Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten plass i sikringsskap

Startet av Petter Leaf, tirsdag 12. juni 2018, klokken 13:19

« forrige - neste »

Petter Leaf

Jeg har pr i dag en Nissan Leaf 2012 og må få på plass ladestasjon. Vil ha 7,4 kWh 32A for å lade bestilt Ampera E. Da må jeg ha både type 1 og type 2 kontakt.

Men som bildet viser er det fullt i sikringsskapet.

Jeg har et Nobø styringssystem for styring av utelys, motorvarmer og panelovner. Anlegget er fra forrige eier og jeg har aldri satt meg inn i hvordan det fungerer. Kan noen forklare hva de ulike modulene er?
Tekst på tavle:
16 Rele Nobø utelys
17 Rele Nobø bilvarme
18 Filter Nobø
I tillegg er det et eget panel som kan programmeres med 12 ulike program.

16, dette er slik jeg forstår en tidsstyring for når utelys skal slå seg på. Har i tillegg lyssensorer slik at utelyset uansett bare slår seg på når det er mørkt.
17, på samme måte er vel dette en tidsstyring for når bilvarme skal slå seg på. Det er en egen kontakt i garasjen som fungerer kun når denne lyser grønt.
18, Hvilken funksjon har dette?

Når jeg skal ha ladestasjon må jeg frigjøre plass i sikringsskapet.
Hvor stor plass trenger sikringene i en ladestasjon?

Er det mulig å ta vekk deler av Nobø anlegget?
F. eks bilvarmen og utelysstyringen?
Hadde vært greit at panelovnene fortsatt fungerer, slik at jeg kan bruke disse.

Da vil jeg ha frigjort 3 plasser (1,5x2)
Er dette nok til å få på plass ladestasjon med stikkontakt?




Nordlands

Det separate styrepanelet sender såvidt jeg kan skjønne signal til releene 16 og 17 som kontrollerer utelys og bilvarme, og signal til ev. panelovner du nevner. Pos 18 er strømfilter for at signalene ikke skal bli forstyrret av andre "støyende" strømforbrukere. 

Om du bare fjerner pos 16 og 17 vil du ha frigjort 6 modul-bredder, hver Nobø mottaker har bredde a 3 moduler slik de 2 som står på plass 15. Det skal være mer enn nok, om jeg forstår riktig at du vil ha én ladeboks som kan brukes både med nåværende bil med type 1 og ny bil med type 2. Det enkleste da er nok å kjøpe en ladeboks med type 2 stikkontakt, som du bruker med overgangskabel til nåværende bil.

For å vite hva du trenger i sikringsskap bør du først bestemme deg for ladeboks, det avgjørende da er om den har integrert Type-B jordfeilvern eller deteksjon av DC-feilstrøm; Om ladeboksen har det trenger du bare en vanlig jordfeilautomat, hvis ikke må du ha jordfeilautomat med Type-B jordfeilvern eller elementautomat + Type-B jordfeilbryter.

Dersom du ikke har veldig stor hovedsikring ville jeg valgt ladestasjon med laststyring.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Petter Leaf

Takk for utfyllende svar.

Hovedsikringen er på 63A.
Er denne så liten at det bør velges ladestasjon med laststyring?

jkirkebo

Sitat fra: Petter Leaf på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:37
Takk for utfyllende svar.

Hovedsikringen er på 63A.
Er denne så liten at det bør velges ladestasjon med laststyring?

Nei, 3x63A hovedsikring er stor nok til at man normalt kan lade på 32A uten problemer. Tommelfingerregel for maks ladekurs er 1-fase ladestasjon på halvparten av 3-fase inntak. For 3-fase lading må man se litt nærmere på det, f.eks er 3x20A 400V til lading for mye om inntaket er 3x40A. Da bør man ned på 3x16A.

Så bare sett opp en 1x32A ladestasjon du, kan ikke tenke meg at det blir problematisk så sant fasefordelingen i skapet er noenlunde fornuftig (mao. helst ikke lading, induksjonstopp, stekeovn og vv-bereder på samme fase)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

I og med at overspenningsvern i Pos 15 er bare to moduler, synes jeg det virker mer sannsynlig at Petter Leaf har 1x63A hovedsikring. Dersom det brukes noe særlig til elektrisk oppvarming ville i hvert fall jeg hatt laststyring, det trenger uansett ikke å koste noe særlig ekstra og er fremtidsrettet mot ev. effektbasert tariff fra 2020.

Da jeg selv har tenkt å bestille Zappi for bruk på 20A med 40A hovedsikring, bruker jeg den som eksempel - med kabel med T1 plugg, elementautomat og Type-B jordfeilbryter kommer den på rundt 8000,- for alt materiell som trengs - vil tro det er mulig å bytte til T2 plugg når det trengs.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:15
I og med at overspenningsvern i Pos 15 er bare to moduler, synes jeg det virker mer sannsynlig at Petter Leaf har 1x63A hovedsikring. Dersom det brukes noe særlig til elektrisk oppvarming ville i hvert fall jeg hatt laststyring, det trenger uansett ikke å koste noe særlig ekstra og er fremtidsrettet mot ev. effektbasert tariff fra 2020.

Da jeg selv har tenkt å bestille Zappi for bruk på 20A med 40A hovedsikring, bruker jeg den som eksempel - med kabel med T1 plugg, elementautomat og Type-B jordfeilbryter kommer den på rundt 8000,- for alt materiell som trengs - vil tro det er mulig å bytte til T2 plugg når det trengs.

Med 1-fase 63A ville jeg nok begrenset lading til 25A ja, uten at det nødvendigvis er noe problem. Men jeg synes det er lite fremtidsrettet å kjøpe ladestasjon med fast type 1 kabel, spesielt når man har bestilt bil med type 2 inntak. Kanskje går det greit å bytte kabel, men kabelen koster en del og må byttes av elektriker. Dermed ryker man på noen tusen for den jobben.

EcoLite med integrert B-vern + frakt og automatsikring koster drøye 7000,-. I tillegg kommer kabel fra ladestasjon til skap, typisk noen hundrelapper. Men da får man ikke laststyringen (ihvertfall ikke foreløpig, jobber med å få frem en ekstern kontroller for dette da EcoLite har inngang for ekstern styring).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#6
Sitat fra: Nordlands på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:15
Da jeg selv har tenkt å bestille Zappi for bruk på 20A med 40A hovedsikring, bruker jeg den som eksempel - med kabel med T1 plugg, elementautomat og Type-B jordfeilbryter kommer den på rundt 8000,- for alt materiell som trengs - vil tro det er mulig å bytte til T2 plugg når det trengs.

Lurt å velge dynamisk styrt ladestasjon. Da får en optimal ladehastighet i forhold til husets kapasitet og ingen grunn til å begrense ladekursen til 20A. Den vil uansett ikke lade med mer enn hovedsikringen tillater. Jfb Type B har vi for 1000 kr, så totalpris utenom sikringen blir inntil 1 juli 6990.-

Nå har vi også fått inn løse ledninger når/om du må bytte til T2 plugg til kun 1200 kr: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-apen-ende-til-t2-bil-duosida-kabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler

Fordeler med fastmontert ledning på ladestasjonen er at du slipper å ha ekstra mode 3 kabel til ladestasjonen, eller måtte finne den fram fra bilen hver gang du skal lade, lavere totalkostnad, og ferre koblingspunkt. ;)

En artig funksjon fra displayet er info om siste påfyll av strøm. Ser at sist jeg fyllte bilen opp hjemme gikk der på 4,3 kWt. Brukerkontroll, tidstyring, ladehistorikk er andre ting en selv styrer direkte på enheten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Petter Leaf

Det er kun 1x63A 230 V

Det kommer vel montering på kr 7.500 i tillegg til laderen?
Er det mulig å skifte ledning selv, eller må elektriker gjøre denne jobben?

Har sett på både Ratio og Zappi.
Kunne tenkt meg en lader med både laststyring og stikk slik at jeg kan bruke type 2 når ny bil kommer.
Har allerede type 2 til type 1 kabel som passer til Leaf.
Ratio har stikk, men ikke laststyring.
Zappi har laststyring men kun fastmontert kabel.

Nordlands

Dersom du ikke har så lang eller komplisert trekkevei for kabel bør du kunne finne en elektriker som gjør montering rimeligere.
Det er i utgangspunktet lov å skifte apparatkontakter og bevegelige ledninger selv, men jeg vet ikke om den regelen er tiltenkt ladekabler. Med tanke på verdien til utstyret (bilen) du kobler til er det jo greit å få en elektriker til å skifte ledning dersom du ikke er 100% trygg på å gjøre det selv - i utgangspunktet vil jeg tro ny kabel som den electrolux presenterer til Zappi har samme farge på ledere og disse kobles identisk om det er med T1 eller T2 plugg.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på onsdag 13. juni 2018, klokken 23:34
Dersom du ikke har så lang eller komplisert trekkevei for kabel bør du kunne finne en elektriker som gjør montering rimeligere.
Det er i utgangspunktet lov å skifte apparatkontakter og bevegelige ledninger selv, men jeg vet ikke om den regelen er tiltenkt ladekabler. Med tanke på verdien til utstyret (bilen) du kobler til er det jo greit å få en elektriker til å skifte ledning dersom du ikke er 100% trygg på å gjøre det selv - i utgangspunktet vil jeg tro ny kabel som den electrolux presenterer til Zappi har samme farge på ledere og disse kobles identisk om det er med T1 eller T2 plugg.

Det er lov å skifte støpsler opp til 25A 1-fase og 16A 3-fase, men ikke 32A 1-fase som det er snakk om her.
I tillegg kreves endehylser, men det kan jo hende kabelen kommer med disse ferdig påsatt. Hvis ikke må man både anskaffe to typer endehylser og en tang for å sette de på (disse kan være dyre, min koster over to tusen eks. mva...).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Jf. kabelen elektrolux linket til ser den ut til å være ferdig med endehylser slik at det bare trengs et skrujern for å bytte kabel (inkl. støpsel), men både strømmen og typen tilkobling er da omfattet av kvalifikasjonskrav. Om man alternativt bytter bare støpsel er det vel et definisjonsspørsmål om Type 2 støpsel i alle eller bare noen tilfeller omfattes av kvalifikasjonskrav, da veiledningen til forskrift om elektroforetak mv. vel refererer til typer av CEE støpsler og Type 2 støpsler er godkjent for 63 eller 32A (Kina-variant).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:59
Jf. kabelen elektrolux linket til ser den ut til å være ferdig med endehylser slik at det bare trengs et skrujern for å bytte kabel (inkl. støpsel), men både strømmen og typen tilkobling er da omfattet av kvalifikasjonskrav. Om man alternativt bytter bare støpsel er det vel et definisjonsspørsmål om Type 2 støpsel i alle eller bare noen tilfeller omfattes av kvalifikasjonskrav, da veiledningen til forskrift om elektroforetak mv. vel refererer til typer av CEE støpsler og Type 2 støpsler er godkjent for 63 eller 32A (Kina-variant).

Pinnene i støpslene er uansett krympet på med (dyrt) spesialutstyr, så det er ikke noe man gjør selv hjemme akkurat. Mao. er det bytte av kabel som gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry


KjellG


jkirkebo

Sitat fra: KjellG på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:18
Men tar max 4mm^2?

Ja, det var snaut. Min sliter litt med 16mm2,går med et nødskrik. Om noen vet om en billig en som klarer det fint er det bare å komme med ling ;) Helst firkantpress, det passer best i rekkeklemmer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA