Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkbehandling/beskyttelse

Startet av andy99, onsdag 06. juni 2018, klokken 10:33

« forrige - neste »

andy99

Noen som vurderer å koste på KONA det?
Tenker på drop off, permashine, ditech etc.
Forholdsvis stive priser. Fungerer det? Beskytter det noe særlig mot feks steinsprut?

Ser blant tesla eiere at det er populært med delfoliering med klar folie (folie på front etc). Noen som vurderer det?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

HCO

Ditec standardbehandling (de har også en dyrere "ceramic" variant" koster ca. 4.000 for liten bil. Etterbehandling hver 18. måned koster i underkant av 2.000.

Vi har standard Ditec på begge våre Zoe, og det har gjort bilvasken mye enklere for vår del. Hardcore detailere velger ikke slike løsninger, men for oss som har andre ting å bruke tiden på er det verdt hver krone.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Limodriver

For meg er price/value avgjørende. Jeg er veldig nøye med bilene mine, men er ingen hardcore-band detailer eller gidde rå bruke uante summer på bilpleiemidler/lakkbehandlinger.

Dersom en ikke ønsker å polere selv ville jeg heller fått polert bilen hver vår. Jeg har kjøpt poleringsmaskin og går over hver bil ca en gang i året. Da bruker jeg god polish og beskyttelse som f.eks Cartech/3M/Menzerna eller lignende. Det er gjort på noen få timer.

Det jeg mener er viktigst er å unngå riper og skader heller enn å skulle beskytte seg mot det. Ikke ta på lakken når den er skitten, ikke lene seg inntil skitten bil, være forsiktig når en børster snø av skitten bil, ikke kjøre for nærme bilen foran mhp steinsprut og sist, men ikke minst unngå småbulker som følge av bildører som slås opp.

Ved å være forsiktig sparer en tid og penger, og jeg har enda til gode å ha en bil som ikke ser strøken ut etter både 5 og 10 år.

Touring

Kommer til å bruke asker autospa igjen. Lakkforsegling og folie på 'utsatte' stedet, dvs panser på denne bilen. Den 'grillen' er vel teknisk umulig å foliere.

Limodriver

Jeg har spurt en bekjent som driver med foliering av biler. Jan mente det ikke ville bli særlig vellykket fordi en ikke ville klare å få folien inn i pregingene.

Mulig det ville være mulig å holde fronten ren/få vasket den om folien lå slett over fronten.

e-curious

En kan jo foliere på en annen front også dersom man ønsker..

Limodriver

#6
En som folierer biler sa at det ikke ville være en god løsning som holder når folien ikke får full kontakt med underlaget. Folien ville ikke holde der hvor den ikke var limt mot unerlaget.

e-curious

Ikke om vinterdekk riktignok, men på samme listen over ting som er fritatt for moms;
- dekorfolie,  beskyttelsesfolie på dør og håndtak.
Hva er dette, er det fks foliering av tak og speilhus?

https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf  side 572

Brev fra skatt Vest: https://nelfo.no/Documents/NELFO/Bibliotek/Annet/Skatteetaten_MVA_Elbil.pdf

Limodriver

Jeg vil tro det er vanskelig å få aksept for takfolie. Derimot ville jeg tro en kunne få aksept for folie på speil (beskyttelse mot steinsprut o.l.) samt i front o.l.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA