App for styring av varme/kjøling

Startet av Baresorgen, onsdag 13. juni 2018, klokken 22:33

« forrige - neste »

Baresorgen

Er det slik å forstå at Hyundai Kona ikke vil kunne fjernstyres med app?

Dette er en funksjon jeg kjenner fra Leaf og Tesla - og brukes MYE...
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

HPSE

Blir ingen app nei... Men kan programmeres til varming/kjøling om den er tilkoblet strøm
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Må den være tilkoblet strøm? Er det bekreftet?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Sitat fra: andy99 på onsdag 13. juni 2018, klokken 22:44
Må den være tilkoblet strøm? Er det bekreftet?
Fått det bekreftet fra kundeservice. Det må være tilkoblet strøm. Selvfølgelig må den være det, har jo nesten ikke noe strøm i batteripakka (kunne vel kjørt varme/kjøling i dagesvis :P) F**n
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Biff

Med tanke på hvor lite teknologisk kompetent den generelle populasjonen er, så kan jeg tenke meg at det er greit å ha en slik «sikring» (at den må være koblet til strøm). Hvis ikke hadde vi endt opp med masse folk som klager over tomme batteri fordi de lar bila varme seg til faste tidspunkt hver dag.

Forsvarer ikke mangelen på app, eller valget, men kan forstå det.

Rocklobster

Goggen123

Sitat fra: Biff på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:07
Med tanke på hvor lite teknologisk kompetent den generelle populasjonen er, så kan jeg tenke meg at det er greit å ha en slik «sikring» (at den må være koblet til strøm). Hvis ikke hadde vi endt opp med masse folk som klager over tomme batteri fordi de lar bila varme seg til faste tidspunkt hver dag.

Forsvarer ikke mangelen på app, eller valget, men kan forstå det.

Tror vel ikke Nissan er rent ned av klager fra Leaf-eiere som har varmet bilen uten å være tilkoblet strøm men..

Limodriver

Leaf har hatt problemer med DC strømforsyning (tror jeg) som har røket ved forvarming uten å være tilkoblet strøm. Nissan har etter det jeg har lest vært tilbakeholdne med å ta dette som reklamasjon og belastet bileiere med relativt dyre reparasjoner.......

For en som ikke har brukt appen til Nissan noe særlig og ser på det som nice to have heller enn need to have trøster jeg meg med at Carwings har vært relativt ustabilt så det går nok bra uten.

Håkon77

Ja, det er jo kjempekult å ankomme togstasjonen kl 0.15 i 16minus og komme til en bil som er pisse kald og har 1cm is på frontruta fremfor en varm bil med tint frontrute. Jeg ser den.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Trond.m

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:30
Ja, det er jo kjempekult å ankomme togstasjonen kl 0.15 i 16minus og komme til en bil som er pisse kald og har 1cm is på frontruta fremfor en varm bil med tint frontrute. Jeg ser den.
For noen er sikkert dette viktig, men jeg tror de fleste ikke vil savne dette. Det er vel mulig å innstille avreisetider fra bilen, og det er kanskje mulig å starte forvarming med nøkkelen hvis man har bilen parkert rett utenfor huset ?

AppleKnocker

Hvis det blir som andre Kia/Hyundai er eneste mulighet å koble til strøm og forhåndsprogrammere.

App hadde vært fint. Men at bilen ikke kan programmeres uten strømtilkobling er idiotisk. Kia/Hyundai må være nesten alene om denne løsningen.
Software update takk!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kires

Det  er jo helt vilt at man ikke kan programmere oppvarming uten å være koblet til strøm. Er ille nok at det ikke er app styring men tenkte at jeg kanskje kunne greid meg uten det men dette er jo helt håpløst.

Så da får jeg vurdere om jeg bil ha varm bil med Leafen og måtte lade av og til eller kald bil og slippe lading..

Er det slik på Ioniq også?
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

e-curious

På Golfen benytter jeg mulighetene av forvarming/kjøling nesten daglig.  Jeg har bilen programert til å være passe varm til jeg drar på jobb.  Oppvarming kan også skje fra batteriet uten å være tilkoplet strøm,riktig nok litt begrenset i tid (15min tror jeg).  Det har jeg satt stor pris på i situasjon som Håkon77 beskriver.

Jeg tror jeg kanskje kan oppleve Kona som et lite steg tilbake fra e-Golf på en del måter, vi får se.

biggern

Sitat fra: e-curious på torsdag 14. juni 2018, klokken 20:42
På Golfen benytter jeg mulighetene av forvarming/kjøling nesten daglig.  Jeg har bilen programert til å være passe varm til jeg drar på jobb.  Oppvarming kan også skje fra batteriet uten å være tilkoplet strøm,riktig nok litt begrenset i tid (15min tror jeg).  Det har jeg satt stor pris på i situasjon som Håkon77 beskriver.

Jeg tror jeg kanskje kan oppleve Kona som et lite steg tilbake fra e-Golf på en del måter, vi får se.

På GTE Golfen er det 15min. om en er tilkoblet strøm og manuelt fjern/lokalt har aktivert en tidsperiode.
Ved tilkoblet strøm/lading og har forhåndsprogrammert avgangstid er denne på 30 min.
Dette gjelder både oppvarming og avkjøling.
Frakoblet lading er det alltid max. 15 min.
Det blir en vane etter hvert.
Med VW E-Remote kan jeg sjekk lokasjon, lading og styre programmering og oppstart av oppvarmin/kjøling osv. via mobilen.
Så dette blir et lite steg bakover.
Men det viktigste nå er at vi i bilen kan få forhåndsprogrammert oppvarming og avkjøling i bilen, avhengig av avgangstider, under tilkoblet lading, slik at batteriet varer så lenge som mulig.
Så kommer vel fjernstyring kanskje etter hvert.

Ampera

"kundeservice" som sier at bilen må vare tilkoblet,har vel ikke fått bilen enda og baserer vel dette mest sannsynlig  på ioniq,så ville ikke stole på det.
Kona har jo flere funksjoner, f.eks så kan du velge på hvilke % ladingen skal stoppe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA