Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke batteri type er vanlig i EL biler?

Startet av raxor2k, onsdag 13. juni 2018, klokken 14:53

« forrige - neste »

raxor2k

Hei. Jeg har lest litt rundt på nettet, noen sier Lithium ion (Li-ion), noen sier LFP, andre sier LNCA. Basert på det jeg har lest på nettet til nå, så er Lithium ion den mest vanlige batteri typen som er på el-bil markedet idag.

Kan dere som eier EL bil her til lands bekrefte dette eller? =)

jkirkebo

Sitat fra: raxor2k på onsdag 13. juni 2018, klokken 14:53
Hei. Jeg har lest litt rundt på nettet, noen sier Lithium ion (Li-ion), noen sier LFP, andre sier LNCA. Basert på det jeg har lest på nettet til nå, så er Lithium ion den mest vanlige batteri typen som er på el-bil markedet idag.

Kan dere som eier EL bil her til lands bekrefte dette eller? =)

Det varierer litt. Leaf bruker NMC mens f.eks Tesla bruker NCA. Alle er lithium. Ingen (på det europeiske markedet) bruker LiFePO4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

raxor2k


Så med andre ord så bekrefter du at Lithium-ion er den mest vanlige batteri typen? :)

jkirkebo

Sitat fra: raxor2k på onsdag 13. juni 2018, klokken 16:50

Så med andre ord så bekrefter du at Lithium-ion er den mest vanlige batteri typen? :)

Det er den eneste typen. Jeg kjenner ikke til en eneste elbil som leveres med noe annet nå. De forsvant vel med Think og den gjengen der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Nå er ikke  Tazzari en "vanlig elbil", men der er noen slengere der ute med LiFeYPO4 batterier(ThunderSky TS-LFP160)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 14. juni 2018, klokken 00:36
Nå er ikke  Tazzari en "vanlig elbil", men der er noen slengere der ute med LiFeYPO4 batterier(ThunderSky TS-LFP160)

Det er ikke en uvanlig elbil heller, siden den er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Jeg tok utgangspunkt i de som er registrert som bil, dvs. med 5 siffer på skiltet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

#6
Noen av Tazzariene er faktisk registrert som bil med 5 siffer. Eks. EL 25108
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Hva da "ikke EU godkjent..."

Den har dokumentasjon som bil og registrert deretter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Ja, og må derfor gjennom EU kontroll annenhvert år. Og betale bompenger når det kommer på elbil.

Kjøp heller en som er registrert som 4 hjuls MC
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

EU-godkjenning er vel ikke så relevant her.

Bilen var første gang registert her i landet i 2013, så jeg tipper den hadde europeisk typegodkjenning. Den var avregistrert året før den skulle til første periodiske kjøretøykontroll etter 4 år.
Mange Think blei levert med Zebrabatteri som bruker NaCl. Deretter trur jeg ulike Lithium-batterier har dominert.  Det er trist så mye forskning er ensretta rundt Lithium, mens man glemmer Zebra, da det kun er 3-4kg lithium pr borger her i verden, og det må vel finnes bruksområder der Zebra kan passe fortsatt?

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 17. juni 2018, klokken 22:36
EU-godkjenning er vel ikke så relevant her.

Bilen var første gang registert her i landet i 2013, så jeg tipper den hadde europeisk typegodkjenning. Den var avregistrert året før den skulle til første periodiske kjøretøykontroll etter 4 år.
Mange Think blei levert med Zebrabatteri som bruker NaCl. Deretter trur jeg ulike Lithium-batterier har dominert.  Det er trist så mye forskning er ensretta rundt Lithium, mens man glemmer Zebra, da det kun er 3-4kg lithium pr borger her i verden, og det må vel finnes bruksområder der Zebra kan passe fortsatt?

Zebra duger fint til stasjonære applikasjoner, men til elbiler egner det seg dårlig da de ikke tåler de vedvarende vibrasjonene. Til slutt får man isolasjonsfeil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Og så har Zebra håpløst høy indre motstand. Gir varme ved for høyt forbruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA