Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke ski-/takbokser passer på kona

Startet av Navl1, onsdag 06. juni 2018, klokken 15:12

« forrige - neste »

Navl1

Sitat fra: Einride på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:30
Er vel ikkje så voldsomt om samanlikningen er tom bil utan boks og full bil med boks?

Trøtt i dag, så ikke det som stod i parantesene.... :)
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

brako79

Sitat fra: Navl1 på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:11
Sitat fra: brako79 på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:04
Kjører min e-golf på rundt 13-15 kwh i tørt vær (ca tom bil). Med takboksen min påmontert gir meg forbruk på 18-20kwh. (fullpakket bil)
Opptil 38% økning i forbruk, det er voldsomt. Hvilken boks bruker du?
Sitat fra: Einride på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:30
Er vel ikkje så voldsomt om samanlikningen er tom bil utan boks og full bil med boks?

Skal snart gjøre bilen klar for sommertur (slutten av juni), så da tenker jeg å montere på boksen, så da kan jeg kjøre med den tom og se an forbruket da, og poste det her om jeg husker det.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

Har ikke regna på det, men tror nok dessverre at aerodynamikken gjør større utslag enn vekta, iallfall på langturer. Den samme vekta får du igjen på regen også dersom du bruker hodet når du planlegger de neste 200 meterne foran deg. Dårlig aerodynamikken er rent tap.


Einride

Den såg jo ikkje så dum ut. Men C1/107/Aygo er vel ein del kortare enn Kona, så om den takboksen er 170 cm burde jo ein på ~175 cm passe greit på ein Kona?

For eksempel https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-motion-xt-m-_-629201 eller https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-touring-m-_-634201?

svingen

Ingen som har bortover ski? (Langrennski) bør vel ha litt lengre enn 175cm lengde?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

HCO

Sitat fra: svingen på søndag 17. juni 2018, klokken 20:00
Ingen som har bortover ski? (Langrennski) bør vel ha litt lengre enn 175cm lengde?

Det var derfor jeg foreslo Calix 430. Da får man en fullengde boks som (antakelig) ligger langt nok frem på taket til ikke å komme i konflikt med bakluka.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

dudeldei

Det er problem på Opel Ampera-E at store takbokser ikke passer pga bakluke som ikke kan åpnes uten å treffe takboksen.
Jeg regner med at samme problemet vil være på Kona.
NX-serien til Packline skal være god ifht dette og vet at flere har kjøpt denne for å unngå problem med bakluke.
Jeg vurderer selv å sjekke ut denne: https://www.packline-roofbox.com/product/nx-215/

LiksomSiddis

Etter å ha fulgt diskusjonene på forumet me interesse i lang tid har jeg endelig noe å bidra med selv! Da jeg var ute for å signere kontrakten i går hadde forhandler en fossil-Kona med takboks på taket stående, legger ved noen bilder av den. Takboksen er en Packline NX195, synes den passet bilen meget godt!

Liker fargen Ceramic Blue bare bedre og bedre også!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Navl1

Litt for kort boks for skiene mine er jeg redd, men den passer bilen mye bedre en annet jeg har sett.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Kjetil1986

Den stakk jo ikke veldig mye over frontruta den der. Så da bør det være null problem å sette på en større takboks. Så lenge den går klar av bakluka da.
Model 3 long range 2021

Spajderman

Har sett på de originale takstativene til Hyundai, de ser ut som de er veldig fleksible mtp. plassering på railsene. Det finnes jo større bokser i NX-Serien til Packline, de passer sikkert. For øvrig enig i at den boksen så veldig bra ut på bilen!

dudeldei

Ref innlegget mitt rett over bildene, så bør NX-215 passe...  :+1:

Navl1

Sitat fra: dudeldei på tirsdag 19. juni 2018, klokken 21:54
Ref innlegget mitt rett over bildene, så bør NX-215 passe...  :+1:

Skulle likt å sett den på bilen, skal se om jeg ikke får mast litt på min forhandler.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Håkon77

Legg ut bilder. Veldig aktuelt med takboks på Kona kjenner jeg. Og som jeg angrer på at jeg ikke tok ceramic Blue..
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA