Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Motorwatt

Kanskje ikke for den billigste utgaven, men tror nok det kan bli en opsjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

Sitat fra: Gnist på tirsdag 07. mai 2019, klokken 09:37
Blir det kamera til erstatning for bakspeil?

Nedenfor er utsnitt av et av bildene fra Sør Afrika i desember.



Jeg synes bildet bekrefter at taket går såpass langt ned bak i forhold til høyden lengre fremme at det neppe blir mulig å se ut gjennom et tradisjonelt bakspeil.

Det kan godt være plass til kamera i bunnen av antennen på toppen av taket.

Bildet viser to små svarte "finner" ytterst på taket over takluken. Disse er også synlig på ett av bildene fra motor1.com. Noen som kan spekulere hva dette kan være?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

#258
https://www.youtube.com/watch?v=vXCh9m3gwQ0

Så da vet vi hvordan VW mener det vil føles å kjøre ID3.

goggo

Sitat fra: Gnist på onsdag 08. mai 2019, klokken 07:34
https://www.youtube.com/watch?v=vXCh9m3gwQ0

Så da vet vi hvordan VW mener det vil føles å kjøre ID3.

Husk at her er det mye som står på spill for VW og de er avhengig av å selge bilen i bøtter og spann til kunder som aldri har vurdert elbil før, og også til folk som er eller har vært innbitte elbil motstandere. Den skal også selges av forhandlere og personer i samme kategori.

Skal bli spennende å se hvordan VW takler denne markedsføringsjobben, vi får nok se mye kreativ reklame framover.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Motorwatt

De har solgt elbiler i snart 5 år. Ca. 45.000 i Norge.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

goggo

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:56
De har solgt elbiler i snart 5 år. Ca. 45.000 i Norge.

De har solgt et lite antall elbiler i noen år, til sære markeder som Norge og andre spesielt interesserte ja.
Nå satser de konsernets fremtid på dette.
Blir en liten forskjell, det der :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Motorwatt

#262
Sitat fra: goggo på onsdag 08. mai 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:56
De har solgt elbiler i snart 5 år. Ca. 45.000 i Norge.
De har solgt et lite antall elbiler i noen år, til sære markeder som Norge og andre spesielt interesserte ja.

Totalt ble det solgt 60.000 e-Golf og e-Up i 2018. 7.238 e-Golf, og 629 e-Up i Norge.  Mange andre spesielt interesserte, da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cforoe



Tror utfordringen ligger i å definere hva som er mye og lite og her er det vel ingen fasit. Etter litt Googling ser det ut som at VW produserer ca 1.000.000 Golfer totalt pr år og ca 11.000.000 biler totalt. Da blir 60.000 e-Golf lite i denne sammenhengen.
Da tror jeg at VW har sett på elbiler som en nisje, men at det er det de nå ønsker gjøre noe med. Men igjen er det vel markedet som bestemmer.

Motorwatt

Sitat fra: cforoe på onsdag 08. mai 2019, klokken 09:32
Men igjen er det vel markedet som bestemmer.
Uten tvil. Når vi ser at det i hjemmemarkedet, Tyskland, bare er rundt 2% elbiler, har ikke VW bare de vanlige utfordringer med å lansere en ny modell. Nå skal de samtidig selge inn ny teknologi i et fossil-tenkende marked. Tvi, tvi. Men er det noen som har de aller beste muligheten til å klare dette, så er det vel VW.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

AJ82

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 12:28
Sitat fra: cforoe på onsdag 08. mai 2019, klokken 09:32
Men igjen er det vel markedet som bestemmer.
Uten tvil. Når vi ser at det i hjemmemarkedet, Tyskland, bare er rundt 2% elbiler, har ikke VW bare de vanlige utfordringer med å lansere en ny modell. Nå skal de samtidig selge inn ny teknologi i et fossil-tenkende marked. Tvi, tvi. Men er det noen som har de aller beste muligheten til å klare dette, så er det vel VW.

Vet ikke om det største problemet er å selge inn ny teknologi, men prisen. Elbil har vært/er for dyrt i forhold til tilsvarende bensin/diesel variant. Er vel ikke vanskelig å tenke seg hvorfor det blir solgt endel elbil og plugin i Norge....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Motorwatt

Husk at det i Tyskland i 2018 ble solgt 46.474.594 biler for å sette det perspektiv. Salg av elbiler utgjorde 36.062.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

Sitat fra: AJ82 på onsdag 08. mai 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. mai 2019, klokken 12:28
Sitat fra: cforoe på onsdag 08. mai 2019, klokken 09:32
Men igjen er det vel markedet som bestemmer.
Uten tvil. Når vi ser at det i hjemmemarkedet, Tyskland, bare er rundt 2% elbiler, har ikke VW bare de vanlige utfordringer med å lansere en ny modell. Nå skal de samtidig selge inn ny teknologi i et fossil-tenkende marked. Tvi, tvi. Men er det noen som har de aller beste muligheten til å klare dette, så er det vel VW.

Vet ikke om det største problemet er å selge inn ny teknologi, men prisen.

Og det er behovet for å prise bilene realistisk i Tyskland som gjør at ID3 kan bli en veldig bra priset bil i Norge.

Toppledelsen i VW har i flere år sagt at bilen skal koste omtrent det samme som en tilsvarende dieselgolf og at prisen skal under 30.000 EUR ink Tysk MVA.

Samtidig har folk i ledelsen gjentatt flere ganger at de har et mål om salg av rundt 100.000 ID-biler i 2020.

I Norge forstår nå de fleste bilkjøpere at driftskostnadene for el-bil er lavere enn for biler med forbrenningsmotor. Dette er blant de tingene VW nå skal lære den jevne bilkjøper i de store markedene i Europa. VW skjønner at de må prise ID3 aggressivt for å få flere enn de spesielt interesserte til å vurdere bilen.


Gnist

Da vet vi at ID3 med det minste batteriet og i enkleste utgave skal koste under 30.000 EUR i Tyskland OG at denne skal produseres i 2020. Sa han at den skulle produseres fra sommeren 2020?

advale

Ift eksisterende Golf er det hyggelige priser. Norge er jo et e-Golf land, men sett mot konkurrentene er dette ikke noe nytt eller revolusjonerende som VW har hausset opp i 4 år nå.

Pris fra 40 000 euro for den enkleste konfigurasjonen, topp-modellen havner vel på over 45 000? Betale ca 440 000 for en som går 430km er jo et ran i forhold til Model 3 LR som går 560km og AWD.

Hører også noen nevner at det er 19 % moms i Tyskland og det skal trekkes ut. Men er det riktig? Rart å lansere en bil internasjonalt og ta med momsen i Tyskland..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA