Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på forsikring

Startet av andy99, tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:40

« forrige - neste »

andy99

Hvilken tilbud har dere på forsikring av KONA electric?
Gjensidige bil plus 25000 km 75% bonus 4000 egenandel = 8861kr
Er det grei pris?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tangofor2

Synes Gjensidige er dyre på el-biler (de sier det er mer ulykker med dem enn fossil-biler).
https://e24.no/bil/gjensidige-forsikring/gjensidige-stoerre-risiko-for-personskade-med-el-og-hybridbiler/24349565

Storebrand Super med samme forutsetninger ellers: 6079,-
Jeg trenger 10.000 i kjørelengde, og klarer meg fint med 6000 i egenandel = 4049,-

HPSE

Skal betale kr 315 pr mnd (ca 3700 på et år)..

75% bonus 5+ år... 14000 km og 4000 i egenandel.

Tryg Bil-Ekstra
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Sitat fra: tangofor2 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:47
Synes Gjensidige er dyre på el-biler (de sier det er mer ulykker med dem enn fossil-biler).
https://e24.no/bil/gjensidige-forsikring/gjensidige-stoerre-risiko-for-personskade-med-el-og-hybridbiler/24349565

Storebrand Super med samme forutsetninger ellers: 6079,-
Jeg trenger 10.000 i kjørelengde, og klarer meg fint med 6000 i egenandel = 4049,-

Enkel vurdering av gjensidige, statistikken viser vel at elbil-sjåfører er mindre ulykkesutsatt enn øvrig.
Blir vel bytte av selskap for min del.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Vidar_S

Sitat fra: HPSE på tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:48
Skal betale kr 315 pr mnd (ca 3700 på et år)..

75% bonus 5+ år... 14000 km og 4000 i egenandel.

Tryg Bil-Ekstra

Er denne prisen inklusive samlerabatt og/eller organisasjonsmedlemskap? Prisen Tryg gav meg for enkeltforsikring uten organisasjonsmedlemskap var på 466,-/mnd med de samme kriterier som du har satt (prisberegning på web).
Fremdeles billigere enn Gjensidige sin Bil Pluss (558,-/mnd selv med organisasjonsmedlemskap og samlerabatter), men der Gjensidige spesifiserer at man får dekket skade på batteri ser det ut til at Tryg bare spesifiserer bensin/diesel-spesifikke dekninger for sin Bil Ekstra.

HPSE

Får samlerabatt pga at eg også har hus, innbo og reiseforsikring der + rabatt pga at eg bruker Nordea som bank
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Mr_No

Fikk tilbud fra min forhandler på forsikring fra Enter til 4700 kr, 16.000 km, Super Kasko

Navl1

Sitat fra: andy99 på onsdag 06. juni 2018, klokken 10:37
Enkel vurdering av gjensidige, statistikken viser vel at elbil-sjåfører er mindre ulykkesutsatt enn øvrig.
Blir vel bytte av selskap for min del.

Jeg jobber med akkurat dette, og det er mye i det Gjensidige sier, vi ser de samme tallene hos alle andre selskaper også. Prisene for bilforsikring kommer til å gå opp generelt, og på elbil spesielt. Gjensidige uttaler seg ikke på grunnlag av en enkel vurdering. Disse tallene er kjørt igjennom vanvittig mange modeller og hypoteser før de overhodet uttaler seg.

Elbilene vi har i dag har er preget av tre forhold som påvirker skadestatistikken hos alle selskaper:

1. Elbiler har blitt kjøpt inn som pendlerbiler, eller bil 2 i husholdningen. Altså de brukes på den tiden av døgnet der det er mest trafikk. Tidligere var det faktisk slik at elbiler var involvert i mye mindre ulykker, men antallet biler har gått kraftig opp de siste årene, og det er ikke lengre bare idealistene som kjøper og kjører elbil, nå er det hvermannsen.

2. Elbiler har umiddelbar respons på høyrefoten. For mange er det uvant, og kommer ofte som en overraskelse når man minst ønsker det, som f.eks. tre sekunder før det smeller. I tillegg til at elbiler har umiddelbar respons, så de fleste elbiler kommer mye raskere opp i fart enn tradisjonelle biler, godt hjulet av mer HK. Også dette kommer som en overraskelse på mange. Noen har også meldt tilbake at det rene fraværet av motorstøy har gjort at man ikke var klar over hvor fort man faktisk kjørte (ja, folk ser faktisk ikke på speedometer). 

3. Elbiler kjøres mer, og av flere enn vanlige biler. Elbilen har som i punkt 1 blitt kjøpt inn som pendlerbiler, eller bil 2 til husholdningen. De er billige i drift, drivstoffet får du hjemme for en billig penge, og bomutgifter er 0,-. Der foreldre normalt har sagt nei til at den unge håpefulle skal få låne bilen til trening, kompis, kjæreste osv., ser det ut til at svaret ja sitter løsere. Man har en annen, gjerne den dyre bilen, stående i garasjen, mens elbilen går nå både på dagtid og kveldstid. Uerfarne sjåfører er mer skadeutsatt enn andre.

Uansett hva som er årsakene er tallenes tale klar, elbiler er mer involvert i ulykker enn andre biler. Det er ingen klare indikasjoner på hvorfor, men som jeg lister opp over, er det mange hypoteser og mest sannsynlig et sammensatt bilde.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Vidar_S

Jeg jobber absolutt ikke med dette og har kun lest artikler som kom i kjølvannet av uttalelsene fra Gjensidige, men der snakkes det om både El- og hybridbiler under ett og Gjensidige nevner spesifikt HK som den store stygge ulven. Akkurat som med andre biler med andre ord.

Per nå kan det virke som om Gjensidige priser seg litt ut av elbilforsikringsmarkedet, i alle fall for Kona, men så lenge andre selskaper gir rimeligere forsikring er det jo ikke så vanskelig å finne løsningen som forbruker.

Jeg bruker inntil videre Gjensidige selv og de er konkurransedyktige på forsikring av Think city, men det er jo en bil som ikke akkurat er berømt for sin akselerasjon ;)

Limodriver

Jeg tror mange av momentene som nevnes ovenfor er relevante, øket bruk GR øket risiko for skade (skaderisiko PR utkjørte km bør være sammenligning).

Hovedårsaken tror jeg er elbilenes effekt og karakteristikk. Umiddelbar respons samt høy effekt. Selv Leaf med sin relativt moderate effekt gir mer enn god nok respons i lavere hastigheter. Kona med 204 hk er sett i et transportøyemed mer enn det som er fornuftig av effekt. For ikke å snakke om Tesla med sine latterlige ytelser og effekt. Jeg vet at mange Teslaeiere kommer til å kommentere med at andre ikke skal mene noe om hva andre har behov for av ytelser i bil.

Jeg har og har hatt mange fossilkjøretøy med ekstreme ytelser og har kjørt på bane og mye i svært høye hastigheter. Jeg tør imidlertid ikke sette meg inn i en Lamborghini, Ferrari eller Tesla og slippe ytelsene løs. Jeg tør påstå at de fleste som eier Tesla heller ikke har erfaring nok til å håndtere ytelsene, men mange synes de er kjempetøffe. En ser daglig eksempler i trafikken på Teslaførere som ikke moderer seg og bruker effekten for å kunne kjøre forbi i akselerasjonsfeltet eller lignende. At denne typen bruk av effekt medfører øket skadefrekvens ble ikke være overraskende.

Jeg tror neste bilgruppen som vil få øket skadefrekvens er hybridbilene der det også er svært høy effekt npr el og fossildrivlinjen jobber sammen.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle snakke varmt om å avgiftslegge biler, men jeg tror effektavgiften med fordel kan innføres igjen. Det vil begrense effekten på biler fordi det koster og følgelig vil det redusere skadene. Effekt gir høyere akselerasjon som kan være vanskelig å håndtere samt høyere fart og energiutlading ved sammenstøt. Høyere effektuttak vil også slite mer på veiene.

Limodriver

Fått pris på forsikring fra Frende 16000km, kr 4000 egenandel - årspremie kr 4300.

arthur

Ser at mange snakker om samlerabatt, men vær klar over at det ikke nødvendigvis gir den billigste løsningen totalt sett!
Faktisk har vi nå for første gang samlet alle forsikringene i ett selskap, Nemi, men tidligere har vi dekket oss med to, eller tre, forskjellige selskaper. Litt av en jungel der ute, men vel anvendt tid for mange tusen å spare på den jobben!
Har man lav bonus vil forhøyet egenandel gi stor besparelse, med lhøy bonus blir denne besparelsen mindre.
Gjennom en del år har vi vært innom de fleste selskapene som har vært nevnt her, og vel så det, men stadige endringer, geografisk beliggenhet på den enkelte og diverse muligheter for rabatter gjør at det er helt umulig å mene noe på andres vegne om hva som lønner seg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Interessant at du nevner Nemi som en positiv opplevelse. Jeg har hatt Nemi på bilforsikring og næringsbygg tidligere. Etter en mindre skade med vannlekkasje på vannrør i bakken på næringsbygg ble skadeoppgjøret så vanskelig at jeg ikke har opplevd maken. I en skadesak på bil, der motparten påførte egen bil skade for ca kr 100.000 som de ville ha dekket når skaden opprinnelig var riper i klarlakk på støtfanger tok ikke Nemi tak i dette til tross for bildedokumentasjon. Først da jeg tok kontakt med motpartens forsikringsselskap tok de tak i saken. Nemi ivaretok overhodet ikke egen kunde når de ble forsøkt svindlet.

turfsurf

Sitat fra: Navl1 på lørdag 23. juni 2018, klokken 12:17

1. Elbiler har blitt kjøpt inn som pendlerbiler, eller bil 2 i husholdningen. Altså de brukes på den tiden av døgnet der det er mest trafikk. Tidligere var det faktisk slik at elbiler var involvert i mye mindre ulykker, men antallet biler har gått kraftig opp de siste årene, og det er ikke lengre bare idealistene som kjøper og kjører elbil, nå er det hvermannsen.

2. Elbiler har umiddelbar respons på høyrefoten. For mange er det uvant, og kommer ofte som en overraskelse når man minst ønsker det, som f.eks. tre sekunder før det smeller. I tillegg til at elbiler har umiddelbar respons, så de fleste elbiler kommer mye raskere opp i fart enn tradisjonelle biler, godt hjulet av mer HK. Også dette kommer som en overraskelse på mange. Noen har også meldt tilbake at det rene fraværet av motorstøy har gjort at man ikke var klar over hvor fort man faktisk kjørte (ja, folk ser faktisk ikke på speedometer). 

3. Elbiler kjøres mer, og av flere enn vanlige biler. Elbilen har som i punkt 1 blitt kjøpt inn som pendlerbiler, eller bil 2 til husholdningen. De er billige i drift, drivstoffet får du hjemme for en billig penge, og bomutgifter er 0,-. Der foreldre normalt har sagt nei til at den unge håpefulle skal få låne bilen til trening, kompis, kjæreste osv., ser det ut til at svaret ja sitter løsere. Man har en annen, gjerne den dyre bilen, stående i garasjen, mens elbilen går nå både på dagtid og kveldstid. Uerfarne sjåfører er mer skadeutsatt enn andre.

Uansett hva som er årsakene er tallenes tale klar, elbiler er mer involvert i ulykker enn andre biler. Det er ingen klare indikasjoner på hvorfor, men som jeg lister opp over, er det mange hypoteser og mest sannsynlig et sammensatt bilde.
Punkt 1 er jo ikke fordi det er elbil, men fordi de brukes til pendling. Da får man øke premien for pendlere da?

Punkt 2 er spekulativt, å komme raskere opp i fart er ikke nødvendigvis negativt.

Punkt 3 dekkes vel av kjørelengde. Den betaler man jo ekstra for allerede.

De punktene du legger til grunn her er førernes adferd, og har lite med elbilers egenskaper å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Limodriver på lørdag 23. juni 2018, klokken 14:36
Interessant at du nevner Nemi som en positiv opplevelse.

Nå var det kun pris jeg nevnte, ikke noe om erfaring ved skade. Eneste skaden jeg har hatt var en pungtering og da godtok de at jeg fikk bilen kjørt omtrent 60 kilomter bakpå en "flatbed" siden jeg ikke hadde reservehjul og dekket hadde revnet og medfølgende "fiks et dekk på boks" ikke kunne anvendes. En telefon og de godtok det. I utgangspunktet er det jo hjelp til næørmeste verksted som gjelder, men hva skal man gjøre der på kvelden 1.nyttårsdag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA