Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Taper jeg på 6 mnd?

Startet av Elektro12, lørdag 09. juni 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

Elektro12

Luksusproblem: Ønsker EV nå. Tidlig i køen på Kona og Niro. 250-300 på begge.

Vurderer følgende:
- Kjøpe Kona nå.
- Ha den til Niro kommer og velge å beholde en av dem.
- Mest sannsynlig Kiaen.

I mitt hode bør det være mulig å ha Kona til tidlig 2019 og selge uten noe større tap, eller en liten fortjeneste - tenker jeg feil og vil ende med å tape?

turfsurf

#1
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 09. juni 2018, klokken 08:32

I mitt hode bør det være mulig å ha Kona til tidlig 2019 og selge uten noe større tap, eller en liten fortjeneste - tenker jeg feil og vil ende med å tape?
Synes det er en brillefin plan jeg. Som backupløsning kan du jo beholde Kona og selge Niroen hvis det viser seg at du liker Kona bedre eller bruktprisen mot alle odds skulle falle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

All erfaring tyder på at biler med venteliste holder seg i pris. Unntaket er hvis du kjører den 50 000 km på det halvåret. Men verditapet vil likevel være lavere enn en normal kreftkjerre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elektro12

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 09. juni 2018, klokken 09:30
All erfaring tyder på at biler med venteliste holder seg i pris. Unntaket er hvis du kjører den 50 000 km på det halvåret. Men verditapet vil likevel være lavere enn en normal kreftkjerre.

Tipper jeg kjører max 10 000 km i mitt eie. Trenger ikke tjene, men greit å slippe å tape på den. Med 20 tusen i kø bør det være mulig å få solgt uansett.

Jeg tenker disse bilene er langt mer kurante enn 30-40 kwh bilene i ca samme prisklasse. Samt at Kona er "SUV"-aktig og det er jo også hot.

Counterpointer

Siden Ioniq holder seg veldig godt i pris fremdeles, så bør Kona også gjøre det.

Ingen indikasjoner på at Huyndai vil oversvømme markedet med biler, og heller ikke alternativene virker å overlevere. Så prisen vil nok holde seg høy.

Limodriver

Jeg har akkurat samme planen. Jeg får Kona på første båten og Niro I løpet av året.

Kona er litt liten, men jeg vil ha rekkevidde så fort som mulig. Jeg kommer til å ta ut og bruke Kona og høyst sannsynlig selge den når jeg får Niro.

Med ca 10000 kjørte km og fremdeles ventetid på Kona vil jeg tro det er mulig å få igjen pengene eller til og med tjene en slant.

Slik jeg vurderer Kona vs Niro har Niro fordelen av å være større, mulighet for hengerfeste og memory på setene. Kona sin plastskjerm head up er uønsket da jeg ikke vil ha en skjerm som stikker opp, mangel på setememory og størrelse på bilen er negativt.

Jeg vil tro det er mulig å selge Niro med gevinst også om en ikke ønsker å beholde den mer enn noen måneder.

Spajderman

Når det gjelder Head-Up displayet i kona er det jo bare til å skru det av slik at det felles ned i dashbordet om du ikke liker det. Kona har iallefall HUD, det har vel iallefall foreløpig ikke Niro.

tuono

Ut i fra rykter fra forhandlertreffet til Hyundai i uka som var, så kan vi bare ta det helt med ro ang. Konaen. Ser ut som om at tidsgapet mellom Kona og Niro krymper for dem som vurderer begge.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på lørdag 09. juni 2018, klokken 15:46
Ut i fra rykter fra forhandlertreffet til Hyundai i uka som var, så kan vi bare ta det helt med ro ang. Konaen. Ser ut som om at tidsgapet mellom Kona og Niro krymper for dem som vurderer begge.
Altså forsinkelser på Kona?

trykkertor

Som nevnt tidligere, så har selgere i Hyundai sagt at det er "lite aktuelt" å starte masseutleveringer av en helt ny bilmodell midt i fellesferien.
Det gir store utfordringer i kommunikasjon og kontinuitet blant, verksteder, klargjørere og selgere.
Derfor sier det at utleveringene helst kommer i august-september. Men vi skal ikke se bort i fra at de får noen kundebiler på veiene i juli også. Men de tar ikke sikte på å "tømme båten" rett ut på norske veier.
Dette har vi visst siden april/mai.

Limodriver

Sitat fra: Spajderman på lørdag 09. juni 2018, klokken 15:25
Når det gjelder Head-Up displayet i kona er det jo bare til å skru det av slik at det felles ned i dashbordet om du ikke liker det. Kona har iallefall HUD, det har vel iallefall foreløpig ikke Niro.

Jeg er kjent med at en kan felle ned/skru av HUD'en i Kona. Poenget mitt er at jeg ikke liker den og at den følgelig ikke har noen verdi for meg i forhold til En sammenligning med Niro som ikke har HUD.

Jeg må sitere en Hyundaiselgers respons da jeg spurte om det var memoet på setene i Kona. "Nei, men den har head up display". Jeg har ennå ikke klart å stille inn setene med head up display.......

Elektro12

Jeg trenger ikke å tjene noe på det, men vil helst slippe å tape.

HUD i Kona var forsåvidt kjekt, men jeg fant ikke noe sted å endre vinkelen på det med? I andre biler kan man tilte displayet eller projektør mot vindu for å tilpasse sittevinkel. (Jeg er 194 cm).
I kona måtte jeg senke sete og lene meg litt for å se det bra.

Ellers trivdes jeg bra i Kona. Motoren var litt dau (1.0 bensin?), men lå som nevnt stabilt i veien, helt ok plass selv til meg, litt trangt ved knærne etter min smak, men lite å utsette. Baksetet er kort og litt smalt. Bagasjerommet er snaut, men ser det eksperimenteres med å finne passende takboks, selv har jeg aldri likt å ha takboks så det blir nok ikke aktuelt.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Aller helst kunne jeg tenkt meg å gå Kona > Niro > iX3, men vet ikke om jeg gidder å bruke så mye penger på bil. Niroen er større, men også litt mer "satt" enn Konaen. Niro burde hatt litt sterkere gener fra Sportage mtp. høyde og design/størrelse optimalt sett.

geear

#12
Noen kan du endre det elektronisk på (via hovedskjerm i BMW), sjekket innstillinger?

Vedr bruktpriser så er jeg litt spent på hvor stor andel som kjøper Kona og Niro (og TM3) på spekulasjon, nå som de fleste har skjønt hvordan dette virker så ser det ut som tilsynelatende lettjente penger, men det finnes vel et tak både på pris og antall biler...?

Spajderman

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 09. juni 2018, klokken 18:08
Jeg trenger ikke å tjene noe på det, men vil helst slippe å tape.

HUD i Kona var forsåvidt kjekt, men jeg fant ikke noe sted å endre vinkelen på det med? I andre biler kan man tilte displayet eller projektør mot vindu for å tilpasse sittevinkel. (Jeg er 194 cm).
I kona måtte jeg senke sete og lene meg litt for å se det bra.

Ellers trivdes jeg bra i Kona. Motoren var litt dau (1.0 bensin?), men lå som nevnt stabilt i veien, helt ok plass selv til meg, litt trangt ved knærne etter min smak, men lite å utsette. Baksetet er kort og litt smalt. Bagasjerommet er snaut, men ser det eksperimenteres med å finne passende takboks, selv har jeg aldri likt å ha takboks så det blir nok ikke aktuelt.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Aller helst kunne jeg tenkt meg å gå Kona > Niro > iX3, men vet ikke om jeg gidder å bruke så mye penger på bil. Niroen er større, men også litt mer "satt" enn Konaen. Niro burde hatt litt sterkere gener fra Sportage mtp. høyde og design/størrelse optimalt sett.

Jeg hadde samme problem som deg, men jeg leste på Hyundai sine nettsider etterpå at det skal gå an å endre vinkelen på skjermen!

Spajderman

Utdrag fra Hyundai sine nettsider:

"With a projected image size of eight inches at two metres distance and a luminance of more than 10,000 candela per square metre, the new head-up display guarantees optimal visibility in different light conditions. The angle and height of the head-up display can be adjusted to ensure ideal visibility for individual needs. Once activated via the button beside the steering wheel, the combiner deploys vertically and disappears into the dashboard when not in use."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA