Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Signature vs mod3

Startet av Khfr, tirsdag 16. april 2019, klokken 21:38

« forrige - neste »

Khfr

Valgets kvaler...model s signature performance med 40.000 km til 390.000 eller model 3 LR?

noto

#1
Signature betyr mye utstyr (etter den tidens standard), men ellers ingenting annet enn at den er eldst av alle Model S. Ville heller tatt en av bilene fra Teslas bruktsalg som er nyere og billigere og kommer med 2 år garanti.

Khfr

Denne kjem med 2 års garanti frå Tesla.

Muffinman

Tja, man kunne jo stort sett velge det samme utstyret på produksjonsmodellene, men det var vel en rødfarge tilgjengelig på sig som man ikke fikk på std. Ellers er det jo bare en helt vanlig, tidlig Model S med dårlig støyisolering og alle skavankene som de tidlige bilene hadde. Det er sikkert fikset etterhvert slik at bruktbilene må være grei, men jeg kan ikke se noen fordel med signature i forhold til prodbiler. Skal du ha Model S, velg så ny som mulig og med det utstyret du ønsker.

Khfr

Denne bilen har lav km og ser usedvanlig bra ut med signaturraud farge. Aberet er sjølvsagt at det var ein tidleg modell og mykje forbetringar har skjedd. Nokon påstår og at Tesla har redusert 0-100 ytelser på performance-utgåvene for å unngå stadige garantiarbeider...

VigdisA

#5
Sitat fra: Khfr på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:01
Denne bilen har lav km og ser usedvanlig bra ut med signaturraud farge. Aberet er sjølvsagt at det var ein tidleg modell og mykje forbetringar har skjedd. Nokon påstår og at Tesla har redusert 0-100 ytelser på performance-utgåvene for å unngå stadige garantiarbeider...
Jeg tenker det kommer an på bruken/behovet. Er på tur nå med en Signature Model S og vårt reisefølge har Model 3 performance.
Vi har fri superlading, det har ikke de.
Deres batteri lader hurtigere enn vårt på superlader, dvs ladekurven virker å være noe annerledes. De får nokså høy ladeeffekt selv på halvfullt batteri.
Foreløpig er ikke tilbudet av CCS på superladerne like godt som for oss med type 2 kontakt, men det kommer til å bli det fremover. Rekkevidden er helt grei på begge biler.

Når det gjelder feil og mangler, er det dørhåndtak og stag/fôringer som nok vil være de største gjengangerne på de eldre bilene.
Men her bør man huske på at det skal være garanti på vanlig service også. I tillegg er det nettopp kommet en servicebulletin på bakre hjuloppheng på 2013 og 2014 modellene. Den skal man kunne få selv om garantien er utløpt.

Jeg liker veldig godt vår P85+, det er en morsom og behagelig bil å kjøre. Foreløpig hører jeg mye klaging på AP2 og plutselige uforutsette nedbremsinger på denne. Det vil sikkert bli bedre med tiden så den funksjonen blir sikkert super etter hvert.
Jeg liker godt å kjøre bilen selv, så tenker AP SW godt kan få utvikle seg litt mer før jeg kjøper bil nummer to fra Tesla etter hvert.
Kicket i en P85+ som aksellerer er fortsatt brukbart. Har ikke testet det så hardt i vinter - det blir fort for mange «hester» på bakhjulene på en gang når det er glatt. Usikker på om den er «skrudd ned» eller ikke.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

JorEl

Uten tvil TM3 LR med 5års garanti. Ny tech, og lukten av "ny-elbil".
Når det er sagt så var jo den andre bilen, kjøpt av en som hadde greie på kvalitet, og som tok sjangsen og vant. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Khfr

Mange interessante refleksjoner, og litt blanding av fornuft og følelser. Kor lang levetid kan ein forvente ein 2013 signature har, driftskostnader og attraktivitet (bilen som satte det heile i gang...)? vs ny model 3? Eg kjøpte model s i 2014 og erstatta den med model x i 2018. Men bilen eg solgte var ein kanonbil, samanlikna med kva som helst. Komsi komsa...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA