11. mai 2016

De 10 mest solgte motorsyklene hadde et forbruk mellom 0,28 og 0,57 l/mil, og hadde et gjennomsnitt på 0,44 l/mil.
https://nmcu.org/motorsykler-bruker-mindre-drivstoff-biler/2861/

Tar en i betraktning dens mye lavere masse, eller maks antall passasjerer derimot, så blir det nødvendig å sette spørsmål ved dens energiforbruk per x-enhet som ikke alltid vil gå i dens favør. Det samme gjelder forøvrig elektriske motorsykler. Plassbruk i veibanen bør nok påpekes som sterkt redusert ovenfor en typisk personbil, og enda mer markant ovenfor parkeringsbehov.

Jeg vet ikke hva trådstarter anser som en rimelig og bra brukt motorsykkel, men kanskje disse ligger på rundt 40.000 kroner + utstyr? Således avhengig av antall kilometer mellom bosted, jobb samt eventuell småkjøring i hverdagen ville jeg anbefalt å kikke først på brukt Miev, C-Zero og Ion deretter eldre Leaf som et tilsvarende, men noe dyrere alternativ som ikke har samme begrensninger ovenfor sikkerhet, antall passasjerer, skjerming mot vær, kostbart drivstoff, vedlikehold, utfordringer på vinterføre eller manglende lasteplass (gitt at dette er eneste kjøretøy). Det er forøvrig 961 av disse å velge i mellom på Finn, det bør holde.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Tellus

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:29
:laugh: Ser ut for meg som du har hatt din del av uflaks med elbiler... Kanskje ikke bare uflaks da, hadde du lest deg opp litt hadde du også forstått at Ampera-e / Chevy Bolt var en compliancebil vi ikke kom til å se mange av..
Med 30 kwt Leafen hadde du nok mest uflaks, når det gjelder den "kommende" 60 kwh Leafen vil den ha samme batteri / fremdriftselektronikk fra LG som Ampera-e og trolig samme rekkevidde som den..

Teslas model 3 ( hvis du fremdeles har beholdt reservasjonen) er nok i en annen divisjon enn de forannevnte, jeg har tidligere sagt at model 3 blir Norges mest solgte bil fra det øyeblikket den setter hjula på Norsk grunn og ser ingen grunn til å endre på den spådommen for å si det slik..

Ellers litt trist å se at du ga opp elbil grunnet GM's lurebil, håper det ikke er for mange der ute i samme situasjon som deg...


At det ble lang ventetid på Ampera-E i Norge har ingen ting med om Bolt er en compliance bil eller ei å gjøre, men alt med at Opel har blitt solgt ut av GM.

Hadde Bolt vært en compliance bil vill den ikke blitt solgt utenfor USA overhodet.

At Bolt ikke er noen økonomisk gullgruve for GM er nok korrekt. Samme gjelder forøvrig alle andre elbiler på markedet inkludert Tesla sine tre modeller. Foreløpig fremstår elbilproduksjon som et pengesluk. Håpet er at elbiler etterhvert skal bli lønnsomme også for bilprodusentene. Kanskje blir TM3 det første ikke tapsprosjekter. Time will tell.

Kanskje blir det Jaguar I-Pace den første elbilen som bidrar positivt. Jaguar hevder i hvert fall at de vil tjene penger på modellen.

cra

Nå vet jeg ikke hvor trådstarter bor, men jeg har reist nok i vårt langstrakte land til å vite at det meste av Norge har vinter som er heller dårlig egnet til MC-kjøring. Tidsrommet for denne vinteren varierer med lokasjon, men ingen steder slipper helt unna. Ulykkesstatistikken tilsier heller ikke at MC er det beste valget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Tellus på torsdag 14. juni 2018, klokken 10:34
At det ble lang ventetid på Ampera-E i Norge har ingen ting med om Bolt er en compliance bil eller ei å gjøre, men alt med at Opel har blitt solgt ut av GM.

Hadde Bolt vært en compliance bil vill den ikke blitt solgt utenfor USA overhodet.

Nja og tja...  Også EU stiller vel noen krav vedr. utslipp?  Også europeiske produsenter/produsenter som selger på det europeiske markedet har ett behov for å redusere gjennomsnittlig utslipp på bilparken de selger. Så jo, GM som eier av Opel hadde nok ett visst ønske/behov for å redusere dette ved å selge noen (få?) elbiler. Når så Opel ble solgt hadde ikke GM lengre noe behov for dette...

Sitat fra: Tellus på torsdag 14. juni 2018, klokken 10:34
At Bolt ikke er noen økonomisk gullgruve for GM er nok korrekt. Samme gjelder forøvrig alle andre elbiler på markedet inkludert Tesla sine tre modeller.

Nja og tja... Uten at jeg har studert regnskapstallene så alt for nøye så hevdes det av flere at produksjon/salg av Model S og X går med overskudd, og at årsakene til at Tesla totalt går med underskudd i hovedsak skyldes investeringer som kan øke produksjonsvolumet og modellspekteret.

Elon hevder også at fra og med neste kvartal vil Tesla også totalt gå med overskudd, selv om de fortsetter å investere (om enn kanskje ikke like mye som det siste året++).
Model S 85D

Burger

Sitat fra: Tellus på torsdag 14. juni 2018, klokken 10:34
At det ble lang ventetid på Ampera-E i Norge har ingen ting med om Bolt er en compliance bil eller ei å gjøre, men alt med at Opel har blitt solgt ut av GM.

Hadde Bolt vært en compliance bil vill den ikke blitt solgt utenfor USA overhodet.
Begge er en compliance car for de må selge ett vist antall for å få ned avgift på skitne biler i stater som f.eks California. Kombinerer man det med 5000 usd i avgiftslette på de første 100k elbiler (husker ikke eksakt tall) så vil man overprodusere litt, men selge overproduksjon til utlandet så man ikke når taket for tidlig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Tellus

En bil hvis eneste formål er å grabbe disse miljøpoengene som blandt annet California deler ut er en compliance car. Da setter man et batteri inn i en eksisterende fossilbil og selger noen tusen stk.

Utviklingen av Bolt er for GM selvfølgelig langt mer enn dette uten at jeg skal påstå at det lå kortsiktige økonomiske motiver bak Bolt prosjektet.

GM kommer til å rulle ut mye spennende elbiler i årene som ligger foran oss. Bolt prosjekt er opplagt første fase i dette.

Hadde målet vært kun  å lage en compliance bil vil de gjort det billigst mulig. Du kan si mye om GM og andre store bilprodusenter, men ingen vil vel påstå at den primære drivkraften i slike selskaper er noe annet enn profitt.

Amoss

Sitat fra: Tellus på torsdag 14. juni 2018, klokken 16:55
Hadde målet vært kun  å lage en compliance bil vil de gjort det billigst mulig. Du kan si mye om GM og andre store bilprodusenter, men ingen vil vel påstå at den primære drivkraften i slike selskaper er noe annet enn profitt.

Du har helt klart ett poeng her. Nøyaktig hva som har skjedd er det neppe noen utenfor GM som vet - eller noen gang får vite. Men det er lov å gjette...

Selv gjetter jeg på at Bolt ikke var *ment* som en "compliance car" i utgangspunktet, og at de faktisk mente en del av hva de snakket om før produksjonen startet. Men så fant de ut at de ville tape ganske mange penger pr. bil de solgte, samt kanskje at noen i GM systemet ikke hadde tro på bilen og derfor ikke turde å sette igang en produksjonstakt som kunne ha gjort den lønnsom. Men den produksjonstakten og slik bilen har blitt solgt så langt så er det som en "compliance car" og ikke noe annet. Men ja, de satset mer på utviklingen av den enn man normalt ser ifm. slike biler.

... men på den annen side vet vi også at den hadde en annen viktig misjon: Den skulle få GM til å være før Tesla i å levere en langtrekkende "rimelig" elbil. Det kan være med på å forklare at de satset mer på denne bilen enn man normalt gjør med slike biler. "Da setter man et batteri inn i en eksisterende fossilbil og selger noen tusen stk" hadde ikke vært godt nok for å få på plass en stor nok batteripakke til å kunne kreve inn kred for å ha slått Tesla - om det samtidig skulle være rom nok igjen inne i bilen til at den kunne være brukbar.
Model S 85D

Bondeknøl

Du kan i hvertfall lage en tråd som fenger, men troverdigheten er ikke helt på plass. At en bil hadde så mange feil at forhandleren tok den tilbake høres jo merkelig ut, og min Leaf 30kw var tilnærmet feilfri. Den bilen har jo hatt veldig lite feil.
Jeg kjøpte nye Leaf etter å ha hatt 30kw og at rekkevidden på disse er den samme er sprøyt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA