Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikjøling

Startet av mariowing, tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:51

« forrige - neste »

mariowing

I en tråd ble det startet en interessant diskusjon om kjøling av batteriene. Den diskusjonen hørte ikke hjemme der; kan vi ta den her?

Utsagnet som hisset opp enkelte som har god greie på Tesla var følgende:

Wolfgang Zeibart, utviklingssjef i Jaguar Landrover kommer noen interessant kommentarer:

https://www.whichcar.com.au/news/jaguar-land-rover-electric-cars-to-go-only-awd

"The Tesla has a disadvantage as the battery cooling is so poor, he said. They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath."

For å motbevise dette ble følgende bilde brukt:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og følgende tekst:
"Batteriene er væskekjølt med kjølekanaler som sirkler seg mellom cellene. Det er ingen kjøling fra bunnen."

Det fremgår vel ikke av denne illustrasjonen at det går væske i de finnene?

En annen ting; min erfaring med høyhastighetskjøring i Tesla er begrenset men jeg har vært noen turer på Autobahn og erfarte fort redusert ytelse. Ved påfølgende lading startet det opp noen vifter som fikk bilen til å høres ut som et fly. Jeg stiller meg derfor litt tvilende til at det kun er motoren som går varmt, virker underlig at motorene kjøles ned med vifter under lading?

Forøvrig så fremheves det i en av reportasjene at I-PACE de kjørte på banen i Portugal kjørte svært mange runder uten redusert ytelse. Hver journalist fikk tre runder og det ble kjørt over 20 runder i løpet av en formiddagsøkt, uten redusert ytelse. Så noe bra har nok Dr Zeibart og teamet hans funnet på ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

#1
Jeg påpekte at det ikke var korrekt, men mener ikke jeg hisset meg opp på noen måte.

Det er stator i motor som blir svært varm ved høyt effektuttak og som fører til rask effektbegrensning på bane.
Tror ikke Jaguar har valgt trefas AC induksjonsmotor og bør vel dermed gjøre det bedre på bane? Flott for de som er på jakt etter banebil :)

Det var personen med I-Pace reservasjon som fremmet påstanden, og som også postet illustrasjonen du har vedlagt under. Såvidt jeg kan se av illustrasjonen er det kjølekanal ved siden av en celle, ikke under.
Samtidig hevder Jaguar at Tesla kjøler fra undersiden, og at de også kjøler fra undersiden. I det hele tatt merkelige påstander fra en utviklingssjef.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

#2
Vel,
Jeg tror det kan være en korrekt beskrivelse. Fra patenttegningen fremgår det i hvert fall at det er ingen kontakt mellom selve cellen og kjølevæsken. Det er vel slik fordi kjølevæsken ikke fungerer som en isolator.

For Jaguar sin del har de også tidligere beskrevet sin kjøleteknologi som enestående. Denne artikkelen fra top gear er noen år gammel og beskriver teknologi benyttet for konseptbilen C-X75.

We aren't just delivering a supercar, we're developing real-world technologies," Newsome says. Indeed. These axial-flux motors are a huge step ahead. So are the electronics and their cooling: instead of using heat sinks into conventional water-based coolant, the coolant is non-conducting, so it can be passed directly through the electronics without shorting it all out. The effectiveness of that cooling means the battery and motors can run at full power - nearly a quarter of a megawatt, don't forget - for sustained periods.

https://www.topgear.com/car-news/supercar/top-gear-drives-jaguar-c-x75

Det Zeibart sier er vel at Tesla benytter konvensjonell kjøleteknoligi:
using heat sinks into conventional water-based coolant

Mens i I-Pace benytter:
the coolant is non-conducting, so it can be passed directly through the electronics without shorting it all out.

Så ja, Tesla sine batteripakker er væskekjølt, men battericellene er sannsynligvis ikke væskekjølt. I stedet benyttes kjøleribber som er er i kontakt med med væskereservoar.

Dette kan i hvert fall forklare hvorfor Tesla ikke greier å holde temperaturen nede under lengre belastning. Mulig det har skjedd endringer med Model 3. Det foreligger i hvert fall noen rapporter som indikerer at TM3 gjør det bedre på Bane enn sine større søsken. Lavere vekt og mindre effekt er selvfølgelig også en del av dette.

Huskestue

#3
Kanskje vi får svar her mhp MS?


https://youtu.be/NpSrHZnCi-A

Viser kjøling Fra 7:30 på denne:


https://youtu.be/mWjG3REOF-M

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:52
Så ja, Tesla sine batteripakker er væskekjølt, men battericellene er sannsynligvis ikke væskekjølt. I stedet benyttes kjøleribber som er er i kontakt med med væskereservoar.

Dette kan i hvert fall forklare hvorfor Tesla ikke greier å holde temperaturen nede under lengre belastning.
Nå har Tesla minst tre forskjellige varianter av kjøling i batteripakkene sine, men ingen av de har problemer med varmgang. På Model X og S rekker de rett og slett ikke å bli varme før motoren (som ikke er dimensjonert for langvarig uttak av høy effekt). Model 3 har ikke dette problemet og har blitt kjørt på bane over lengre tid uten problemer. Selv om kjølevesken ikke er i direkte kontakt med battericellen betyr det ikke at de er luftkjølte. Varme ledes gjennom metall til kjølevesken, så lenge overflaten er stor nok er dette helt uproblematisk.

Fordelen til I-Pace sitt valg som jeg ser det er at det er lettere å bygge ett kompakt batteri og kompakt elektronikk. Men det gjør det og litt mere komplisert å foreta utbytting av batterimoduler og elektronikk.

Ikke-ledende kjøling er ikke akkurat en nyvinning, og har sine fordeler og ulemper...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Vi får se. Regner med at det blir noen baneløp mellom I-Pace og forskjellige Tesla modeller etterhvert. Blir spennende å se om TM3 og ikke minst TM3P varianten tåler tøff belastning over tid.
Jeg trodde varmeproblematikken med motor var løst da D varianten kom med 2 mindre motorer.

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:52Mulig det har skjedd endringer med Model 3. Det foreligger i hvert fall noen rapporter som indikerer at TM3 gjør det bedre på Bane enn sine større søsken. Lavere vekt og mindre effekt er selvfølgelig også en del av dette.
Model 3 benytter en svitsjet reluktansemotor med permanentmagneter. På dette motordesignet går det ikke store strømmer i rotoren, og den blir ikke varm på samme måte som induksjonsmotorer. Derfor er Model 3 betydelig mindre utsatt for effektbegreninger pga varme.

Når det gjelder batteriet er det ganske likt design som på Model S/X.

http://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-teardown-details/#tesla-3-battery-1-individual-cells-2


https://youtu.be/CpCrkO1x-Qo?t=1749
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Litt mer om batterikjøling.

https://www.quora.com/How-are-the-Tesla-18650-cells-in-the-battery-pack-cooled

The Tesla models S battery cooling system consists of a patented serpentine cooling pipe that winds through the battery pack and carries a flow of water glycol coolant, thermal contact with the cells is through their sides by thermal transfer material. Again this will remove heat from the side of the cells rather than from the tabs,and overheating a Tesla battery pack under hard driving is easy to do

Tellus


Will Tesla battery heat up under heavy use?

Yes, the battery will heat up, but not to the point where there is danger to the battery or the car.  For example, I put my Tesla Model S on the track and after a few laps, you will will see a yellow line appear on the speedometer that signifies the speed will be limited (140 mph gradually down to around 80 mph).  Tesla monitors battery temperature very carefully because the worst state for lithium-ion batteries are (1) being completely full and (2) being hot and the batteries have to last for the life of the car (which has an 8-year unlimited mile warranty on the 85 kWh packs but should last much longer).  The Tesla Model S and X battery packs have three coolant pumps that circulate antifreeze to a radiator at the front of the car.  As such, the heat can be dissipated, and the car will limit power to prevent more heat from building up than can be removed.  SuperCharging can also heat up the batteries which is why you will often hear your cooling fans roar to life after you plug in.

https://www.quora.com/Will-Tesla-battery-heat-up-under-heavy-use

Tellus

Og her beskrives en løsning som ligner kjølesystemet til I-Pace.

https://evannex.com/blogs/news/could-tesla-benefit-from-this-new-battery-cooling-approach

COULD TESLA BENEFIT FROM THIS NEW BATTERY COOLING APPROACH?

The XING Battery System consists of stackable, LEGO-like battery modules housing 42 lithium-ion cells each. Whereas most liquid-cooled packs, including Tesla's, circulate coolant through tiny hoses that snake through the battery pack's case, XING is taking what you might call a more immersive approach. All of the modules sit directly in a reservoir of 3M Novec 7200 Engineered Fluid, a non-conductive fluid designed for heat transfer applications, fire suppression and supercomputer cooling.

"The use of Novec Engineered Fluids to immersion-cool EV batteries is a breakthrough application, addressing the critical performance needs of the market in a new and disruptive way," said 3M's Michael Garceau.

4Matic Fanatic

#10
Klarer ikke å la være å kommentere denne tråden - hvorfor ble den opprettet her?
Hva med å flytte alle Tesla-relaterte diskusjoner til et av de ørti Tesla-forum/underforum som allerede finnes?

FATTER rett og slett ikke at dere ikke skjønner at vi som er interessert i i-Pace strengt tatt driiter i hvordan en elektrisk amcar er mekka sammen, det er rett og slett ikke relevant og har ingenting her å gjøre? 

Jeg har frekventert endel bilrelaterte forum tidligere (MB, Golf), men aldri opplevd noe sånt som dette.
- man sitter med inntrykket at det er en hjernevasket gruppe personer som bruker mesteparten av tiden sin til å forsøple for alle andre merker med skvalder om Tesla?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. juni 2018, klokken 23:39Litt mer om batterikjøling.

https://www.quora.com/How-are-the-Tesla-18650-cells-in-the-battery-pack-cooled

The Tesla models S battery cooling system consists of a patented serpentine cooling pipe that winds through the battery pack and carries a flow of water glycol coolant, thermal contact with the cells is through their sides by thermal transfer material. Again this will remove heat from the side of the cells rather than from the tabs,and overheating a Tesla battery pack under hard driving is easy to do
Meningene til et par eiere på et forum beviser ingenting. Det er mange eiere som tror at de får effektbegrening pga batteriet, men det er pga motorene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#12
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. juni 2018, klokken 00:30
Klarer ikke å la være å kommentere denne tråden - hvorfor ble den opprettet her?
Hva med å flytte alle Tesla-relaterte diskusjoner til et av de ørti Tesla-forum/underforum som allerede finnes?
Det er en sammenligning mellom to merker.

Tråden ble opprettet etter at en I-Pace resevasjonsholder trakk inn Tesla i en annen tråd, noe som for øvrig ofte er årsaken til at Tesla-eiere velger å svare i tråder i dette underforumet.

Med andre ord - Tesla virker relevant og trekkes ofte inn fordi det fremsettes påstander som besvares av personer som har innblikk.

For øvrig er det ikke slik at Tesla-eiere sitter å spesifikt blar igjennom dette underforumet. Mange av de mest aktive her (inkludert meg selv) trykker alltid kun på N-ikonet øverst til høyre og leser alle nye innlegg. Det gir mer breddekunnskap og forståelse for hva andre merker og brukere opplever. I tillegg til å berøre generelle problemstillinger som lading mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

#13
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. juni 2018, klokken 00:30
Klarer ikke å la være å kommentere denne tråden - hvorfor ble den opprettet her?
Hva med å flytte alle Tesla-relaterte diskusjoner til et av de ørti Tesla-forum/underforum som allerede finnes?

FATTER rett og slett ikke at dere ikke skjønner at vi som er interessert i i-Pace strengt tatt driiter i hvordan en elektrisk amcar er mekka sammen, det er rett og slett ikke relevant og har ingenting her å gjøre? 

Jeg har frekventert endel bilrelaterte forum tidligere (MB, Golf), men aldri opplevd noe sånt som dette.
- man sitter med inntrykket at det er en hjernevasket gruppe personer som bruker mesteparten av tiden sin til å forsøple for alle andre merker med skvalder om Tesla?

Vet ikke helt hvorfor du kommer med denne kommentataren. Leste du hva som stod her overhodet ?
Forøvrig har forfatteren bak åpningsinnlegget bestilt I-Pace og det samme har undertegnede.

Kjøling av batteriet er en sentral bit av arkitekturen i en elbil og det må kunne gå an å dikutere og sammenligne forskjellige løsninger hos forskjellige leverandører.

Jeg mener forøvrig å kunne dokumentere at Jaguar har utviklet en overlegen løsning på dette området, men som du ser hvis du leser innleggene er teslatilhengerene (ikke overraskende) av en annen oppfatning.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 06. juni 2018, klokken 06:58
Meningene til et par eiere på et forum beviser ingenting.

Ja dette er jeg enig i. Og med dette så legger vi kanskje også påstanden om at Tesla aldri har problemer med kjøling av batteriet død.

Min påstand er at Tesla både sliter med en dårlig kjøleløsning for batteriet og at de har dårlig løsning for motorer i TMS og TMX. Motorløsningen de har valgt i TM3 ser ut til å være langt bedre når det gjelder både kjøling og effektivitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA