Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteripakker som tar kvelden

Startet av TeslaK, mandag 11. juni 2018, klokken 22:37

« forrige - neste »

TeslaK

Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

1000kwh

Sitat fra: TeslaK på mandag 11. juni 2018, klokken 22:37
Virker som flere og flere opplever at batteripakka tar kvelden for tida. Gjelder dette kun 85- og 60-pakker?
Hvem opplever det?  :o

Hodetelefoner

veldig få. kun hørt om et tilfelle i det siste. Ikke selve pakken som går. men en sensor  ( skal se om jeg finner igjen linken )

Jeronan

#3
I think it really depends on how people use their cars and how they take care of their batterypacks.

In most cases I have read, where the batterypack needed replacing, was with people who drive a lot of KM's and use the Super charger pretty much every day.
Fast charging any batterypack that often is really bad for longetivity and will shorten the lifespan of the batterypack.

Also charging to 100% often will increase degradation as well.
Li-Ion batteries in general can't handle 100% and below 10% levels for long periods. This will ruin the battery.

Best way to use the car is to keep the batterypack between 30 and 70-80% on your daily commutes.
Only charge to 100% on the start of a long trip and then try to keep the batterypack between 20 and 80% on these long trips.
It's better and more efficient to stop and charge more often on a long trip anyway, since charging below 20% above 80% is incredibly slow.

If you follow those recommendations, then your batterypack should last a long time without issues. Unless you are just unlucky with a fault in the pack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hodetelefoner

Tull. Dette har absolutt ikke noe med cellene å gjøre. Eller hvordan man håndtere batteriet.
Cellene er ikke problemet. Feil med sensor / kort inne i batteri pakken.
To tilfeller hvor dette har oppstått etter at bilene har stått en stund.
Temperatur sensor feil.

Hodetelefoner

Ved "store" forskjeller i spenning på cellene. Så blir også batteriet byttet. Hadde vært moro om noen kunne lest av dette. Hvis de fikk opp denne feilen.

rsomby

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 11:48
Tull. Dette har absolutt ikke noe med cellene å gjøre. Eller hvordan man håndtere batteriet.
Cellene er ikke problemet. Feil med sensor / kort inne i batteri pakken.
To tilfeller hvor dette har oppstått etter at bilene har stått en stund.
Temperatur sensor feil.

Jeg har hatt en sånn feil, en tempsensor som viste -273" og gjorde at bilen ble stående. Dette skjedde bare når batteriet ble hardt belastet eller ved langkjøring over typisk 6+timer. Hver gang vi var på langtur ble det leiebil og flatbedtruck. Ah, those were the days...

Hodetelefoner

Jupp. Og den sensoren til 2øre(?) sender en del batterier tilbake. Egentlig greit. Tesla oppdaterer flere ting ved pakkene da.

cra

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 16:02
Jupp. Og den sensoren til 2øre(?) sender en del batterier tilbake. Egentlig greit. Tesla oppdaterer flere ting ved pakkene da.


Skulle vært artig å vite om det er en serie med feil på? I så fall kan de jo fikse det preventivt, som i '14 da de bytta en haug med dashbaord (bl.a mitt) pga en feilproduksjon som gjorde at speedometerskjermen tok kveld.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hodetelefoner

Veldig variert hittil. Så det er nok bare dårlige komponenter.
Risting og hardt bruk er ihvertfall ikke en årsak.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:45
It's better and more efficient to stop and charge more often on a long trip anyway, since charging below 20% above 80% is incredibly slow.


Kan Ikke si at jeg har merket at ladingen går tregt på under 20%??

Mener på at jeg har tidligere fått «full pupp» fra ca 0% og opp til ca 50%.. er det jeg som husker feil her?

RaBalder

Min starter også med 115kW på lav SOC. Jo lavere jo bedre.
Mitt batteri er 85kWh fra tidlig 2014.

De nyere batteriepakkene hadde vel noe som gjorde at det var svært dårlig ladehastighet ved lav SOC. Har dog ikke satt meg inn i problemstillingen siden det ikke har angått meg.


Å minimere tiden batteripakken har under 20% eller over 80% SOC anser jeg som fordelaktig med tanke på batterilevetiden.

eleseus

Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.

En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.

Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf.  >:(

Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?
------------------------
Oslo

_OE_

#13
Sikkert Litt OT... Men går ofte tur forbi Tesla på Rud.... Der ser nesten ut som en bil kirkegård.... Står biler der med reg# over EK6**** så godt Tesla folket er et tolmodig folkeslag

Sent from  my S9+

fonberg

Sitat fra: eleseus på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:56
Nå har også mitt batteri tatt kvelden. Bilen ville ikke starte og måtte hentes av NAF.

En TMS 90D fra 2015 med kun 28.000 km på telleren. Det har vært få ladinger til 100% og få hurtigladinger. Må være noe annet som gir feilen.

Tesla sier det tar flere uker å få byttebatteri fra Nederland. Da ligger det an til ferie i en fossilgolf.  >:(

Har lest om noen som får lånebatteri. Er det vanlig?

Hvis du har planlagt bilferie i sommer, ville jeg kjørt Tesla på å få Tesla lånebil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA