Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar lyd ved lave hastigheter, mulig fra motor

Startet av woody, onsdag 13. juni 2018, klokken 22:19

« forrige - neste »

lifern

Ta av hjulet, så ser du en stor mutter i senter med splint i.
Ta ut splinten, og prøv å teite. Den kan du teite nesten det du orker.
Klarer du 1mm kan det være nok. På begge sider.
SVART EUROLEAF 2013

woody

Sitat fra: lifern på torsdag 21. juni 2018, klokken 13:59
Ta av hjulet, så ser du en stor mutter i senter med splint i.
Ta ut splinten, og prøv å teite. Den kan du teite nesten det du orker.
Klarer du 1mm kan det være nok. På begge sider.
Ok. Tusen takk. Skal prøve


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

Limodriver

Vær forsiktig med å trekke til hjullageret for hardt. Avhengig av typen kan det bli for trangt slik at du får varmgang og ødelegger lageret. I værste fall kan lageret skjære seg.

woody

Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:26
Vær forsiktig med å trekke til hjullageret for hardt. Avhengig av typen kan det bli for trangt slik at du får varmgang og ødelegger lageret. I værste fall kan lageret skjære seg.
Ok. Takk for det. Skal prøve dette en dag. Har enda ikke fått gjort noe. En kollega sier han hadde tilsvarende problem og han hadde en liten stein et eller annet sted mellom bremseskive og klosser eller noe sånt. Datt ut da han demonterte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

Lynet

Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:26
Vær forsiktig med å trekke til hjullageret for hardt. Avhengig av typen kan det bli for trangt slik at du får varmgang og ødelegger lageret. I værste fall kan lageret skjære seg.
Da tenker du nok på koniske lager. Det brukes det nesten aldri på hjullager lenger. Det er faste lager uten justering. Det er altså ikke mulig å dra til for hardt, det vil ikke ødelegge lageret. Derimot hvis man ikke trekker til hardt nok kan lageret ødelegges! Men man kan dra til så hardt å gjengene ryker!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

woody

#20
Hei. Beklager dårlig oppfølging av denne tråden.
Jeg har rett og slett ikke gjort noe mer. Til i dag. Nå har jeg løftet opp fronten på bukker og setter den i Drive og hører helt sikkert at det kommer fra venstre framhjul. Stoppet. Tok av venstre framhjul og bemerker at lyden nesten er borte. Men ser at noen har satt på en ny «låsemutter/krone» eller hva det nå enn heter. Denne er tynn og i aluminium tror jeg. Og denne er løs og dingler fram og tilbake. Tror kanskje dette kan være det som lager lyden. Ellers virker det tight og fint her. Legger også ved bilder.
Hva bør jeg gjøre? Er det bare å prøve å klemme den sammen, eller eventuelt slå enden på splinten så den holder krona på plass? Eller kan jeg slå inn alle de små tappene på krona inn mot gjengene?
Jeg ser også at det ene «beinet» til splinten muligens mangler




Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

woody

Enda en oppdatering.
Festet krone og splint bedre uten hell.
Jeg har blitt litt lurt da lyden blir borte uten hjulet på, men kommer tilbake så snart hjulet er på plass. Prøver å kjenne meg til at det kanskje kommer fra bremsekaliperen. Men er usikker.
Det som også er rart er at det kun skjer i Drive. Ikke revers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

lifern

Men du har ikke prøvd å teite den store muttern?
SVART EUROLEAF 2013

woody

Jo, den er strammet godt. Men har kjent meg fram til at jeg tror det kommer fra en ting jeg ikke vet helt hva heter eller er til. Men tror det er noe som holder bremsekloss på plass eller noe. Ser ut som en tynn splint eller noe. Den «bua» på bildet under her. Om jeg drar eller dytter litt på den blir lyden verre og bedre. Men ikke helt borte. Fortsatt rart det kun skjer i drive og ikke i revers (både når jeg kjører på bakken og med hjulene i luften.) Og kun med hjulet påmontert. Legger ved bilde av den jeg tror det er. Så også at det er 5-6mm igjen av bremseklosser. Bør kanskje bytte de ut?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

leafnor

#24
Det er slitasjevarsleren for bremseklossen. Så lyden er varslet om at klossene bør byttes, eller ettersees i alle fall.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Det er nok best å bytte klossene da ja. Varsleren kan ha bøyd seg litt slik at den tar borti av og til. Det pleier være et forferdelig skrik når den tar borti skivene.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA