Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye eventyr ifra tysk presse

Startet av Hodetelefoner, mandag 02. juli 2018, klokken 08:44

« forrige - neste »

Osloensis

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Horsenose

Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 12:24
Det som gjør studien interessant, er at den skiller mellom de store (og i aller høyeste grad unødvendige) bilene og de mindre familiebilene som vi alltid har klart oss med. Det finnes ingen grunn til at en familie på 4-5 skal kjøpe en bil på størrelse med en minibuss

Ok. Så du mener du besitter fasiten på hva alle kan klare seg med? Bil er i seg selv unødvendig. Du kan sykle eller ta kollektivt til det aller meste. Personbil er en drøy luksusgode som vil bli avskaffet i fremtiden.

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 12:31
Det er snakk om å beholde en gammel og verdiløs og allerede produsert diesel, og supllementere med en liten elbil. Ikke kjøpe ny diesel.
Det er samme retorikk som de som ikke vil ta med utslippene fra produksjon av drivstoff, kun utslipp fra motoren. Uansett hvordan du vrir og vender på det vil du over tid ende opp med dobbel bilproduksjon. Biler brukes opp og resirkuleres.

Sitat fra: Osloensis på mandag 02. juli 2018, klokken 12:55
@Amoss
@1317142119
@elektrolux
:

Amen
Halleluja.
Model X reservasjon

Espen Hugaas Andersen

#17
Jeg kan være enig at Model S/X er mye større enn det de fleste har behov for. Og når man sammenligner en stor elbil med en liten fossilibil, så er det mulig for elbilen å komme verre ut.

Men man må huske på at man er fortsatt i den spede begynnelse til elbilrevolusjonen. Uten Model S og Model X, så ville det ikke blitt noen Model 3. Uten Model 3 blir det ikke noen Model Y, Pickup, Semi, osv. For hver nye generasjon elbil blir miljøkostnadene ved produksjon lavere, og strømnettet blir hele tiden renere. Samtidig som oljeutvinning skjer på dypere og dypere vann, man får større og større innslag av oljesand og skiferolje, osv. Altså elbil blir renere og renere, samtidig som fossilt blir skitnere og skitnere.

Tenker man kortsiktig, så bør man kanskje ikke satse 100% på elbil, men her bør man utvilsomt tenke langsiktig. Jo større vi kan gjøre satsningen på elbil, jo raskere blir overgangen, og jo mindre blir totalutslippene fra transportsektoren over f.eks de neste 100 årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 12:24
Det finnes ingen grunn til at en familie på 4-5 skal kjøpe en bil på størrelse med en minibuss (TMX, GLE osv) eller en limousin (TMS, E-klasse osv). Husk at dagens C-segment (les: Focus) er på størrelse med 80-90-tallets store familiebiler (Opel Rekord, Ford Mondeo osv). Den siste generasjonen Focus har til og med større bagasjerom enn den større Mondeo. 
Det finnes ingen grunn til at en familie skal kjøpe bil, eller? Hva man kan klare seg med er ingen fast grense, og du bestemmer den ihvertfall ikke.

Og: du har åpenbart ikke sett bagasjerommet på el-Focus.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. juli 2018, klokken 13:18
Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 12:24
Det finnes ingen grunn til at en familie på 4-5 skal kjøpe en bil på størrelse med en minibuss (TMX, GLE osv) eller en limousin (TMS, E-klasse osv). Husk at dagens C-segment (les: Focus) er på størrelse med 80-90-tallets store familiebiler (Opel Rekord, Ford Mondeo osv). Den siste generasjonen Focus har til og med større bagasjerom enn den større Mondeo. 
Det finnes ingen grunn til at en familie skal kjøpe bil, eller? Hva man kan klare seg med er ingen fast grense, og du bestemmer den ihvertfall ikke.

Og: du har åpenbart ikke sett bagasjerommet på el-Focus.
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 13:06
Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 12:24
Det som gjør studien interessant, er at den skiller mellom de store (og i aller høyeste grad unødvendige) bilene og de mindre familiebilene som vi alltid har klart oss med. Det finnes ingen grunn til at en familie på 4-5 skal kjøpe en bil på størrelse med en minibuss

Ok. Så du mener du besitter fasiten på hva alle kan klare seg med? Bil er i seg selv unødvendig. Du kan sykle eller ta kollektivt til det aller meste. Personbil er en drøy luksusgode som vil bli avskaffet i fremtiden.

Svarer dere begge.

På ingen som helst måte mener jeg at jeg har fasit på hvordan folk skal leve livet sitt, og det skrev jeg heller ikke. Men jeg synes det er merkelig at de store familiebilene fra vi var yngre brått har blitt redusert til små bybiler (ref: dagens C-segment som er større enn datidens D-segment). De aller fleste som kjøpte minibusser i gamle dager gjorde det fordi de hadde glemt dong - ikke fordi minibuss var så veldig inspirerende å kjøre. Det samme gjelder store biler i dag: vi trenger ikke plassen til en varebil for å kjøre kone, to barn og en liten plendriter opp på hytta. Vi klarte det i biler som var vesentlig mindre før TMX kom på markedet uten å klage. Derav påstanden om at de i aller høyeste grad er unødvendige.

Det er heller ikke så lenge siden vi lo av feite amerikanere som kjørte rundt i biler på størrelse med europeiske bylastebiler. Nå kjører vi de samme flakene selv og går i skyttergraven i stedet for å ta en edruelig diskusjon rundt om det er så miljøvennlig med digre biler som vi ønsker at det skal være.

Det er en helt annen sak at det ikke finnes alternativer til elektriske familiebiler, og at den tidligere elektriske Focusen har lite bagasjerom er irrelevant i akkurat denne diskusjonen - som angår om store elbiler ikke er så miljøvennlige som vi tror.

Philip Marlowe

Jeg bruker min store Tesla på lengre turer, og på kortere turer bruker jeg et enda større elektrisk transportmiddel, nemlig trikken. Da er jeg vel en klimaversting?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 13:50
Det samme gjelder store biler i dag: vi trenger ikke plassen til en varebil for å kjøre kone, to barn og en liten plendriter opp på hytta. Vi klarte det i biler som var vesentlig mindre før TMX kom på markedet uten å klage. Derav påstanden om at de i aller høyeste grad er unødvendige.
Det er akkurat her du bommer. Alt dette handler ikke om trenger. Man trenger ikke hytte heller. Alt dette er langt opp på behovspyramiden. Poenget er at hadde vi hatt en Leaf som bil nr 1 så hadde det kanskje blitt en hyttetur i året, så barna hadde glemt den forrige. Det er ekstremt få biler som er lagd for at fem personer skal ha det romslig.

Det var mye man klarte før, dra på tur med hest og kjerre f.eks, men jeg tviler på at de fleste vil tilbake dit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. juli 2018, klokken 21:58
Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 13:50
Det samme gjelder store biler i dag: vi trenger ikke plassen til en varebil for å kjøre kone, to barn og en liten plendriter opp på hytta. Vi klarte det i biler som var vesentlig mindre før TMX kom på markedet uten å klage. Derav påstanden om at de i aller høyeste grad er unødvendige.
Det er akkurat her du bommer. Alt dette handler ikke om trenger. Man trenger ikke hytte heller. Alt dette er langt opp på behovspyramiden. Poenget er at hadde vi hatt en Leaf som bil nr 1 så hadde det kanskje blitt en hyttetur i året, så barna hadde glemt den forrige. Det er ekstremt få biler som er lagd for at fem personer skal ha det romslig.

Det var mye man klarte før, dra på tur med hest og kjerre f.eks, men jeg tviler på at de fleste vil tilbake dit.
::) Nå går du rett i den fella jeg beskrev da: rett i skyttergraven for å fighte for eget bilvalg. Du må ta av deg den hatten.

Alternativet ditt er ikke en Leaf. Alternativet ditt er en hvilken som helst bil i C og D-segmentet (uavhengig av drivlinje). Det ADAC skriver er at det ikke er gitt at du er miljøvennlig hvis du velger en TMX i stedet for en Mercedes E-klasse (eller var det C?) med dieselmotor. Og nettopp det er en interessant påstand, for TMX er en unødvendig bil for alle som ikke har behov for 7 seter eller varebiloppsettet til Tesla-Bjørn. Og vi hadde svært god plass i bilene før TMX kom på markedet ...

Å snakke om hest og kjerre med den lille komforten det er, er bare stråmannsargumentasjon. Det finnes biler i C og D-segmentet som er minst like bra som, og også enkelte som er bedre enn, Tesla på alle måter hva angår opplevd kvalitet og komfort. Du går ikke tilbake til noe som helst ved å kjøpe andre biler enn Tesla. Det blir for dumt å prøve å si noe annet.

turfsurf

#23
Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. juli 2018, klokken 21:58
Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 13:50
Det samme gjelder store biler i dag: vi trenger ikke plassen til en varebil for å kjøre kone, to barn og en liten plendriter opp på hytta. Vi klarte det i biler som var vesentlig mindre før TMX kom på markedet uten å klage. Derav påstanden om at de i aller høyeste grad er unødvendige.
Det er akkurat her du bommer. Alt dette handler ikke om trenger. Man trenger ikke hytte heller. Alt dette er langt opp på behovspyramiden. Poenget er at hadde vi hatt en Leaf som bil nr 1 så hadde det kanskje blitt en hyttetur i året, så barna hadde glemt den forrige. Det er ekstremt få biler som er lagd for at fem personer skal ha det romslig.

Det var mye man klarte før, dra på tur med hest og kjerre f.eks, men jeg tviler på at de fleste vil tilbake dit.
Nå går du rett i den fella jeg beskrev da: rett i skyttergraven for å fighte for eget bilvalg. Du må ta av deg den hatten.

Alternativet ditt er ikke en Leaf. Alternativet ditt er en hvilken som helst bil i C og D-segmentet (uavhengig av drivlinje). Det ADAC skriver er at det ikke er gitt at du er miljøvennlig hvis du velger en TMX i stedet for en Mercedes E-klasse (eller var det C?) med dieselmotor. Og nettopp det er en interessant påstand, for TMX er en unødvendig bil for alle som ikke har behov for 7 seter eller varebiloppsettet til Tesla-Bjørn. Og vi hadde svært god plass i bilene før TMX kom på markedet ...

Å snakke om hest og kjerre med den lille komforten det er, er bare stråmannsargumentasjon. Det finnes biler i C og D-segmentet som er minst like bra som, og også enkelte som er bedre enn, Tesla på alle måter hva angår opplevd kvalitet og komfort. Du går ikke tilbake til noe som helst ved å kjøpe andre biler enn Tesla. Det blir for dumt å prøve å si noe annet.
Nå går du og legger premisser igjen. Vi hadde en Touareg før Tesla. Den var litt for liten. Q7 var egentlig ønskebilen, men for dyr. Ingen av de forurenset mindre enn Model X. Sammenligne med en e klasse blir latterlig. Den har stort bagasjerom, men kun plass til 4 med komfort. Skal man ha motor og firehjulstrekk blir den dyrere og.

For å presisere:du sier at vi hadde god plass før Model X kom. Nei, de eneste som hadde det som oppfylte kravet høy bil og firehjulstrekk var Mercedes GLS + noen Amerikanske drog som får Model X til å virke liten. Vi målte med laser og tommestokk. Felles for alle var at de ble hinsides dyre å eie, og forurenset noe fantastisk. Så, slutt å legge premisser. Det er ikke du som bestemmer hva som er stor nok bil for de forskjellige. E-klasse er det ihvertfall ikke.

At man ikke går tilbake på noe som helst ellers blir bare vås, det er uansett subjektive meninger. Fossile drivlinjer er arkaiske kuriositeter som blir holdt i live med kunstig åndedrett IMO til etterdilterne (late majority) får ut fingeren. Og nei, jeg synes ikke interiøret til MB eller BMW er allverden, selv om de har mindre panelgap. Det er sykt mye plastikk i en MB, og puslete skjermer av annen rangs kvalitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Beste hyttebilen jeg har hatt, og har, er en VW Transporter syncro. Danseplass til 5 voksne, skikjelke, snowboards, bortoverski, ved... you name it. Lengste last er en stabbel med gulvbord, 4,25m inni bilen! Hadde det ikke gått inni, kunne jeg hengt på tilhengeren.

Når kommer el-Transporteren?
(Var en i California som har sveiest sammen to bullys til én lang campingbil med to skyvedører på høyre side. Han forsøkte å konvertere inn en vraket modelS, men Tesla nektet å levere deler.)


snoemann

Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. juli 2018, klokken 22:34
Alternativet ditt er ikke en Leaf. Alternativet ditt er en hvilken som helst bil i C og D-segmentet (uavhengig av drivlinje). Det ADAC skriver er at det ikke er gitt at du er miljøvennlig hvis du velger en TMX i stedet for en Mercedes E-klasse (eller var det C?) med dieselmotor. Og nettopp det er en interessant påstand, for TMX er en unødvendig bil for alle som ikke har behov for 7 seter eller varebiloppsettet til Tesla-Bjørn. Og vi hadde svært god plass i bilene før TMX kom på markedet ...


Jeg tror rett og slett at ADAC regner feil, og sånt blir ofte oppfattet som skyttergravargumentasjon eller forsvar av eget valg. Sannheten er at jeg objektivt tror det.

- De har ikke beregnet reelt utslipp fra MB C-klassen, kun påstått
- De har ikke beregnet forventet strømmix gjennom livsløpet til model x'en
- De har beregnet med for kort livsløp

I tillegg til dette vil vi gjennom å kjøpe biler som model x, være med å finansiere fremtidig renere produksjon av både batterier og elbiler. Det gjør du ikke dersom du kjøper en MB C klasse diesel eller bensin. Tvert imot.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

turfsurf

Sitat fra: snoemann på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:57
- De har ikke beregnet forventet strømmix gjennom livsløpet til model x'en
Dette. Strømproduksjon blir stadig renere, og da blir elbilene det og. Fossilene går motsatt vei. I tillegg er utslipp mye større om vinteren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 02. juli 2018, klokken 19:33
Jeg bruker min store Tesla på lengre turer, og på kortere turer bruker jeg et enda større elektrisk transportmiddel, nemlig trikken. Da er jeg vel en klimaversting?

https://www.side3.no/motor/hva-bruker-mest-strom-trikken-t-banen-eller-elbilen-4423341
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

eivhelle

Egentlig er det uinteressant med studier som baserer seg på premisser  fra fortiden. All strømproduksjon er underlagt EUs kvotesystem. Og man har gjennom Paris avtalen forpliktet seg til å redusere CO2 utslippene. Så derfor vil alt nytt forbruk av strøm utløser mer utbygging av fornybar energi. Altså vil ikke en overgang til elbil føre til økt utslipp av CO2.

Produksjonsutslipp ved tilvirkning av batteripakke er selvsagt en annen faktor man må ta hensyn til. Men også her er strømmen som brukes vesentlig for utslippene. Råvarerene som brukes utgjør 60-70 kg pr. kWh. Resten av CO2 utslippene har med hvor ren strøm man bruker. Du kan med andre ord ha et spenn fra 70 til 200 kg CO2 pr.kWh avhengig av hvor du produserer.

Hvis Tesla baserer all sin produksjon på fornybar energi vil selv et 100kWh batteri gi relativt lave produksjonsutslipp.

10 tonn CO2 er omtrent utslippet fra forbrenning av 3300 liter diesel om man regner well to wheel.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA