Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader elbil på strømløs hytte - NRK-artikkel

Startet av MrBacardi, søndag 10. juni 2018, klokken 19:11

« forrige - neste »

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

KjellG

For å pirke litt: er det mulig å lade fra en strømløs hytte?  :o

Ebe

Hehe, den ladestasjonen vil jeg også ha!

Men er vel et godt eksempel på journalister som skriver om ting de egentlig ikke forstår helt... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

#4
Men,
han har da vitterlig ikke innlagt 220 V strøm. Han lader batteriene med solceller på taket og transformerer spenningen opp til 220 V slik at han kan lever tilnærmet "normalt" og lade elbilen. Tror nok journalisten har forstått det....

Det fine er jo at han gjenbruker 18 år gamle elbil batterier. Går det som bransjen tror vil bilen ruste opp eller slites ut før batteriene er utslitt. Da blir det en industri for slik anlegg, spesielt når kablene til utlandet blir mange nok til at man selger ut all strømmen slik av vi får samme pris som Europa. Det kommer da mye vil ha mer og faen flere  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Helt til noen kommer med regler om at gjenbruk av batteri ikke bare i andre biler men generelt er forbudt...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Syns han er inne på noe helt genialt her! Gjenbruk av gamle batterier som lades med solenergi er jo perfekt for hyttebruk og for andre som ønsker å leve off-grid uten å miste det meste av moderne bekvemmeligheter.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jkirkebo

Sitat fra: Svein_H på lørdag 16. juni 2018, klokken 15:21
Syns han er inne på noe helt genialt her! Gjenbruk av gamle batterier som lades med solenergi er jo perfekt for hyttebruk og for andre som ønsker å leve off-grid uten å miste det meste av moderne bekvemmeligheter.

Jepp, dette fungerer supert. Vi har selv Leaf-batterier på hytta, 112 moduler (fra 2,33 stk. 24kWh Leaf-pakker). Lader opp Teslaen på et par-tre dager med god sol der oppe. Og vi har de aller fleste bekvemmeligheter ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sarepta

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. juni 2018, klokken 16:19

Jepp, dette fungerer supert. Vi har selv Leaf-batterier på hytta, 112 moduler (fra 2,33 stk. 24kWh Leaf-pakker). Lader opp Teslaen på et par-tre dager med god sol der oppe. Og vi har de aller fleste bekvemmeligheter ;)

Veldig bra, men hva koster det og hvor kan det bestilles?

Rasmus.B

He, he. Hva det koster og hvor det kan bestilles?
Både Jens Kirkebø og Lunde fra dette innslaget er ekte «Reodor Felgen typer» som designer og bygger disse anleggene selv. De skaffer batterier fra høggeren eller fra egne gamle biler.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. juni 2018, klokken 15:00
He, he. Hva det koster og hvor det kan bestilles?
Både Jens Kirkebø og Lunde fra dette innslaget er ekte «Reodor Felgen typer» som designer og bygger disse anleggene selv. De skaffer batterier fra høggeren eller fra egne gamle biler.

Jeg har kjøpt modulene mine fra Offpist her på forumet, ellers er Grønvolds Bildemontering stedet for hele batteripakker fra vrakede biler.

Selv bruker jeg en REC BMS (kjøpt rett fra produsent) og 3x3kW 48V inveterer fra Outback (kjøpt på EcoDirect). Batterimoduler, BMS, invertere og div. kabler ++ for å koble det sammen havner på ca. 110k for mott oppsett. I tillegg kommer laderegulatorer og solcellepaneler. Drøye 80k for mitt oppsett med 2 regulatorer, 12x265W på taket og 8x327W på en dual axis tracker, inkl. alt festemateriell. Si 200k for hele greia inkl. sikkerhetsreleer og noe annet småtteri. På toppen av det kommer sikringsbokser, strømfordelere osv.

Jeg tipper hele strømanlegget mitt koster omkring 240k, ikke inkludert aggregatet (Honda EU65iS).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Sarepta på lørdag 16. juni 2018, klokken 17:37
Veldig bra, men hva koster det og hvor kan det bestilles?

Som det alt har fremkommet her så er dette ting disse to nevnte personene har laget til selv. Men som det fremkommer av artikkelen så skal det være mulig å kjøpe slike systemer i fra bl.a. "Alternativ energi" i Grimstad. Fant i farten ikke noe komplett anlegg på sidene deres, men de hadde i alle fall tilbud om noen litium-batterier i fra elbiler.
Model S 85D

Amatøren

#12
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. juni 2018, klokken 16:00
Selv bruker jeg en REC BMS (kjøpt rett fra produsent)

Kan vi som ikke har drevet med dette før (er elektronikk utdannet, men ikke bygget om elbilpakker enda), få tips om hvilken vi bør gå for på 48 V anlegg (regner med at det er en fordel med 48 V fremfor 24 V med tanke på strømtrekket - Selvfølgelig ulempe med tanke på man må klare å montere solcellepaneler så man får høy nok spenning)?


Hvor mange moduler setter man i serie for et 48 V anlegg?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

#13
Sitat fra: Amatøren på søndag 17. juni 2018, klokken 19:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. juni 2018, klokken 16:00
Selv bruker jeg en REC BMS (kjøpt rett fra produsent)

Kan vi som ikke har drevet med dette før (er elektronikk utdannet, men ikke bygget om elbilpakker enda), få tips om hvilken vi bør gå for på 48 V anlegg (regner med at det er en fordel med 48 V fremfor 24 V med tanke på strømtrekket - Selvfølgelig ulempe med tanke på man må klare å montere solcellepaneler så man får høy nok spenning)?

Hvor mange moduler setter man i serie for et 48 V anlegg?

48V er 13S, altså 13 celler i serie. Leaf-modulene består av 4 celler koblet 2P2S, så da blir det 7 moduler i serie siden 6,5 går dårlig ;) Lader da til 56,7V på topp (4,05V/celle) og nominelt blir det et 52V batteri, ikke 48V.

Solcellepanelene må da kobles enten 2 eller 3 i serie om man bruker standard 30V paneler, helst 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Her er i alle fall et bruktbatteri for evt selvbygg: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123637703

16000 kr for 22kWh, som vel er godt under det diverse høggere krever. Internt er dette 8x 48,7V moduler (hver 1P12S, total 1P96S for hele batteriet), som skulle egne seg bra til selvbygg av hyttestrøm (....og jeg har ingen kjennskap til selger)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA