Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.

Startet av Perper, søndag 03. desember 2017, klokken 11:09

« forrige - neste »

Perper

Jeg har 16A 400V industrikontakt på innsiden av porten på jobb. Kan parkere rett på utsiden. Hva trengs for å lade sikkert fra denne? Bør/må det monteres en boks på veggen utvendig?

E_S

Hva slags bil har du? Den kan lades fra direkte med en passende kabel, ja. Har du Tesla passer kabelen som følger med bilen med rød adapter rett i denne kontakten, har du noe annet må du ha en passende ladekabel. :)
:)

Perper


E_S

Da kan du lade bilen med 11 kW, altså ca. 50 km rekkevidde i timen, over tre ganger så mye du maksimalt får ut av en "vanlig kontakt".
:)

automat

Kabel under port kan gå an for nødlading, men er ikke greit for regelmessig lading. Du bør derfor få en kontakt/ladestasjon montert utenfor. Ved regelmessig lading er det også et krav at kursen har jordfeilbryter type B.

Brukes denne kursen innimellom til andre ting, eller kan den dedikeres til elbil-lading? Hvis den kan dedikeres til elbillading, vil det enkleste være å fjerne kontakten på innsiden, og sette opp en ladestasjon med innebygd B-vern på utsiden på samme kurs.

Hvis man ønsker å beholde kontakten, må den flyttes til utsiden, og det må monteres B-vern i sikringsskapet. Siden det ved el-bil-lading er krav om egen kurs, er det ikke lov å bare sette opp en kontakt til ute på samme kurs.

Nå kan det være forskjell på hva som er lovlig, og hva som er sikkert. Men kabel under port som permanent løsning ville jeg unngått.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Perper

Usikker på om det er flere brukere på denne kursen. Skal sjekke det. Tenker også at det sikreste er å flytte kontakt på utsiden, den brukes ikke til noe annet pr idag.

elektrolux

#6
Har du en bil som i motsettning til Tesla ikke leveres med adaptor kan du bruke denne overgangen fra Clas Olson mellom stikket og bilens originale ladekabel:

Da vil du få ca 2,3 kW lading, eller ca 150 km lading i løpet av arbeidsdagen.

https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/Pr326039000
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA