Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3G nettet forsvinner langs veiene. Oppgrader 3G til 4G LTE

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 13. juni 2018, klokken 09:11

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: saphran på mandag 17. desember 2018, klokken 14:30
. . .  (håper fremdeles at noen politikere el.l. setter bremsene på Telenors planer dog, de går alt for fort frem).

Tror ikke du kan håpe på det gitt. Årsaken til nedleggelse av 3G er at de behøver frekvensene til 4G (og 5G). De fleste, inkl politikere, ønsker vel forbedret 4G dekning fremfor å opprettholde 3G.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

saphran

Sitat fra: Elmo på mandag 17. desember 2018, klokken 17:24
Sitat fra: saphran på mandag 17. desember 2018, klokken 14:30
. . .  (håper fremdeles at noen politikere el.l. setter bremsene på Telenors planer dog, de går alt for fort frem).

Tror ikke du kan håpe på det gitt. Årsaken til nedleggelse av 3G er at de behøver frekvensene til 4G (og 5G). De fleste, inkl politikere, ønsker vel forbedret 4G dekning fremfor å opprettholde 3G.

Neida, har ikke troen på at det kommer noen innsigelser. Men de går fort til verks med store endringer. Blir sikkert en del som blir overrasket. Merker det på kjente med Tesla, ikke fått det med seg enda det bare er 1 mnd unna nå for Hordaland bl. a.

sjokomelk

Det er vel bare på 900 MHz de dropper UMTS? 2100 MHz skal leve enda et par år til? Og dekning på det er det stort sett over hele landet (der folk ferdes vel og merke), for det var der de begynte med UMTS-utrullingen og 900 MHz kom ikke før lenge etterpå for å hjelpe til med å fylle dekningshull. Da ofret man deler av 900 MHz fra GSM til UMTS. Og nå skal man da flytte bruken over til LTE på disse frekvensene istedenfor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

Sitat fra: sjokomelk på mandag 17. desember 2018, klokken 19:09
Det er vel bare på 900 MHz de dropper UMTS? 2100 MHz skal leve enda et par år til?
Ja det stemmer at de tar 900Mhz først, men det er jo den som er viktigst langs veien.
Om 3G får beholde 2100Mhz så mye som to år er vel også tvilsomt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nuvolari

Gidder ikke betale 5000,- + for det. Da bruker jeg heller telefonen som wifi ruter de gangene jeg trenger noe bedre enn 2G. En annen ting er at en iphone støtter langt høyere hasigheter enn det 1.gen LTE chipen fra Sierra Wireless som settes inn.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

fredag

Sitat fra: Nuvolari på mandag 17. desember 2018, klokken 23:10
Gidder ikke betale 5000,- + for det. Da bruker jeg heller telefonen som wifi ruter de gangene jeg trenger noe bedre enn 2G. En annen ting er at en iphone støtter langt høyere hasigheter enn det 1.gen LTE chipen fra Sierra Wireless som settes inn.

Bilen trenger jo ikke all verdens hastighet i bilen. Den laster jo ikke ned mye data, men streamer med en rimelig jevn hastighet. Best mulig dekning er viktigst. Etter oppgradering så virker det som en del dekningshull som E18 Holmestrand og E18 Bamble nå har bra dekning.

Jeg opplever at dekningsindikatoren min ofte står på 2-3 streker av 5 etter at jeg oppgraderte til LTE. Noen steder opplever jeg å få 5 streker. Jeg merker ikke noe problem med dette i praksis. Men med 3G før oppgraderingen hadde jeg nesten alltid maks antall streker på dekningsindikatoren. Jeg burde få sammenlignet dekningsindikatoren på min gamle oppgraderte Model S med en ny S eller X.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

saphran

Sitat fra: Nuvolari på mandag 17. desember 2018, klokken 23:10
Gidder ikke betale 5000,- + for det. Da bruker jeg heller telefonen som wifi ruter de gangene jeg trenger noe bedre enn 2G. En annen ting er at en iphone støtter langt høyere hasigheter enn det 1.gen LTE chipen fra Sierra Wireless som settes inn.

Knotete å være avhengig av telefonen slik synes jeg. For musikkstreaming kan man selvfølgelig bruke telefonen direkte, mens wifi-tilkobling ved kjøring blir mer tungvindt siden bilen krever at du kobler til på nytt manuelt (og ikke støtter hotspot via bluetooth).

Vil tro det blir et sjekkpunkt for bruktbilkjøpere etter hvert at bilen har 4G og. Da kan jeg like godt oppgradere nå og ha glede av det selv i noen år før det eventuelt blir aktuelt å skifte ut bilen.


cra

Tviler på at manglende 4G blir noen showstopper på bruktmarkedet, og at det blir noen stor forskjell i bruktpris på med/uten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Jeg ville gjerne ha 4G på vår da vi bestilte, men undersøkte også hva det ville koste å ettermontere. 5k "har alle råd til". Så det ble konklusjonen etter at vi fant en som passet våre behov.

Men tror det vil være lettere å selge med enn uten, for visse kjøpere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Alternativ kan være et USB WiFi LTE-modem til noen hundrelapper. Starter opp på sekunder når man starter bilen. Jeg bruker et HUAWEI E8372 WiFi / WLAN LTE modem når "brødsnapperne" i baksetet krever nettilgang.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sier ikke at det er noen bakdel å ha oppgradert til 4G, men for visse kjøpere kan det også være en fordel om de kan prute en tusing eller to ekstra pga at det "mangler". ;)

4G-modem i bilen har jeg forøvrig i tillegg til bilens eget 4G; jeg bruker det for kontakt til DashCam. Et Netgear-modem tilkoblet USB-utgangen; denne har strøm hele tida så modemet er alltid på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tesli

Hva har andre gjort siden siste post? Oppgradert til 4G, kjøpt wifi modem (usb dongle) til bilen eller fortsatt med 3g? Jeg vet ikke om bilen vi har kjøpt (2014) har fortsatt 3 g eller har blitt opgradert. Men hvis den fortsatt bruker 3g så må jeg nok finne en løsning på dette. Men er ikke interessert i å betale 5 lapper for å oppgradere til 4g. Dere som har brukt wifi modem, hvilken kjøpte dere?

mthoring

Ville gått for 4g oppdatering. Ellers så fant jeg en Huawei 4g miniruter på finn.no for 200kr, som jeg bruker som hotspot i bilen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

Sitat fra: tesli på fredag 12. april 2019, klokken 14:44
Jeg vet ikke om bilen vi har kjøpt (2014) har fortsatt 3 g eller har blitt opgradert. Men hvis den fortsatt bruker 3g så må jeg nok finne en løsning på dette.
Hvis du noen gang har sett på den store skjermen i bilen din, så er det tydelig helt øverst på denne hva slags mobilnett bilen er koblet til. Står det "3G" på signalstyrkeikonet, så er den koblet til et 3G-nett. Står det "LTE" er den koblet til et LTE-nett.
Hvis den bare sier "3G" eller "Edge" så kan den bare koble til 3G og Edge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tesli

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. april 2019, klokken 16:27
Sitat fra: tesli på fredag 12. april 2019, klokken 14:44
Jeg vet ikke om bilen vi har kjøpt (2014) har fortsatt 3 g eller har blitt opgradert. Men hvis den fortsatt bruker 3g så må jeg nok finne en løsning på dette.
Hvis du noen gang har sett på den store skjermen i bilen din, så er det tydelig helt øverst på denne hva slags mobilnett bilen er koblet til. Står det "3G" på signalstyrkeikonet, så er den koblet til et 3G-nett. Står det "LTE" er den koblet til et LTE-nett.
Hvis den bare sier "3G" eller "Edge" så kan den bare koble til 3G og Edge.

Har ikke fått bilen enda...men spent på hva den har når vi får den

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA