Skrevet av Emne: VW ID.3 (Neo) tråden  (Lest 38720 ganger)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7737
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #435 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 23:30 »
Hva er ulempene med en billig produksjon?
Kan jo hende bilen får fornuftig pris  :o ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2287
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #436 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 00:55 »
Denne sammenligningen med e-golf et jo meget interessant, med bilder!
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/e-golf/107409/volkswagen-id3-vs-volkswagen-e-golf

Dom Toretto

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #437 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 09:07 »
Denne sammenligningen med e-golf et jo meget interessant, med bilder!
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/e-golf/107409/volkswagen-id3-vs-volkswagen-e-golf

Ja, veldig fin måte å visuelt sammenligne plassen bak på ved å krysse beina slik. ID3 har jo vesentlig bedre plass i baksete uten tvil. Du ser også at den er høyere og gir da en mer romslig innvendig følelse, uten at det nødvendigvis i praksis er så stor forskjell mellom egolfen og ID. Skulle helst sett at litt av den lengden gikk i bagasjerommet. 

batterimannen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 275
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #438 på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 17:43 »
 [ You are not allowed to view attachments ]

Grarantert levering i 2020.

Gnist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #439 på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 01:56 »
Er over nivå 3 selvkjøring på sikt med OTA-oppdatering noe man kan håpe på, eller vil ikke bilen leveres med nok sensorer?

På presentasjonen av ID3 i Berlin i mai sa Jürgen Stackmann at bilen vil være klargjort for nivå 3 selvkjøring, men at dette ikke vil være aktivert når de første bilene blir levert. Om det aktiviseres OTA eller ved besøk på verksted er vanskelig å være sikker på i dag, men VW må levere dette på et tidspunkt. Sikker på at nivå 3 kommer for ID.3 kan vi ikke være før vi ser det omtalt i salgskontrakten.

En del av definisjonen av nivå 3 selvkjøring er at bilen kjører på egenhånd bare under et mindre antall situasjoner. Jeg tipper at for ID.3 så vil de fleste stort sett bruke bilen på nivå 2 hvor bilen kjører selv, men hvor man som fører må følge med og gripe inn hvis bilen er i ferd med å gjøre noe farlig.

Apropos selvkjøring på nivå 3:

Nivå 3 tror jeg bare vil bli tilgjengelig i svært spesielle situasjoner slik som hvis man kjører på en godt kartlagt motorvei med fysisk skille mellom kjøreretningene og med minst 4g mobildekning og med større avstand enn for eksempel 4 sekunder til andre kjøretøy fremme eller bak. En viktig forutsetning for at bilen skal kunne kjøre i nivå 3 være at føreren er helt våken og ikke slumrer eller sover.

Noe av det som gjør nivå 3 vanskelig å realisere er at bilen skal påkalle førerens oppmerksomhet dersom det oppstår en situasjon systemet selv ikke kan håndtere. Det må da være tid nok til at føreren kan flytte sin oppmerksomhet fra det han holder på med til trafikksituasjonen, forstå hva som skjer og så gjøre de nødvendige handlingene. Dette betyr at bilen må oppdage potensielt farlige situasjoner tidlig og at den vil måtte påkalle føreren for mange situasjoner som bilen så selv løser på egenhånd.

Med andre ord så er det trolig at en bil som kjører i nivå 3 vil falle tilbake til nivå 2 når de (antagelig) strenge betingelsene for nivå 3 kjøring ikke lenger er til stede. Altså at når bilen forlater nivå 3 så er dette som regel ikke fordi en farlig situasjon har oppstått, men fordi bilen ikke lenger er "trygg" på at den kan forutse potensielt farlige situasjoner så lang tid i forveien at føreren har tid til å overta.

For å gjøre dette enda vanskeligere så vil ulike personer trenge forskjellig tid på å sette seg inn i trafikksituasjonen bilen befinner seg i ved overgang fra nivå 3 til nivå 2 kjøring. For eksempel  er det trolig at noen vil trenge flere sekunder mer enn andre på å forstå en kompleks trafikksituasjon og bli klar til å foreta eventuelle nødvendige manøvre. Jeg synes dette igjen peker i retning av at nivå 3 blir noe vi bare opplever i veldig oversiktlige trafikksituasjoner. Trafikksituasjoner som er lett å forstå både for bilen og for enhver fører som kan bli bedt om å overta oppsyn med kjøringen.

Hva kan dette bety i praksis? Kanskje det blir slik at nivå 3 er noe vi i Norge bare opplever ved kjøring på motorvei med lite annen trafikk noen lyse sommernetter?
« Siste redigering: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 14:32 av Gnist »

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4688
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #440 på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 18:56 »
Fatter ikke hvorfor så mange er så fiksert på selvkjøringsegenskaper. Tror vi kommer til å oppleve mange ulykker fordi noen tror de kan slippe rattet og konsentrere seg om noe annet enn å kjøre. Har selv noen skumle episoder under testing av slike løsninger. Tror ikke selvkjørende biler blir en realitet før ID.3 First edition er klar for huggern. Da er vel verdien den samme med og uten såkalt «selvkjøring»  8)
« Siste redigering: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 19:33 av TM »

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1905
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« Svar #441 på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 19:13 »
Noen prater om at det kommer selvkjørende biler uten ratt på sikt også.

Jeg lurer på hvordan de håndterer slike veier spesielt med møtende biler.

I tillegg så er midten av veien så høy noen steder at jeg ikke kan følge hjulsporene 100 %.

Legg også merke til 'møteplassen' som brukes. Den er utenfor veien!
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ