Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samletråd vedr Tesla, Elon Musk og annet Tesla-relatert

Startet av Touring, onsdag 06. juni 2018, klokken 08:17

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Jejl på søndag 16. september 2018, klokken 11:06
Ser han skriver i kommentarfeltet under at han kjører på originaldekk, og at han med med Model 3 LR har kjørt på 1:54 med originaldekk og 1:48.6 med racing dekk og bremser. Hadde sikkert hjulpet å ta opp vinduene også.
Tipper det er mulig å kjøre på 1:40 med perfekte forhold og sjåfør.

Originaldekkene på M3P med 20" som bilen på bildet har(?) er Michelin Pilot Sport 4S. Det er meget potente dekk på banekjøring og er fabrikkmontert av bl.a Ferrari. Tror nok Jaguaren har mye mer å gå med andre sko enn det Model 3 P har.

4Matic Fanatic

Uten å si noe galt om M3 og 'amatørsjåføren' imponerte ikke den proffe I-Pacesjåføren meg særlig mye. Virket som han aldri hadde kjørt bilen før han rulla ut på denne turen og det er nå neppe til bilens fordel.
Vi får vel flere tider fra begge sider når bilene begynner å bli tilgjengelige, men det bør vel ikke komme som et sjokk om en sedan klarer bedre rundetider enn I-Pace?

Nordlands

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. september 2018, klokken 15:52
Sitat fra: Nordlands på søndag 16. september 2018, klokken 13:59

Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

TMX er 2070 med innfelte speil, TM3 1850. Sporvidden på TMX er 1999, som er smalere enn bilen.
Tar denne diskusjonen her. På akkurat samme måte som det på tesla.com er oppgitt 2070 mm bredde med innfelte speil for TMX så er det oppgitt 1933 mm for TM3. Ref. Tesla sin egen manual er 1999 mm total bredde uten speil - sporvidde måles mellom senter av dekk og er 1705/1710 mm.
Side 182: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

turfsurf

Sitat fra: Nordlands på søndag 16. september 2018, klokken 19:01
Tar denne diskusjonen her. På akkurat samme måte som det på tesla.com er oppgitt 2070 mm bredde med innfelte speil for TMX så er det oppgitt 1933 mm for TM3. Ref. Tesla sin egen manual er 1999 mm total bredde uten speil - sporvidde måles mellom senter av dekk og er 1705/1710 mm.
Side 182: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
Får vel stole på manualen fra Tesla  :) Mange kilder med unøyaktig/feil spec. F.eks sier Wikipedia X=1999mm bredde, 3=1930mm bredde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


4Matic Fanatic


Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 30. september 2018, klokken 17:39
Hvem skulle trodd dette da?
https://www.tv2.no/a/10102444/
Om han syntes det var litt slitsomt å kjøre Model X 1100km kan du jo tenke deg hvordan artikkelen hadde sett ut med elbil fra annet merke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

De ladet for lenge på flere stopp. Kunne spart kanskje 40 minutter hver vei. Men er man noob...

Men ja, uansett: elbil egner seg dårligere enn diesel for slik monster-transport med 110 mil på en dag. Og tenk deg med Max 50 kW ladere...
(Jeg hadde valgt fly og brukt 4 timer)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Slik var mine dagsetapper for turen til Kroatia i sommer:

Dag 1, Kongsberg - København: 657 km (dro etter jobb)
Dag 2, København - Göttingen: 738 km
Dag 3, Göttingen - Innsbruck: 650 km
Dag 4, Innsbruck - Pula: 496 km
Dag 5, Pula - Praha: 908 km
Dag 6, Praha - Middelfart: 907 km
Dag 7, Middelfart - Kongsberg: 857 km

Helt uproblematisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nordlands

TB har laget en tabell som viser at med lading 10-70% så blir det raskeste å kjøre i 150 km/t med TMX. Dvs. opptil den hastigheten vinner man mer på kortere kjøretid enn man taper på lengre ladetid pga. høyere forbruk. De kjørte altså både for sakte og ladet for lenge, tipper optimal tid ville vært flere timer mindre per vei (men ville brukt mer strøm).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

emurof

Sitat fra: bmw2002 på fredag 24. august 2018, klokken 16:15
Synes det er greit at Jaguar er forsinket med SW til bilen, hvis alternativet er å holde på som Tesla:
https://www.reddit.com/r/EnoughMuskSpam/comments/99sbwa/former_tesla_programmers_anecdotes_about_problems/?utm_source=amp&utm_medium=comment_list

Hvis du leser kommentarene under så vil du se at de påpeker at det åpenbart bare er vås hele greia.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA