Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland

Startet av paalao, tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

odahle

Sitat fra: Løve på lørdag 01. september 2018, klokken 12:49
Var der med egen elbil jeg også. Bompenger må fjernes for alle over alt.
Ser du har hengt deg helt opp på dette nå, og akkurat slike utsagn er det som gjør meg litt bekymret. Hva er løsningen din? En løsning som da tar hensyn til det samfunnsøkonomiske bildet i fremtiden (haikjeften kommer osv), og som ikke går utover våre barn gjennom overforbruk av oljefondet. Husk, sistnevnte kan bare brukes opp en gang. "Fjern alle bompenger", uten å presentere en bærekraftig løsning er svaret fra 99 % av de som kommer med kommentarer rundt denne debatten. Det kan vel ikke akkurat tas seriøst i 2018, det er langt fra konstruktivt.

Ja, selvfølgelig er bompenger urettferdig. Vi har forskjellig inntektsgrunnlag og bør beskattes etter inntekt. Samtidig er det helt på sin plass å la de som bruker veien mest ta en større del av regningen.

Jeg lurer også på hvordan du/dere ønsker å bremse veksten av biltrafikk i fremtiden? Uten bompenger vil køene øke og vi vet alle hva køtid koster - det er mye.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Løve

Hvorfor skal vi bremse veksten av biltrafikk? Og skikkelige veier er og blir god samfunnsøkonomi.

geear

#32
Når alle kjører elbil, hva er egentlig da argumentet for å bremse trafikkveksten og milliarder av penger på bussveier som dekker svært begrensede geografiske områder? Hva med fremtidstankegang i forhold til autonome minibusser/biler som faktisk kjører en dit en skal?

Straffeskatt for alle som velger å jobbe langt unna der de bor kunne vært interessant å se på. Fjerne masse unødvendig daglig kjøring. Samme med de som flyr og kjører mye i jobb. Er det virkelig nødvendig?

La ut en entreprenørjobb på mittanbud.no for en stund siden, fikk tilbud fra bedrifter 20 mil unna, og det er sikkert 200 innenfor tre mils kjøring...

Snakk med noen trailersjåfører om hvilke meningsløse jobber de kjører rundt på. En sjåfør som leverte noe til meg skulle kjøre videre semitraileren sin, med seks usle bigbags med fiskefôr, fra Kristiansand til Ålesund og hjem igjen.

Løve

Mer intelligente logistikkløsninger virker mer fremtidsrettet enn å ha bompenger for å begrense bilbruk.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på søndag 02. september 2018, klokken 10:17
Når alle kjører elbil, hva er egentlig da argumentet for å bremse trafikkveksten og milliarder av penger på bussveier som dekker svært begrensede geografiske områder? Hva med fremtidstankegang i forhold til autonome minibusser/biler som faktisk kjører en dit en skal?

Nå er det faktisk slik at millioner av elbiler tar nøyaktig like stor plass på veiene som fossilbiler. Det er meningsløs ressursbruk at samfunnet skal stå i en eviglang kø. Hvis vi kan få folk over på kollektive løsninger, sykle, selvkjørende busser, gå, jogge osv osv, så er det samfunnsøkonomisk, og det er nyttig for deg og meg.
Som endel av mitt arbeid er jeg avhengig av å kjøre bil for å komme rundt til kundene, kundene våre tjener på at jeg ikke står halve dagen i kø og må fakturere for medgått reisetid.

automat

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 18:08


Nå er det faktisk slik at millioner av elbiler tar nøyaktig like stor plass på veiene som fossilbiler. Det er meningsløs ressursbruk at samfunnet skal stå i en eviglang kø. Hvis vi kan få folk over på kollektive løsninger, sykle, selvkjørende busser, gå, jogge osv osv, så er det samfunnsøkonomisk, og det er nyttig for deg og meg.
Som endel av mitt arbeid er jeg avhengig av å kjøre bil for å komme rundt til kundene, kundene våre tjener på at jeg ikke står halve dagen i kø og må fakturere for medgått reisetid.

Kan du ikke bruke kollektive løsninger rundt til kundene? Siden det er en så bra løsning, og bilkjøring er meningsløs resursbruk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: automat på tirsdag 04. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 18:08


Nå er det faktisk slik at millioner av elbiler tar nøyaktig like stor plass på veiene som fossilbiler. Det er meningsløs ressursbruk at samfunnet skal stå i en eviglang kø. Hvis vi kan få folk over på kollektive løsninger, sykle, selvkjørende busser, gå, jogge osv osv, så er det samfunnsøkonomisk, og det er nyttig for deg og meg.
Som endel av mitt arbeid er jeg avhengig av å kjøre bil for å komme rundt til kundene, kundene våre tjener på at jeg ikke står halve dagen i kø og må fakturere for medgått reisetid.

Kan du ikke bruke kollektive løsninger rundt til kundene? Siden det er en så bra løsning, og bilkjøring er meningsløs resursbruk.

Joda, jeg kan det, men med flere oppdrag hver dag, fra Moi og Sokndal i sør til Ryfylke i Nord øst så er det litt vanskelig. Dessverre.
Det er forskjell på å kjøre matpakken til samme kontor hver dag og aldri ha to dager som er like.


automat

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 20:18
Sitat fra: automat på tirsdag 04. september 2018, klokken 20:11


Kan du ikke bruke kollektive løsninger rundt til kundene? Siden det er en så bra løsning, og bilkjøring er meningsløs resursbruk.

Joda, jeg kan det, men med flere oppdrag hver dag, fra Moi og Sokndal i sør til Ryfylke i Nord øst så er det litt vanskelig. Dessverre.
Det er forskjell på å kjøre matpakken til samme kontor hver dag og aldri ha to dager som er like.
Så du vil at «noen andre» skal sitte på overfylte busser, som ikke går helt dit de skal. Til tidspunkt som ikke passer helt? Eller sykle i det vannrette høstregnet på dårlig tilrettelagte veier?

Bare for at du skal slippe å stå i kø?

Når folk velger å stå i kø til og fra jobb, så er det vanligvis av en grunn. Ofte er det at alternativet er så inmari mye dårligere.

Nå kjenner ikke jeg de lokale forholdene i Rogaland, men generelt så mener jeg at gulrot må før pisk på dette området.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 18:08
Nå er det faktisk slik at millioner av elbiler tar nøyaktig like stor plass på veiene som fossilbiler. Det er meningsløs ressursbruk at samfunnet skal stå i en eviglang kø. Hvis vi kan få folk over på kollektive løsninger, sykle, selvkjørende busser, gå, jogge osv osv, så er det samfunnsøkonomisk, og det er nyttig for deg og meg.
Som endel av mitt arbeid er jeg avhengig av å kjøre bil for å komme rundt til kundene, kundene våre tjener på at jeg ikke står halve dagen i kø og må fakturere for medgått reisetid.
Skjønner at det passer deg godt at vi andre tar buss eller sykler for å frigjøre plass til deg, men hva er det som gjør at du mener du har større rett på veien enn oss andre, egentlig? ;) Kunne ikke det du gjør blitt løst på andre måter dersom du måtte? Video?

Jeg sier ikke at alle skal stå i evigvarende køer, jeg sier at det kanskje er på tide å bygge de veiene vi trenger, forutsatt at alt blir nullutslippsbiler og at befolkningsveksten de neste 100 årene er påstått ganske formidabel (lurer på om det er 7,5 millioner vi skal være i 2100?), i stedet for å prioritere arealer til bussveier med busser som ikke går der en trenger det, når en trenger det. Jeg kunne forstå nullvekstvisjonen mens bilene spydde ut lokal forurensning, men ikke nå lenger. Generelt kan en alltid argumentere med at lavere forbruk vil gi lavere utslipp uansett om det er fossilbiler eller elbiler eller hva det nå er - og det er jeg enig i, men dagens levesett sammen med vanvittig befolkningsøkning er ikke mulig å få til å gå opp.

Kårepåsporet

Tror dere det nytter å bygge seg ut av køene på Nord Jæren? Åpenbart at dere ikke har vært på Forus.
Tror dere det er mulig å bygge 6-8 felts vei? 4 felts vei inne på industriområdet?
Må i så fall rive næringsbygg for å bygge vei, parkeringsplass kan dere glemme.
Lykke til.

Forøvrig vil dere vel at distribusjonsbiler også skal kuttes ut, så kan gods sendes med kollektivtransport.

Og nei, det er faktisk ikke mulig å utføre alle arbeidsoppgaver vha PC hjemme i sofaen. Forberedelse skjer på hjemmekontor, oppdragene utføres i felten.

automat

Og løsningen er å ukritisk pumpe på med massive bompenger?

Hva er gjort med kollektivtilbud og -prising for å lokke folk bort fra bilen?
Hvis man kan ha hjemmekontor et par dager i uka blir månedskort fort uforholdsmessig dyrt pr reise. Finnes det andre billettyper som gir tilsvarende rabatt som et månedskort som brukes hver dag?

Er det gode løsninger for pendlerparkering, med hyppige buss/tog-avganger direkte til områder der arbeidsplassene er?

Sånt bør på plass før bomstasjonene.

Og prisen i bommene bør ikke være så høye at folk som *må* kjøre blir ruinert.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Løve

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:07
Tror dere det nytter å bygge seg ut av køene på Nord Jæren? Åpenbart at dere ikke har vært på Forus.
Tror dere det er mulig å bygge 6-8 felts vei? 4 felts vei inne på industriområdet?
Må i så fall rive næringsbygg for å bygge vei, parkeringsplass kan dere glemme.
Lykke til.

Forøvrig vil dere vel at distribusjonsbiler også skal kuttes ut, så kan gods sendes med kollektivtransport.

Og nei, det er faktisk ikke mulig å utføre alle arbeidsoppgaver vha PC hjemme i sofaen. Forberedelse skjer på hjemmekontor, oppdragene utføres i felten.

Det er latterlig enkelt å bygge for nødvendig biltrafikk i regionen. Utvid motorveien, bygg ringveier, bygg parkeringshus, bygg effektive kryssløsninger (ikke som Tjensvollkrysset og rundkjøringene på Rv44).

jlan

Rushtidsavgift for elbiler kan jeg noe motvillig være med på. Det løser akutte køproblemer ganske effektivt, samtidig som det forhåpentligvis bidrar til å finansiere kapasitetsøkning. Men utenom rushet kan jeg ikke se at elbiler påfører noen en vesentlig ulempe. Kanskje noen øre i veislitasje, men det kan de vel ta fra elavgiften.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

Sitat fra: Løve på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:08
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:07
Tror dere det nytter å bygge seg ut av køene på Nord Jæren? Åpenbart at dere ikke har vært på Forus.
Tror dere det er mulig å bygge 6-8 felts vei? 4 felts vei inne på industriområdet?
Må i så fall rive næringsbygg for å bygge vei, parkeringsplass kan dere glemme.
Lykke til.

Forøvrig vil dere vel at distribusjonsbiler også skal kuttes ut, så kan gods sendes med kollektivtransport.

Og nei, det er faktisk ikke mulig å utføre alle arbeidsoppgaver vha PC hjemme i sofaen. Forberedelse skjer på hjemmekontor, oppdragene utføres i felten.

Det er latterlig enkelt å bygge for nødvendig biltrafikk i regionen. Utvid motorveien, bygg ringveier, bygg parkeringshus, bygg effektive kryssløsninger (ikke som Tjensvollkrysset og rundkjøringene på Rv44).
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vollis47

Motorveien mellom Stavanger og Sandnes har alt for mange av og påkjøringer. Foruten en ved Madlaveien, til sykehuset, burde det bare vært en på Forus før en kommer til Sandnes. Selvfølgelig må også noen av sideveiene oppgraderes og på Forus må flere parkeringsplasser ombygges til parkeringshus. Eiendomseierne på Forus må ta en del av kostnadene til veiene og hele P-hus-kostnadene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA