Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan ikke alle el-biler lade på 3-fase stasjoner?

Startet av aasen90, tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:48

« forrige - neste »

aasen90

Overhørte nettopp en samtale, hvor en person sa at han installerte 1-fase lader fordi at ikke alle elbiler kan lade på 3-fase stasjoner. Stemmer det?

Hvis det stemmer, hvordan vet man hvilke biler som kun kan lade på 1-fase eller 3-fase?

TB

Alle biler på markedet idag kan lade på 3 fase type 2 ladestasjon.

Men, berre eit utvalg vil lade raskere, dvs ekstra fase vil ikkje være i bruk for flere biler. Det er også forskjell på 400 Volt trefase og 230V IT nett.

Sett fra eit synspunk med kostnad var uttalelsen korrekt. Sett fra teknisk synspunkt blir det meir nyanse. Ved bytte av bil kan det lønne seg med 3 faser likevel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Stemmer det.

Har du en 3 fase ladestasjon tilkoblet 400V nett vil alle elbiler kunne lade der, men kun noen få modeller som Tesla, Renault Zoe, Mercedes B250 og nyere BMW i3 kan utnytte fordelen med 3 fase 400V.

Motsatt vil alle biler også kunne lade på 1 fase ladestasjoner, men de nevnte bilene vil da få noe redusert ladehastighet.

Her er en oversikt som du etterlyser:

https://www.ladestasjoner.no/alt-om-lading-av-elbil/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: aasen90 på tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:48
Overhørte nettopp en samtale, hvor en person sa at han installerte 1-fase lader fordi at ikke alle elbiler kan lade på 3-fase stasjoner. Stemmer det?

Hvis det stemmer, hvordan vet man hvilke biler som kun kan lade på 1-fase eller 3-fase?

Alle biler kan bruke en 3-fase 400V ladestasjon, men mange lader bare på 1-fase.

På 3-fase 230V er det litt vanskeligere, der vil ikke MB B-klasse lade. Det kan fikses med å bruke en 1-fase type 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

3-faseuttak kan fungere så lenge man lader kun 1 bil i garasjen.
Det jeg synes er problematisk med 3-faseuttak, er mange biler har kun 1 fase likeretter,  og når man lader flere biler på 3-faseuttak, så har man ikke kontroll med hvilke fase de lader fra, og min erfaring er at bilene vil lade fra samme fase, og sikringen til garasjen vil fort gå. Setter man opp enfaseuttak, kan man sette dem på hver sin fase, så det burde gå greit å lade 3 biler samtidig.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:26
Alle biler kan bruke en 3-fase 400V ladestasjon, men mange lader bare på 1-fase.
Nei, det avhenger av om ladestasjon har kabel eller ikke. På grensesnittet mellom EVSE og bil er det ikke så enkelt. Dersom det er ladestasjon med innebygd kabel, så bør den være tilpassa  bilen, så man slipper ekstra overgang. Er det EVSE uten innebygd kabel, som har ei kontakt i stedet, så kan man plugge i en passende kabel som passer til bilen. Kabel får man for 1000-2000kr.  For eldre biler som ikke er bygd for EVSE, så kan det være ukurant å lade fra EVSE. Det gjelder typisk eldre bilmodeller enn trillingene, men jeg trur ikke det gjelder bilmodeller fra etter 2010.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:26
På 3-fase 230V er det litt vanskeligere,
Fra 3-fase 230V kan vel bare bruke en fase, og det blir vel som å lade fra hvilken som helst kontakt på et IT-nett, bortsett fra at man trenger passende fysisk støpsel?


  • 3-fase rød industrikontakt, 400V. Dette er vel standarden for europeisk 3-faselading, men det kan være de færreste biler kan lade på alle 3 fasene. Lader man på bare 1 fase, får man 230V, og alle biler kan gjøre det, hvis man har rett støpsel eller passende overgang. (Bortsett fra enkelte amerikanske EVSEr for split fase, som vil tolke TN som jordfeil.)
  • 3-fase blå industrikontakt, 230V. Det er vanlig i Norge, men ikke ellers, og jeg kjenner ikke til biler som kan lade med 3 faser på den måten.  Her kan man ta ut 230V mellom 2 faser, og det blir som enfaselading. Her trenger man også passende støpsel eller overgang fra 3-fase til 1-fase, som kan være uvanlig å ha i bilen. Zoe tolker vel IT nett av denne typen som  jordfeil.
  • 3-fase uttak fra EVSE mot bil. Kabelen fra EVSE vil passe biler med type2 inntak, men ikke biler med type 1 inntak også kallt j1772,, eller bilmodeller fra før ca 2010.
  • 3-fase uttak fra EVSE mot bil, i tilfeller der EVSE ikke har innebygd kabel, men kun ei kontakt. Der trenger man uansett laus kabel mot bilen, av type 2 til type 2, eller type 2 til type 1, avhengig av hva slags bil man har så EVSE passer muligens til alle biler, og jeg tipper det er denne løsningen jkirkebo mener.  Det kan være noe ukurant med biler fra før 2010.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:11
Fra 3-fase 230V kan vel bare bruke en fase, og det blir vel som å lade fra hvilken som helst kontakt på et IT-nett, bortsett fra at man trenger passende fysisk støpsel?

Nei, både Tesla og eGolf FL kan bruke 2 faser fra 230V 3-fase og dermed gi 15% raskere lading samt oppnå en jevnere belastning av husets strømsystem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

J kirkebok... Litt treg her nå. Hvordan får du 15 prosent raskere med 2 faser fra 230v it nett? Er ikke det akkurat det samme som når man kun har såkalt enfase 230 volt?

turfsurf

Sitat fra: Joltus på mandag 18. juni 2018, klokken 21:41
J kirkebok... Litt treg her nå. Hvordan får du 15 prosent raskere med 2 faser fra 230v it nett? Er ikke det akkurat det samme som når man kun har såkalt enfase 230 volt?
Nei, enfas har to faseledere og benytter en sinusbølge. Tofas tas f.eks ut mellom L1-L3, og L2-L3, med L3 koblet i det som er nøytral på TN nett 400V trefas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Åja! Nå demrer det. I praksis fire ledere og to faser.....

To forskyvde sinuser.

fredag

#9
Sitat fra: aasen90 på tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:48
Overhørte nettopp en samtale, hvor en person sa at han installerte 1-fase lader fordi at ikke alle elbiler kan lade på 3-fase stasjoner. Stemmer det?

Hvis det stemmer, hvordan vet man hvilke biler som kun kan lade på 1-fase eller 3-fase?

Vi har to typer 3-fase i Norge.

Vanligst i Norge er "norsk" IT 3-fase. Dette støttes egentlig ikke av standarden for elbil-lading og bare delvis av noen typer elbiler, slik at hvis man har IT 3-fase så legger man vanligvis opp 1-fase ladestasjoner.

Den europeiske standarden for 3-fase er TN 3-fase, ofte merket med rødt "400V" skilt på sikringsskapet. TN 3-fase støttes av standarden for elbil-lading. Alle elbiler kan lade på ladestasjoner med TN 3-fase, men noen elbiler klarer bare å utnytte en av fasene, og får derfor 1/3 av effekten som elbiler som støtter 3-fase lading får. I tillegg er det forskjell på hvor mye strøm bilene klarer å lade på.

Enmira hadde en fin oversikt over elbiler på det norske markedet, og hva de klarte å lade på, men denne oversikten ser ut til å være borte fra nett nå.

Dersom man har TN 3-fase, og har nok effekt tilgjengelig, så bør man installere 3-fase ladebokser, ikke 1-fase.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Barskog

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Anterialis

Starter denne tråden igjen.

Jeg bor i IT-hus tre faser inn på hovedsikringen. Jeg skal installere ladeboks (Easee) i disse dager, og har fått tilbud på installasjon med 32A 3-fas. Jeg har i dag lest at noen biler ikke tar imot noen form for lading fra en slik stasjon, stemmer det?? Jeg er inneforstått med at svært få biler (kun Tesla?) kan benytte seg av den større effekten i et 3-fas system vs. 1-fas på IT-nett, men jeg har tenkt at absolutt alle elbiler kan lade fra en slik tre-fas IT ladestasjon, selv om de bare "tar" én fase.

Så hva er riktig? kan det hende at noen el-biler/hybrider ikke vil ta imot lading i det hele tatt fra min fremtidige ladeboks?? Burde jeg nedgradere til 1-fas 32A? Årsaken til at jeg har tenkt tre-fas 32A er fremtidssikring, nåværende hybrid tar kun imot 16A 1-fas..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

KjellG

Du har flere muligheter:
- benytte en kabel mellom ladestasjon og bil for én linjespenning selv om ladeuttaket gir 3 linjspenninger.
- sette inn en bryter i den ene linjelederen. Da kan du fritt velge mellom én og 3 linjespenninger etterbehov. (Sjekk om ladeuttaket aksepterer dette).
- montere opp for 3 linjespenninger, men unnlate å koble den ene linjelederen til senere bruk. (Tesla, VW..)
- koble for én linjespenning, uten mulighet for senere oppgradering.

(I IT er linjespenningen 230V, i TN, 400V)

Anterialis

Ja dette var jo lurt, å bruke en énfas type 2 plugg selv om ladestasjonen er installert med trefas. =) Da er vel det problemet løst. Takk for svar!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

daktari

Sitat fra: Anterialis på fredag 07. februar 2020, klokken 14:44
Starter denne tråden igjen.

Jeg bor i IT-hus tre faser inn på hovedsikringen. Jeg skal installere ladeboks (Easee) i disse dager, og har fått tilbud på installasjon med 32A 3-fas. Jeg har i dag lest at noen biler ikke tar imot noen form for lading fra en slik stasjon, stemmer det?? Jeg er inneforstått med at svært få biler (kun Tesla?) kan benytte seg av den større effekten i et 3-fas system vs. 1-fas på IT-nett, men jeg har tenkt at absolutt alle elbiler kan lade fra en slik tre-fas IT ladestasjon, selv om de bare "tar" én fase.

Så hva er riktig? kan det hende at noen el-biler/hybrider ikke vil ta imot lading i det hele tatt fra min fremtidige ladeboks?? Burde jeg nedgradere til 1-fas 32A? Årsaken til at jeg har tenkt tre-fas 32A er fremtidssikring, nåværende hybrid tar kun imot 16A 1-fas..
snakk med kundeservice på Easee, skjønner det slik at boksen selv kan koble om til å passe aktuell biltype. Så både enfas og trefase IT går greit på alle biler med Easee, men bør alltid kobles 3-fas.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA