Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke ski-/takbokser passer på kona

Startet av Navl1, onsdag 06. juni 2018, klokken 15:12

« forrige - neste »

Kristian G

Noen som har sett kona med packline nx215 eller skiguard 830?

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Håkon77

Er ikke medlem av gruppa så får ikke sett. Får du åpnet bakluka uten at den tar borti boksen?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Navl1

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 28. august 2018, klokken 23:55
Er ikke medlem av gruppa så får ikke sett. Får du åpnet bakluka uten at den tar borti boksen?

Jau, null problem.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018


Håkon77

Man skal da ikke kræsje? Og om så skjer er da ett par ski på avveie den minste bekymringen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

e-curious

#37
Man skal ikke det, men likevel noe en må ta høyde for.  Mistenker foresten mange av takboksene som blir brukt om sommeren til å inneholde annet enn ski

Håkon77

Brukte takboks i sommer til Danmark. Pakket 2stk duffelbag, ett par puter og noe annet mykt og lett. Stropping blir så som så, men passer på at det ikke er rom for bevegelse. Gikk fint nok ett år.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

jorgenbsk

Sitat fra: tuono på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:50
Hør inne på Soulseksjonen. Det kryr av Kia Soul med disse boksene på taket.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20614.msg346272#msg346272

Har tittet litt på bilder av Soul med takbokser. Av fellestrekk finner jeg at den bakre takbøylen har vesentlig lengre avstand til bakluken enn på Kona. Boksvalg for Soul blir da ikke relevant for Kona.

Jeg synes det er litt vanskelig å sammenlikne bokser. Synes de er oppgitt med altfor få mål til å kunne sjekke uten å fysisk prøve boksen på taket.
Det hadde vært en fordel med mål fra bakkant boks til bakerste stilling på både fremre og bakre feste på boksen.

Ser på FB-gruppe og diverse poster rundt at Packline NX195 passer veldig bra, men er noe kort for mange ski. NX215 ser også ut til å passe godt, men på bildene jeg har sett, ser det ut til at den også kræsjer litt med bakluken, men nokså lite sammenliknet med endel andre alternativer.

Er det andre bokser som er prøvd og funnet passende?

jorgenbsk

Takk! Det hadde jeg ikke lagt merke til!
Etter å ha målt på mine bøyler på Kona har jeg kommet til at følgende vil passe med bakluke helt eller nesten helt oppe:
Thule Touring i str 100/S, 200/M, 600/Sport (siste blir nok ikke bakluken lukket helt opp)
Thule XT Motion i str M. Dette blir uten bakluken helt oppe.

Finner ikke tilsvarende info hos Packline. Der passer NX195, mulig også NX215.
Skiguard 830 skal visstnok også passe Kona.

Av boksene som vil passe med åpen bakluke, er det Packline og Skiguard som er desidert lengst (hvis man tenker på skiplass).
Thule Touring str 600/Sport har intern lengde på 187cm og er den lengste av Thules passende bokser.

Andre må gjerne bidra med alternativer som er testet og funnet OK, eller har funnet mål for andre bokser også.

Navl1

Hei.

Packline NX195 er så langt jeg har sett den boksen som passer best på bilen. Når jeg hentet min satte vi på denne boksen, og den funker fint både foran og bak, hindrer ikke bakluken. Boksen er dessverre litt for kort for meg, får ikke med alle ski i den.

Packline NX215 passer også på bilen, og hindrer ikke bakluken. Jeg har denne stående på bilen nå, og har kjørt snart 1400 km med boksen på. Snittforbruk 14,5 så langt. Men boksen er svært lang foran. I lave hastigheter så forstyrrer den regnsensor, og den kan forstyrre lyssensensor, slik at bilen slår på nattbelysning innvendig.

Jeg har kun bruk for boksen 20% av turene jeg skal ha med bilen, så den vil bli plukket av når jeg ikke trenger den. Da kan jeg leve med å styre lys og vindusviskere manuelt.

Skiguard 830 touring har skiguard bekreftet til meg passer til bilen, men den må bestilles til Kona spesielt.

Jeg har skiguard på fossilbilen, og skiguard er av en helt annen kvalitet enn packline. Hadde jeg hatt tid når jeg hentet bilen til å vente på skiboks hadde jeg nok gått for skiguard.

PS: pass på vekten på boksen. Taklasten er begrenset til 80 kg, så skiguard sine bokser spiser mye av dette.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

jorgenbsk

Da har jeg fått info fra Calix importør med mål av deres Calix 430 Flat.
Den skal etter alle solemerker passe bilen.

Einride

Hm, 225 cm lengde må jo bety at den stikker ganske godt ut foran på bilen?

Men den var ikkje så avskrekkande pris på, i alle fall:
https://autoload.no/produkt/takbokser/calix/calix-430-flat-glossy-black-dual-opening-ny-modell-med-flat-bunn

Har nokon her erfaring med Autoload.no?

jorgenbsk

Joda, estetisk blir det ikke en fryd for øyet, men det bryr ikke meg veldig mye.
Vi skal ikke ha den ofte på taket likevel.
Prismessig blir det vesentlig mer levelig enn alternativene.

Autoload: Jeg har tidligere kun kjøpt takbøyler derfra.
Da fungerte det prikkfritt i alle fall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA