Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3G nettet forsvinner langs veiene. Oppgrader 3G til 4G LTE

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 13. juni 2018, klokken 09:11

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 13. desember 2018, klokken 13:44
Spørmålet er hvilke operatører Tesla bruker, og når de siste starter å stenge sine 3G nett.
Det er Telenor Connexion som leverer mobildata til Tesla i hele Europa. Så du kan mest sannsynlig se på roamingavtalene til Telenor for å se hvilke nettverk de bruker utenfor Norge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:57
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 13. desember 2018, klokken 13:44
Spørmålet er hvilke operatører Tesla bruker, og når de siste starter å stenge sine 3G nett.
Det er Telenor Connexion som leverer mobildata til Tesla i hele Europa.
Er du nå sikker på det. Jeg har lest flere steder, og bla her at Tesla inngikk global avtale med TeliaSonera i 2014.

Jeg vil også anta at Tesla hadde vært nevnt i denne presentasjonen hvis de var på kundelisten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ampéreson

Spurte å få 4G på min 04.2014 P85+. De frarådet dette da de ikke helt visste om det var mulig og at de enkelte ganger måtte ut med store deler av dashbordet.

Noen som vet noe mer om dette? Hvilke det er mulig å gjøre det på og hvor omfattende det er for min 2014 modell?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

De må ut med skjermen. De gjorde det uten å blunke på vår 2015 S85D. 5100kr mener jeg at jeg betalte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ventle

Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?

(riktignok hadde det vært kjent at FM-nettet kom til å bli slukket i alle de fem siste årene i forkant, slik at bilprodusentene/forhandlerne/importørene visste/burde visst at mangel på DAB-radio kom til å bli et problem. At 3G skal fases ut dukket vel først opp i fjor en gang?)

Tulle

Sitat fra: ventle på fredag 14. desember 2018, klokken 09:24
Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?
Tror du vil slite med den. At DAB ble borte medførte du mistet radio. At 3G forsvinner gjør ikke annet enn at bilen går over til 2G. Alt vil fungere bortsett fra at det tar lengre tid.

o.b.lix

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. desember 2018, klokken 23:25
Er du nå sikker på det. Jeg har lest flere steder, at Tesla inngikk global avtale med TeliaSonera i 2014.

I min S hadde jeg ute modem, da satt det telenor-simkort i.

I min X er dekning identisk med mobil med Telenor-kort i.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Sitat fra: Amperson på fredag 14. desember 2018, klokken 08:57
Spurte å få 4G på min 04.2014 P85+. De frarådet dette da de ikke helt visste om det var mulig og at de enkelte ganger måtte ut med store deler av dashbordet.

Noen som vet noe mer om dette? Hvilke det er mulig å gjøre det på og hvor omfattende det er for min 2014 modell?

Jeg fikk det montert det på min 2014 S85 i 2016. Vet ikke om de måtte ut med skjermen men mener kosten den gang var 4000 eller noe slikt
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fredag

Sitat fra: Amperson på fredag 14. desember 2018, klokken 08:57
Spurte å få 4G på min 04.2014 P85+. De frarådet dette da de ikke helt visste om det var mulig og at de enkelte ganger måtte ut med store deler av dashbordet.

Noen som vet noe mer om dette? Hvilke det er mulig å gjøre det på og hvor omfattende det er for min 2014 modell?

4G LTE-oppgradering koster 5400kr inkl arbeid. Har akkurat fått oppgradert min Model S fra 2013.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

Sitat fra: o.b.lix på fredag 14. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: Elmo på torsdag 13. desember 2018, klokken 23:25
Er du nå sikker på det. Jeg har lest flere steder, at Tesla inngikk global avtale med TeliaSonera i 2014.
I min S hadde jeg ute modem, da satt det telenor-simkort i.
I min X er dekning identisk med mobil med Telenor-kort i.
Ser nå at avtalen med TeliaSonera's Global M2M Services division som jeg refererte til gjelder for (sitat) Sweden, Denmark, Finland, Estonia and Latvia.
Rart at de ikke holder seg til en global levereandør, men alså bruker Telenor Conexion i Norge (og sikkert mange land).
Jeg er ganske sikker på at feks Volvo bruker Telenor Connexion i hele verden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sandvika

Sitat fra: ventle på fredag 14. desember 2018, klokken 09:24
Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?

(riktignok hadde det vært kjent at FM-nettet kom til å bli slukket i alle de fem siste årene i forkant, slik at bilprodusentene/forhandlerne/importørene visste/burde visst at mangel på DAB-radio kom til å bli et problem. At 3G skal fases ut dukket vel først opp i fjor en gang?)
Tesla solgte uten DAB til langt uti 2015, hvor har du dette fra?

ventle

Sitat fra: Sandvika på fredag 14. desember 2018, klokken 18:18
Sitat fra: ventle på fredag 14. desember 2018, klokken 09:24
Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?

(riktignok hadde det vært kjent at FM-nettet kom til å bli slukket i alle de fem siste årene i forkant, slik at bilprodusentene/forhandlerne/importørene visste/burde visst at mangel på DAB-radio kom til å bli et problem. At 3G skal fases ut dukket vel først opp i fjor en gang?)
Tesla solgte uten DAB til langt uti 2015, hvor har du dette fra?

Vel, ikke automatisk reklamasjonsgrunn bare fordi bilen ikke var utstyrt med DAB+, men forhandler måtte opplyse tydelig om at dette ville bli et problem etter slukking av FM-nettet i forkant av kjøp for å unngå reklamasjonskrav i ettertid. Det er Forbrukerrådet selv som har uttalt dette.

Sto i flere nettaviser i perioden 2013-2017. bla. disse:
https://www.dinside.no/motor/uten-dab-i-bilen/61066154
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-ber-deg-sjekke-radioen-i-din-nye-bil/
https://www.aftenposten.no/norge/i/Kvle4/Halvparten-kjoper-fortsatt-bil-uten-DAB

fredag

Sitat fra: Elmo på fredag 14. desember 2018, klokken 16:36
Sitat fra: o.b.lix på fredag 14. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: Elmo på torsdag 13. desember 2018, klokken 23:25
Er du nå sikker på det. Jeg har lest flere steder, at Tesla inngikk global avtale med TeliaSonera i 2014.
I min S hadde jeg ute modem, da satt det telenor-simkort i.
I min X er dekning identisk med mobil med Telenor-kort i.
Ser nå at avtalen med TeliaSonera's Global M2M Services division som jeg refererte til gjelder for (sitat) Sweden, Denmark, Finland, Estonia and Latvia.
Rart at de ikke holder seg til en global levereandør, men alså bruker Telenor Conexion i Norge (og sikkert mange land).
Jeg er ganske sikker på at feks Volvo bruker Telenor Connexion i hele verden.

M2M-tjenester kan gjerne bruke alle tilgjengelige operatører, akkurat som ved roaming i utlandet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

Sitat fra: fredag på søndag 16. desember 2018, klokken 15:19
M2M-tjenester kan gjerne bruke alle tilgjengelige operatører, akkurat som ved roaming i utlandet.
"Alle" vet hvordan internasjonal roaming fungerer !
Men det er faktisk ikke gitt at Telenor Connexion tillater at deres kunde bruker andre nett enn Telenor når de er i Norge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

saphran

Var innom Kokstad i dag for å bestille oppgradering til 4G. De hadde begynt å få inn en del forespørsler og lurte på hvorfor interessen hadde vokst sånn (ikke alle har fått med seg at Telenor stenger Hordaland allerede i Januar (!).

Ble time i Mars, med pris på 5400 kr. Så må belage meg på ihvertfall 1 mnd uten særlig fart på forbindelsen (håper fremdeles at noen politikere el.l. setter bremsene på Telenors planer dog, de går alt for fort frem).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA