Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samletråd vedr Tesla, Elon Musk og annet Tesla-relatert

Startet av Touring, onsdag 06. juni 2018, klokken 08:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på mandag 16. juli 2018, klokken 08:56
Er det mulig at Tesla lar Jaguar og flere få tilgang til ladenettet sitt pga EU regler og/eller for å unngå konkurs:

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/8z1ahj/rumor_superchargers_in_europe_will_get_an/?st=JJNQUID1&sh=f0924e1b
Tviler på at Tesla ville la andre lade på superladerne. Det skaper masse utfordringer med at lavrekkeviddeelbiler vil blokkere laderne og det ville krevd betalingssystemer, osv.

Men jeg har lenge håpt at Model 3 kommer med CCS støtte. Da vil Model 3 kunne hurtiglade overalt uten adapter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gnilre

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 09:22
Men jeg har lenge håpt at Model 3 kommer med CCS støtte. Da vil Model 3 kunne hurtiglade overalt uten adapter.
Og det er vel da EU påbyr Tesla å åpne opp laderna sine for alle CCS-biler. Det høres litt rart ut at EU skal akseptere en produsent fra et land de er i handelskrig med bruke all ladeinfrastruktur i EU mens EU sine egne bilprodusenter blir blokkert fra Tesla-nettverket.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gnilre på mandag 16. juli 2018, klokken 09:36
Og det er vel da EU påbyr Tesla å åpne opp laderna sine for alle CCS-biler. Det høres litt rart ut at EU skal akseptere en produsent fra et land de er i handelskrig med bruke all ladeinfrastruktur i EU mens EU sine egne bilprodusenter blir blokkert fra Tesla-nettverket.
De kan ikke retroaktivt kreve ombygging/åpning av eksisterende superladere. Min forventning er at dagens superladere i all hovedsak vil fortsette å benytte Type 2, og så er det eventuelt nye superladere som kan få CCS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Gnilre

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 09:58
De kan ikke retroaktivt kreve ombygging/åpning av eksisterende superladere. Min forventning er at dagens superladere i all hovedsak vil fortsette å benytte Type 2, og så er det eventuelt nye superladere som kan få CCS.
Hvorfor kan de ikke det ? Det er vel bare noen lover som må innføres ?
Elektrisitsnettet blir betraktet som infrastruktur og har blitt åpnet opp etter ny lovgivning.
Mobiltelefonnettet har har blitt åpnet opp, i hvert fall fått en prisstruktur på tale og dataroaming som gjør det mulig å benytte mobiltelefonen over hele EU. Og jeg ville jeg tro ladenettverk ettervert kan bli gjenstand for «ikke-diskriminerende» lovgivning.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Espen Hugaas Andersen

#20
Det er nok ikke *umulig* å tvinge Tesla til å endre superladerne, men det er nok svært vanskelig. Det er som å kreve at allerede godkjente 16A ladepunkter med Schuko må oppgraderes til ladestasjon. Eller som å kreve at alle skal oppgradere til kun jordede stikkontakter i alle rom.

Det er faktisk sånn at tillatelser som allerede er gitt er vanskelig å gjøre om på. Til en stor grad er det slik at bordet fanger.

I Norge står det i grunnloven at ingen lover skal gis tilbakevirkende kraft, så her måtte man først endret grunnloven. Usikker på om det er enklere å få til i f.eks Tyskland, men ting tyder på at det er ganske vanskelig å gjøre der også, ellers ville de allerede gjort det. Per i dag er det slik at Tesla ikke kan sette opp nye offentlige superladere i Tyskland.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Har ikke Tesla åpnet nye ladestasjoner i Tyskland som er stengt med bom for andre enn Teslaførere, for å omgå lovgiving (Ladesäulenverordnung) som sier at nye offentlige ladere skal være tilgjengelige for alle typer elbiler?

Espen Hugaas Andersen

#22
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 16. juli 2018, klokken 22:57
Har ikke Tesla åpnet nye ladestasjoner i Tyskland som er stengt med bom for andre enn Teslaførere, for å omgå lovgiving (Ladesäulenverordnung) som sier at nye offentlige ladere skal være tilgjengelige for alle typer elbiler?
Ja, og de kan nok komme med ny lovgivning slik at dette heller ikke vil være lov på nye superladere, men det er noe helt annet enn å få gjort om på de eksisterende superladerne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Nettopp - og derfor er den raske utbyggingstakten vi nå ser en fordel Tesla siden de på den måten får på plass flest mulig Superchargere før de blir tvunget til også å tilby lading for andre på nye ladere.

Gnilre

Jeg tror ikke man endret grunnloven da energiloven kom i 1991 og åpnet opp elnettet. At det er vanskelig å endre superladerne kan så være, men hvis EU bestemmer seg for det, da blir det sånn. Har vel ingen ting med tilbakevirkende kraft å gjøre heller. Kan være at de i 2019 finner ut at fra 2022 skal alle ladere med mer en 50kW også tilfredsstille CCS. Det er vel ikke tilbakevirkende kraft på en lov ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gnilre på mandag 16. juli 2018, klokken 23:11
Jeg tror ikke man endret grunnloven da energiloven kom i 1991 og åpnet opp elnettet. At det er vanskelig å endre superladerne kan så være, men hvis EU bestemmer seg for det, da blir det sånn. Har vel ingen ting med tilbakevirkende kraft å gjøre heller. Kan være at de i 2019 finner ut at fra 2022 skal alle ladere med mer en 50kW også tilfredsstille CCS. Det er vel ikke tilbakevirkende kraft på en lov ?
Hvis det gjelder eksisterende superladere så er loven tilbakevirkende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gnilre

Er det en egen lov for superladere  :)
Man kan bli pålagt å endre eksisterende infrastruktur uten at det medfører at lover blir gitt tilbakevirkende kraft. Det gjøres med strøm og telefonnettet. Veier og jernbane også. Å pålegge en en ekstra kontakt på en hurtiglader kan jeg ikke se er tilbakevirkende.
Og ja: Det irriterer meg at det bygges opp infrastruktur med begrensninger for hvem som kan bruke det; jeg tror ikke det er effektivt for samfunnet. Vi har riktignok flere mobilnett, men strøm, vann, VA og veier er til nytte for alle, og jeg synes hurtigladere også burde være for alle.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Gnilre på mandag 16. juli 2018, klokken 23:46
Er det en egen lov for superladere  :)

Nei, det er omvendt: det er egne lover for statseid infrastruktur som f.eks strøm-, telefon-, vei-, og jernbanenett. Hvis det skal være egne regler som gjelder for hurtigladere må det innføres en egen lov, og den kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

Jeg er ikke uenig i at hurtigladere burde være for alle, men det at Tesla bygget ut sitt eget hurtigladernettverk da ingen andre var interessert bør de få lov til å nyte fruktene av. It's not just a good idea - it's the law.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 09:58
De kan ikke retroaktivt kreve ombygging/åpning av eksisterende superladere. Min forventning er at dagens superladere i all hovedsak vil fortsette å benytte Type 2, og så er det eventuelt nye superladere som kan få CCS.
Dette er det jeg tror kan skje og, avhengig av om de slipper unna med bom eller ikke. Når det gjelder kortrekkevidde biler og ladehastighet slipper de greit unna med å prise seg ut.

Det blir på samme viset som Ionity og andre med hurtigere ladere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg forstår ikke kravet om å få lade en annen elbil på Tesla superlader. Betaler man NetCom får man ikke bruke Telenor sitt nett.

Derimot kan det være en god idé for Tesla å tilby betalingsbasert lading til andre merker via CCS. Kapasiteten de aller fleste steder er vel god i hele Europa? Model 3 kan da få "rabattert" lading mens andre betaler mer. S og X har fortsatt gratis/forhåndsbetalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA