Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteripakker som tar kvelden

Startet av TeslaK, mandag 11. juni 2018, klokken 22:37

« forrige - neste »

Amatøren

Kjenner ikke regelverket eksakt, men kan referere til noe som skjedde meg for en del år siden:

Hadde Seat Alhambra og det ble feil på ledningsbunten fra karosseri og ut i døren. Der med virket ikke vinduet og annen styrt fra døren. Det skjedde før bilen var fem år gammel så det gikk på reklamasjon og byttet kostnadsfritt for meg.

Før det var gått fem år fra ledningsbyttet skjedde det igjen, men da var bilen 8-9 år gammel.

Jeg spurte om det var garanti/reklamasjon på forrige arbeid, men fikk til svar at det var det ikke da første bytte var utført uten kostnad for meg. Derimot så fikk jeg frem års reklamasjonsrett på det arbeidet og ledningsbunten jeg betalte for. Bilen ble solgt da den var ca 13 år gammel og før det skjedde igjen.

Dermed tror jeg ikke man får ny garanti-/reklamasjonstid på batteri ved bytte innenfor garanti/reklamasjonstid. I så fall er det veldig "good will" fra merket/forhandler.

Uansett hvis det viser seg at en serie med batterier har en svakhet så det varer ca 8 år så er det uansett en fordel at de ryker før og ikke etter garantien utløper. Da har man jo et batteri som sannsynligvis vil vare minst 8 år igjen (hvis det ikke har samme feil) og skulle det ryke etter ca 8 år så er bilen ca 16 år gammel. Har man fortsatt bilen da?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Muffinman

Det løper nye reklamasjonsfrister på deler som er byttet på reklamasjon, den er vel grei. Eneste spøkelset her er foreldelsesfristen. Spørsmålet er om det løper reklamasjonsfrist på deler som er byttet ut på garanti, etter at reklamasjonsfristen i utgangspunktet er utløpt. Det vil jo være relevant i tilfeller hvor garantien er lengre enn reklamasjonsfrist.

Ser ut som Lunitiks har rømt forumet, har vi noen andre jurister i forsamlingen?

AndersS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:34
... Spørsmålet er om det løper reklamasjonsfrist på deler som er byttet ut på garanti, etter at reklamasjonsfristen i utgangspunktet er utløpt...

Jeg er ikke jurist, men tror denne saken er relevant:
https://e24.no/bil/eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett/20381463

"Rask dom. Allerede en uke etter at saken var oppe i Høyesterett, kom dommen. Den slår fast at bilforhandlere har plikt til å rette opp mislykkede reparasjoner også etter at fem års reklamasjonsplikt går ut."
Tesla Model X75D (2018, AP 2,5, MCU1)

Camiri

Da tok min også kvelden. P85D 2015 - 40K km, under 5% med SC. Stavanger sier at det vil ta ca 1 måned.

TeslaK

Sitat fra: Camiri på søndag 28. oktober 2018, klokken 17:40
Da tok min også kvelden. P85D 2015 - 40K km, under 5% med SC. Stavanger sier at det vil ta ca 1 måned.

Jeg har ventet siden 19. sept. Det som er kjipt er at vi risikerer å få en dårligere pakke tilbake. Flere av de tidlige 90-pakkene var visst elendige ift. degradering.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p90d-what-battery-versions-should-i-avoid.108869

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

OleJA

#35
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.

P85, gått ca 107kKm.

Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?

Edit: Bilen står nå hos Tesla.

TeslaK

Sitat fra: OleJA på mandag 12. november 2018, klokken 14:23
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.

P85, gått ca 107kKm.

Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?

Har ikke hørt et kvekk ennå.. snart gått 2 mnd.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Dag A.

Sitat fra: Dag A. på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:59
Bilen hadde 50% SOC ved hjemkomst på søndag.
Fruen kjører bilen ca 40 km på mandag og skal bare avgårde en liten tur på kvelden.

Hun kommer hjem i en ganske snerten Audi, Teslaen var død.  Batteriet var flatt.
Endel morro på Fruens bekostning da hun for første gang på 6 år i elbil har kjørt batteriet tomt.

Viking tok bilen med seg til en hurtiglader - NoGo - Bilen ville ikke ta lading
Tesla ville da ha bilen inn ettersom loggene til Tesla viste at utladningen på slutten hadde vært "unormal".

Da måtte jeg svelge endel kommentarer rundt Fruen  :P :P :P

Får idag beskjed fra Tesla at bilen får nytt hovedbatteri, ukjent leveringstid, men vi har fått en TMS som lånebil så da er alt greit.
Tesla ville ikke uttale seg om hva som var årsaken til feilen.

For å avslutte historien (forhåpentligvis) for vår del så har vi nå fått tilbake Teslaen med ett helt nytt 90 kW batteri (opp fra 85 kW).  Ventetiden totalt var ca 2.5 måned, men endel av den tiden har visstnok gått med til å finne ut av hvorvidt de skulle "oppgradere" bilen eller ikke.
En innrømmelse som kom fra Tesla var at bilen min var ikke alene om dette problemet, og at to fellesnevnere var P85D og Ludicrous oppgradering.  Vet ikke om andre som nå har erfart problemet kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt dette også gjelder for deres biler.

Tesla ønsket i utgangspunktet ikke å komme med noen forklaring på hva som var galt med det gamle batteriet, men når jeg tok opp problematikken som et sikkerhetsproblem, altså at bilen lader ut ca 50% av 85kW på en time og dette utgjøre en betydelig brannfare (vi har garasje inne i huset og brennende lithium batterier inne i huset frister ikke), så ble jeg koblet opp mot en tekniker som iallefall prøvde å gi meg en plausibel forklaring på hva som var skjedd.
Forklaringen gikk ut på at det er styringen på batteriet som er ødelagt, og ikke selve batterimodulen.
Det har altså aldri skjedd noen utladning av batteriet, det bare virker slik for bilens software.
Dette virker i utgangspunktet greit, det eneste jeg stusser over er at denne styringen ikke er modulær, men at hele batteripakken må byttes bare fordi en styringskrets ryker. Mitt inntrykk er at det meste i en Tesla er modulært, og det forundrer meg litt at ikke også disse kretsene er det, men enn så lenge så tror jeg på han.  Så finnes det sikkert folk her på forumet som kan korrigere eller bekrefte sannhetsgehalten i Tesla sin historie.

Da gjenstår bare å ønske alle en god jul og ett godt elektrisk nyttår
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

TeslaK

Jeg har også fått tilbake min P85DL med nytt 90-batteri. Den er altså blitt en P90DL
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

elekTrond

Så så. Det er ikke riktig alt de kan gjøre OverTheAir  :laugh:     ... kan tenke meg at det er eller kan være flere forskjeller på P85DL og P90DL enn kun batteriet. Ikke at sånne detaljer har hindret emblemtrimmere før i verden ...  :angel: :police:
'13 Mjau

OleJA

Sitat fra: OleJA på mandag 12. november 2018, klokken 14:23
Da var det min tur: Våknet opp til ca 15km kortere indikert rekkevidde i morges enn normalt. Etter å ha stått parkert på jobben et par timer, så forsvant det ytterligere 60km.

P85, gått ca 107kKm.

Er det noen som har fersk erfaring med om man da kan vente seg et reparert 85kWh batteri, eller om man blir oppgradert til 90kWh?

Edit: Bilen står nå hos Tesla.
Venter fortsatt her, har heller ikke fått antydet tidspunkt for når bilen er klar heller.

Muffinman

Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:00
Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.

Hehe. Og der fikk jeg feilmeldingen som tyder på at hovedkontaktoren må byttes. Vet at man lader pakka temmelig langt ned og åpner den for å bytte delene. Men jeg lurer jo på hvor vanlig feilen som gjør at de bytter pakke er. Mon tro om de kan forebygge ved å gjøre et eller annet når pakka først er åpnet? Blir jo for dumt om de tar seg bryderiet med å reparerekontaktorfeilen hvis det er stor risiko for ny feil om ikke lenge.

arnkl

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. desember 2018, klokken 22:30
Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:00
Spent på om det skjer noe med vår 2013 P85. Den er nå gått snart 152k og batteriet virker fortsatt fint. Mulig det hjelper at den er "konekjørt"? Uansett håper jeg at eventuelle svakheter viser seg før batterigarantien går ut. Det er knappe tre år igjen.

Hehe. Og der fikk jeg feilmeldingen som tyder på at hovedkontaktoren må byttes. Vet at man lader pakka temmelig langt ned og åpner den for å bytte delene. Men jeg lurer jo på hvor vanlig feilen som gjør at de bytter pakke er. Mon tro om de kan forebygge ved å gjøre et eller annet når pakka først er åpnet? Blir jo for dumt om de tar seg bryderiet med å reparerekontaktorfeilen hvis det er stor risiko for ny feil om ikke lenge.

Eg fekk også "Acceleration reduced ..." omtrent på 150.000 km. Kontaktoren vart bytta og bilen har no gått 30.000 km til, utan noko hikke frå batteriet. Eg veit ikkje om dei bytta noko anna enn kontaktoren når dei likevel opna batteriet.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kjølholdt

Fikk melding om at car may not start again. Opp på kokstad, leiebil . Nå er visst battericoolant bestilt. Så denne gangen virker det ikke som det er selve batteriet slik jeg tolker det. Forrige gang byttet de nok en modul på batteriet.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA