Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dom Toretto

Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 00:55
Denne sammenligningen med e-golf et jo meget interessant, med bilder!
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/e-golf/107409/volkswagen-id3-vs-volkswagen-e-golf

Ja, veldig fin måte å visuelt sammenligne plassen bak på ved å krysse beina slik. ID3 har jo vesentlig bedre plass i baksete uten tvil. Du ser også at den er høyere og gir da en mer romslig innvendig følelse, uten at det nødvendigvis i praksis er så stor forskjell mellom egolfen og ID. Skulle helst sett at litt av den lengden gikk i bagasjerommet. 

batterimannen

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Grarantert levering i 2020.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Gnist

#438
Sitat fra: Hansi på onsdag 10. juli 2019, klokken 20:41
Er over nivå 3 selvkjøring på sikt med OTA-oppdatering noe man kan håpe på, eller vil ikke bilen leveres med nok sensorer?

På presentasjonen av ID3 i Berlin i mai sa Jürgen Stackmann at bilen vil være klargjort for nivå 3 selvkjøring, men at dette ikke vil være aktivert når de første bilene blir levert. Om det aktiviseres OTA eller ved besøk på verksted er vanskelig å være sikker på i dag, men VW må levere dette på et tidspunkt. Sikker på at nivå 3 kommer for ID.3 kan vi ikke være før vi ser det omtalt i salgskontrakten.

En del av definisjonen av nivå 3 selvkjøring er at bilen kjører på egenhånd bare under et mindre antall situasjoner. Jeg tipper at for ID.3 så vil de fleste stort sett bruke bilen på nivå 2 hvor bilen kjører selv, men hvor man som fører må følge med og gripe inn hvis bilen er i ferd med å gjøre noe farlig.

Apropos selvkjøring på nivå 3:

Nivå 3 tror jeg bare vil bli tilgjengelig i svært spesielle situasjoner slik som hvis man kjører på en godt kartlagt motorvei med fysisk skille mellom kjøreretningene og med minst 4g mobildekning og med større avstand enn for eksempel 4 sekunder til andre kjøretøy fremme eller bak. En viktig forutsetning for at bilen skal kunne kjøre i nivå 3 være at føreren er helt våken og ikke slumrer eller sover.

Noe av det som gjør nivå 3 vanskelig å realisere er at bilen skal påkalle førerens oppmerksomhet dersom det oppstår en situasjon systemet selv ikke kan håndtere. Det må da være tid nok til at føreren kan flytte sin oppmerksomhet fra det han holder på med til trafikksituasjonen, forstå hva som skjer og så gjøre de nødvendige handlingene. Dette betyr at bilen må oppdage potensielt farlige situasjoner tidlig og at den vil måtte påkalle føreren for mange situasjoner som bilen så selv løser på egenhånd.

Med andre ord så er det trolig at en bil som kjører i nivå 3 vil falle tilbake til nivå 2 når de (antagelig) strenge betingelsene for nivå 3 kjøring ikke lenger er til stede. Altså at når bilen forlater nivå 3 så er dette som regel ikke fordi en farlig situasjon har oppstått, men fordi bilen ikke lenger er "trygg" på at den kan forutse potensielt farlige situasjoner så lang tid i forveien at føreren har tid til å overta.

For å gjøre dette enda vanskeligere så vil ulike personer trenge forskjellig tid på å sette seg inn i trafikksituasjonen bilen befinner seg i ved overgang fra nivå 3 til nivå 2 kjøring. For eksempel  er det trolig at noen vil trenge flere sekunder mer enn andre på å forstå en kompleks trafikksituasjon og bli klar til å foreta eventuelle nødvendige manøvre. Jeg synes dette igjen peker i retning av at nivå 3 blir noe vi bare opplever i veldig oversiktlige trafikksituasjoner. Trafikksituasjoner som er lett å forstå både for bilen og for enhver fører som kan bli bedt om å overta oppsyn med kjøringen.

Hva kan dette bety i praksis? Kanskje det blir slik at nivå 3 er noe vi i Norge bare opplever ved kjøring på motorvei med lite annen trafikk noen lyse sommernetter?

Trond.m

#439
Fatter ikke hvorfor så mange er så fiksert på selvkjøringsegenskaper. Tror vi kommer til å oppleve mange ulykker fordi noen tror de kan slippe rattet og konsentrere seg om noe annet enn å kjøre. Har selv noen skumle episoder under testing av slike løsninger. Tror ikke selvkjørende biler blir en realitet før ID.3 First edition er klar for huggern. Da er vel verdien den samme med og uten såkalt «selvkjøring»  8)

Amatøren

Noen prater om at det kommer selvkjørende biler uten ratt på sikt også.

Jeg lurer på hvordan de håndterer slike veier spesielt med møtende biler.

I tillegg så er midten av veien så høy noen steder at jeg ikke kan følge hjulsporene 100 %.

Legg også merke til 'møteplassen' som brukes. Den er utenfor veien!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Gnist

Flere bilder av ID.3 og Crozz som testes sammen. Begge i kamuflasjefarger.

https://www.motor1.com/news/366278/vw-id3-id-crozz-spied/

kodax

Sitat fra: Gnist på onsdag 21. august 2019, klokken 23:28
Flere bilder av ID.3 og Crozz som testes sammen. Begge i kamuflasjefarger.

https://www.motor1.com/news/366278/vw-id3-id-crozz-spied/
Crozzen ser jo ut som en forvokst ID3, la inn bilde av konsept og produksjonsmodell av Crozz her: https://elbilforum.no/index.php?topic=47914.msg832307#msg832307
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 22. august 2019, klokken 11:21
Crozzen ser jo ut som en forvokst ID3
Eller hvorfor ikke Tiguan....

Bilprodusenter har en sterk tendens til å gjenta seg selv!

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amatøren

Sitat fra: kodax på torsdag 22. august 2019, klokken 19:55Kortere panser...
Muligens ikke noe praktisk 'frunk' slik Tesla har. Mulig det blir trenden på ID serien.

Sitat fra: kodax på torsdag 22. august 2019, klokken 19:55... slakere bak en dagens modeller
Mindre lasteplass bak.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

anorway

Var en tur innom Aker brygge i går å kikket.

Likte deg jeg så! Fin form, men er spent på interiøralternativene.

Gnist

VW bekrefter igjen at produksjon av ID3 starter i November:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/production-of-id3-at-zwickau-plant-to-start-in-november-5322

Jeg tenker dette betyr at det kommer demobiler til en del forhandlere i løpet av våren.

Jeg er ikke interessert i å få en bil produsert i desember 2019 når jeg eventuelt mottar en bil sommeren 2020.

Har forøvrig fått høre fra forhandler at VW nå sikter mot at norske kunder skal skrive bindende kontrakt i desember 2019. Jeg synes fremdeles dette er alt for tidlig.

batterimannen

Trøbbel i tårnet for VW.

Volkswagen ID3 has 'massive' software problems, as company begins year of EV introductions

Germany's Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars. These units, intended for sales in Europe and not the US, will require a manual software update.

https://electrek.co/2019/12/19/volkswagen-id3-has-massive-software-problems-as-company-begins-year-of-ev-introductions/#more-115707
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA