Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kan jeg forvente og få Kona mi i hus?

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. juni 2018, klokken 23:31

« forrige - neste »

Ampera

#15
Sitat fra: AndersK på fredag 15. juni 2018, klokken 13:26
Jeg finner det merkelig at de tar 10% bruddgebyr på en bil de får solgt videre på 30 sekunder. Ikke er det veldig mye jobb involvert heller for å printe ut en standard kontrakt og få en underskrift på den.
Det kan jo vare de er ikke så firkantet på akkurat denne modellen , men det er det som står i kontrakten, men en del rare løsninger ..f.eks koster det 990kr for bilmatter...så om du ikke velger dette får du ny bil til 352K  uten bilmatter :)

AndersK

Ja det er fort gjort at "fantastiske" priser ikke blir fullt så fantastisk når det baller på seg med skjulte kostnader. "Oia skal du ha sidespeil i tillegg?? Det blir 3000 kr ekstra". "Nei prisen du har fått er med 3 sommerdekk, trenger du 4 altså? 2000 kr ekstra". 

Cral

Det er helt normalt at gummimatter kommer som tillegg til tøymattene som er i bilen - men som ikke passer norsk vinter like bra.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

pofeet

Sitat fra: Ampera på fredag 15. juni 2018, klokken 13:30
Sitat fra: AndersK på fredag 15. juni 2018, klokken 13:26
Jeg finner det merkelig at de tar 10% bruddgebyr på en bil de får solgt videre på 30 sekunder. Ikke er det veldig mye jobb involvert heller for å printe ut en standard kontrakt og få en underskrift på den.
Det kan jo vare de er ikke så firkantet på akkurat denne modellen , men det er det som står i kontrakten, men en del rare løsninger ..f.eks koster det 990kr for bilmatter...så om du ikke velger dette får du ny bil til 352K  uten bilmatter :)

Sprøtt hvis man må betale ekstra for bilmatter, eller er det ekstra for å få "premium" matter?

AndersK


Ampera

#20
Sitat fra: pofeet på fredag 15. juni 2018, klokken 13:54
Sitat fra: Ampera på fredag 15. juni 2018, klokken 13:30
Sitat fra: AndersK på fredag 15. juni 2018, klokken 13:26
Jeg finner det merkelig at de tar 10% bruddgebyr på en bil de får solgt videre på 30 sekunder. Ikke er det veldig mye jobb involvert heller for å printe ut en standard kontrakt og få en underskrift på den.
Det kan jo vare de er ikke så firkantet på akkurat denne modellen , men det er det som står i kontrakten, men en del rare løsninger ..f.eks koster det 990kr for bilmatter...så om du ikke velger dette får du ny bil til 352K  uten bilmatter :)


Sprøtt hvis man må betale ekstra for bilmatter, eller er det ekstra for å få "premium" matter?

Neida stoff matter +990, skal du ha gummimatter koster disse også 990.
Så annonsert pris er altså uten matter .
Kan neste starte en egen tråd på dette;)
Spurte Huyndai Norge om dette nå.
Det kan faktisk vare at det var en eller anen premium matte , men at selger glemte å nevne at bilmatter følger med. Står bare "Matter velour" 990, håper de svarer snart.

thomasski

Har folk allerede skrevet kontrakt? Vært proaktive ovenfor forhandler eller blitt kontaktet? Jeg valgte Kia på Oppaker som forhandler, bør jeg ringe de?

tuono

#22
Er det ikke bare å gjøre som man har blitt bedt om i bekreftelsesmailen fra Hyundai da? Min forhandler kontakter meg når de er klare til å ta unna kontraktene. De vil gjerne være i stand til å gi info om estimert leveringstid, tilgang til valgt bil i henhold til kundens ønsker etc. Noe som i min verden vitner om at de tar kunden på alvor. Er spent på seinere tilbakemeldinger her inne på forumet fra de som har inngått kontrakt nå imens allting ennå flyter......

Pirat

Har fått kontraktforslag på epost fra forhandler, ikke underskrevet enda.
Jeg ville bare ventet jeg, den kommer nok :)

Trond.m

Sitat fra: AndersK på fredag 15. juni 2018, klokken 13:26
Jeg finner det merkelig at de tar 10% bruddgebyr på en bil de får solgt videre på 30 sekunder. Ikke er det veldig mye jobb involvert heller for å printe ut en standard kontrakt og få en underskrift på den.
Ja, nå leste jeg også det med liten skrift. Der står det faktisk 10 % som jeg må si er helt urimelig. Det er sannsynligvis my mer enn forhandlernes avanse på bilen. Dette er hva loven sier:

«§ 41.Avbestilling før levering
Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.
Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.
Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.»

Uansett, jeg er ikke bekymret for hva det står i kontrakten. En annonse på Finn så er jo bilen solgt hvis jeg ombestemmer meg  ;)

Trond.m

Jeg trodde bilbansjeforbundet hadde utarbeidet en standard kontakt. Det er det tydeligvis ikke, og kontrakten jeg har hos Birger N. Haug hvor det står at det er avtalt 10 % avbruddsgebyr er helt urimelig. Da bør i det minste selgeren opplyse om dette. Har en tidligere kontrakt på Leaf fra en annen forhandler som har en langt mer kundevennlig formulering.

«Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen. Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelig og påviselige økonomiske tap som følge av bestillingen.  Selgeren plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende del av tapet»

Kan kanskje være lurt å sjekke dette ved kjøp av bil, men akkurat for Kona tror jeg ikke det betyr noe i praksis.

jkirkebo

Sitat fra: Ampera på fredag 15. juni 2018, klokken 14:32
Neida stoff matter +990, skal du ha gummimatter koster disse også 990.
Så annonsert pris er altså uten matter .

Det er jo faktisk BRA! Jeg er så dritt lei av å alltid få med et sett stoffmatter som jeg aldri noensinne bruker. De tar bare opp masse plass i boden inntil bilen selges. Mye bedre å få prisen bilen uten matter og deretter kunne velge det mattesettet man selv vil :)

Tror faktisk jeg har et sett med stoffmatter til den gamle Touranen liggende ennå, den ble solgt i 2013...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Limodriver

Jeg støtter at det ikke vil bli noe problem å selge bilen på Finn så problemstillingen blir nok mer av teoretisk/akademisk interesse. Trolig vil en kunne innkassere en gevinst ved salget. Dersom en må selge med tap vil det også være bedre enn å krangle om 10% bruddgebyr - økonomisk vil en komme bedre ut om en selger med 9% tap enn å betale 10% bruddgebyr.

Jeg tror forøvrig ikke Hyundai vil få medhold i en rettslig vurdering dersom leveringstiden blir utsatt noe særlig og de påberoper seg bruddgebyr. Et viktig element vil være å ikke betale depositum ved kontraktsinngåelse. Dersom en forhandler ber om dette vil det være naturlig å be om en bankgaranti som sikrer depositumet fordi en ikke ønsker å ta kredittrisiko på bilforhandleren. Bankgaranti vil bli for dyrt så de vil droppe det. Dersom bilforhandleren ikke kan beholde deler av et allerede innbetalt beløp må de kreve inn beløpet fra kontraktsmotpart. Når en bestrider kravet må bilforhandleren gå til søksmål og da blir nok oppoverbakken litt for bratt for dem.

LFC

Hvis jeg ikke vil ha bilen når den kommer så vil butikken ha den uten at det koster meg en krone.
De selger den lett videre uten problem.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

AndersK

«Fotball VM presenteres av elbiler fra Hyundai» blir det sagt på TV2 før og etter kampene. Men hva slags bil er den sorte til venstre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA