Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland

Startet av paalao, tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

geear

Oida, utrolig at noen kan mene det skal være umulig å løse køene på Forus. Det er nok av areal, og bare enkle grep som å lage en ekstra fil mellom de mest belastede av/påkjørslene på motorveien (som bare har grøntarealer langs kantene) hadde hjulpet, kanskje til og med laget ekspress-filer i midten.

Jeg klarer bare ikke forstå poenget i bruke milliarder på å lage noen særdeles geografisk begrensede bussveier som kun noen få busser i timen skal kjøre på, når autonome småbusser, som kjører dit man trenger det, kan være en realitet om 15 år.

Kårepåsporet

Sitat fra: jlan på onsdag 05. september 2018, klokken 09:29
Rushtidsavgift for elbiler kan jeg noe motvillig være med på. Det løser akutte køproblemer ganske effektivt, samtidig som det forhåpentligvis bidrar til å finansiere kapasitetsøkning. Men utenom rushet kan jeg ikke se at elbiler påfører noen en vesentlig ulempe. Kanskje noen øre i veislitasje, men det kan de vel ta fra elavgiften.

Jada, legge på elavgiften så Olga på 92 får enda høyere strømregning

jlan

Mener du at det er smålig at jeg ikke vil betale for din forurensing eller ditt behov for å øke veikapasiteten?
Noen økning av elavgiften er ikke nødvendig for å dekke veislitasje. For hver lading betaler jeg ca 10 kroner i elavgift. Så kjører jeg 350 km og påfører veien 35 øre i vedlikeholdskostnader.

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Her tar iallfall elbilmotstanderne, som nok i mange tilfeller også er bompengemotstandere, fullstendig av i kommentarfeltet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/QlbxoJ/Nar-skal-elbilene-betale-i-bomringene

Ufattelig merkelig at så mange som er mot avgifter på bil og mot bompenger samtidig jobber så hardt for at elbiler skal få avgifter og måtte betale bompenger. Kanskje de heller burde se at de kanskje møter seg selv i døra om et par år, og blir tvunget av myndighetene til å kjøpe elbiler, som da plutselig er dyrere å drifte enn de må være. For hvis elbilene blir dyre å eie, så er det bare ett alternativ for fossilbilene - at de blir enda dyrere, eller ulovlige.

Rollep

Da er det nok dessverre ikke lenge før ByMILJØpakken blir det første bompengeopplegget i Norge som innfører bompenger for elbiler.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/WLM2e2/Fritt-fram-for-a-innfore-elbil-avgift-i-bommen

Og jubelen står selvsagt høyt i taket hos de så kalte bompengemotstanderne :'(
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

TorT

Det ser ut til at «alle», inkludert ganske mange her inne helt har glemt hvorfor vi har elbilfordelene. Dere faller for politikerspråket.

Grunnen er jo at også de som har litt middels, eller noe svakere enn middels familieøkonomi også bytter den gamle fossilbilen med elbil.
Fordi de kan ha råd til en dyrere bil, når driftsutgiftene er langt lavere.

Nå har tullingene i Rogalandspolitikken bevist at de har hukommelse som en gullfisk, og ser ut til å ville innføre bomavgifter hurtigst mulig. Ihvertfall en del av de.

Det er også litt provoserende at folk som kjører Tesla, Jaguar, har bestilt Audi Etron og lignende, etter en nøye gransking av sin egen navle har funnet ut at det nok er riktig å begynne å betale bompenger, også for elbiler.

Vi er langt ifra målet når det gjelder elbil, så glem dere selv for en gangs skyld, tenk på fellesskapet.

Alle skal ha råd til elbil, og utgiftene må da være forutsigbare i ganske mange år for at de med noe strammere økonomi skal våge spranget.
Det er først da det monner skikkelig.

Og sånn som enkelte politikere holder på nå, må de få svar. Feks massive strykekampanjer ved neste valg. Vi må bli kvitt de.

Løve

Det mest utrolige er at ingen ser ut til å forstå at vi når essensen i nullvekstmålet (reduserte utslip) ved å bruke elbil. Med andre ord så kan vi fint kjøre mye mer bil bare det er elbil. Så da ville det kloke valget vært å satse på elbil for alle, ingen bompnénger og mye bedre og mer fremkommelige veier.

geear

Det mest utrolige oppi dette er for meg Stavanger Kommune, som gjør alt de makter for å få mest mulig trafikk gjennom mikrokommunen sin, samtidig som de sliter med for høy luftforurensing. For så å få bukt med problemet de selv har gitt seg, så innfører de ny bomring med rushtidsavgift, men i neste øyeblikk så gjør de altså alt de kan for at også de som bidrar minst til luftforurensingen skal betale bompenger. Jeg tror ikke politikerne har skjønt at vi som allerede har elbil var de som var lette å overbevise, kanskje av teknologiinteresse, miljøinteresse, økonomiske årsaker eller en kombinasjon av flere, det er nå jobben kommer, når de skal overbevise resten, de som sitter på gjerdet. Da er ikke løsningen å gjøre selv oss som allerede har latt oss overbevise, usikre igjen..


aronesen

SV:
#54
Innlegget er flyttet.
Fikk ikke til å slette det.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Rollep

Sitat fra: TorT på lørdag 03. november 2018, klokken 08:57
Det ser ut til at «alle», inkludert ganske mange her inne helt har glemt hvorfor vi har elbilfordelene. Dere faller for politikerspråket.

Grunnen er jo at også de som har litt middels, eller noe svakere enn middels familieøkonomi også bytter den gamle fossilbilen med elbil.
Fordi de kan ha råd til en dyrere bil, når driftsutgiftene er langt lavere.

Nå har tullingene i Rogalandspolitikken bevist at de har hukommelse som en gullfisk, og ser ut til å ville innføre bomavgifter hurtigst mulig. Ihvertfall en del av de.

Det er også litt provoserende at folk som kjører Tesla, Jaguar, har bestilt Audi Etron og lignende, etter en nøye gransking av sin egen navle har funnet ut at det nok er riktig å begynne å betale bompenger, også for elbiler.

Vi er langt ifra målet når det gjelder elbil, så glem dere selv for en gangs skyld, tenk på fellesskapet.

Alle skal ha råd til elbil, og utgiftene må da være forutsigbare i ganske mange år for at de med noe strammere økonomi skal våge spranget.
Det er først da det monner skikkelig.

Og sånn som enkelte politikere holder på nå, må de få svar. Feks massive strykekampanjer ved neste valg. Vi må bli kvitt de.
Enig i alt du skriver unntatt det med strykekampanjer. Det skal veldig mye til for å bli kvitt politikere vha. strykninger. De aller verste står på kumulert plass på listene og er dermed nærmest umulige å bli kvitt. Og hvis vi mot formodning klarer å stryke bort en eller annen vil de gjenværende uansett stemme på partilinjen. Sist men ikke minst må man jo stemme på et bompengeparti for å i det hele tatt ha mulighet for å stryke. Nei, da er det bedre å stemme på FNB. Frp er jeg ferdig med etter de skuffet meg til de grader ved å stemme for vedtaket om innføring av bompenger i fylkestinget.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA