Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med standard ladekladd

Startet av Frode Johansen, tirsdag 05. juni 2018, klokken 19:16

« forrige - neste »

Frode Johansen

Jeg har noen spørsmål til lading med standardkladden på i3 LCI.

Jeg har sjekket at strømmen inn til kladden faktisk er 10A, men ladetid delt på antall KW som skal inn på batteriet tilsier ca 1500W

Hvor har de siste 800W tatt veien?

Batteri på 74% og ferdig om 4timer og 50 minutter

Frode jDu kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Klykken

Det er såvidt meg bekjent ikke 100% effektivt å lade, så noe forsvinner i kretsen. Bl.a. som varme. Samt at ladehastighet går ned jo nærmere fullt man er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pallesnekkern

Ladetiden estimeres feil er mitt inntrykk. Den når 100% en god stund før estimert tid. I tillegg tar de siste prosentene lenger tid, da ladehastigheten faller, trolig mens cellene balanseres.

Rooki3

Jeg har kjøpt i3 og setter den til lading nå for første gang. Jeg har bare 10 Ah kontakt tilgjengelig og lurer på hvordan jeg kan se at den lader?
Da jeg koblet den til blinket det blått lys (tror jeg), men det sluttet etter en stund. "Charging" på kabelkladden lyser, så den får strøm tror jeg.
Men når jeg ser i BMW Appen "Ladestatus" (89%) og "Rekkevidde" (104 km) har ikke det endret seg noe den siste halvtimen.
Skal lyset rundt ladekontakten lyse hele tiden når den lader?

Klykken

Vises også i displayet i bilen, bak rattet.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rooki3

Ah, displayet så ut som vedlagt bilde, men jeg tok ut kabelen og satte inn igjen og nå lader den. Sikkert dårlig kontakt.

Rooki3

Hvilken kapasiteten velger jeg på kommunale p-plasser? Middels?
Hjemme har jeg 10 Ah sikring, så her har jeg valgt "Lav".

Viks

Sitat fra: Rooki3 på mandag 18. juni 2018, klokken 17:08
Hvilken kapasiteten velger jeg på kommunale p-plasser? Middels?
Hjemme har jeg 10 Ah sikring, så her har jeg valgt "Lav".

Standard ladekladd er vel 6/8/10? Så middels skal vel gå greit.

Orbit

Kommunale schuko-stolper (i Oslo) har 16A sikring, så der kan du lade med «høy», dvs 10A
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Viks

Sitat fra: Orbit på fredag 22. juni 2018, klokken 20:29
Kommunale schuko-stolper (i Oslo) har 16A sikring, så der kan du lade med «høy», dvs 10A

Er ikke sånn luksus i Sandes/Stavanger hehe... Varierer veldig..

Klykken

Tilogmed Namsos har 16A på sine fem (doble) Schuko-kontakter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Sitat fra: Klykken på fredag 22. juni 2018, klokken 20:38
Tilogmed Namsos har 16A på sine fem (doble) Schuko-kontakter.

Prøvde å lade i Stavanger her om dagen på en veltepetter av en ladestolpe med slarkete schuko-kontakt som mangler en fungerende lås i lokket (holdes på plass av en strikk)...
Ladekladden sto på medium og det gikk vel ikke mer enn 10 minutt før appen lyste med "ladefeil"...

elektrolux

Lurt å stille ned ladestyrken på disse punktene. Med så mye bruk, og omtrent null vedlikehold blir stikkene raskt utslitt. Når folk stadig vekk lukker lokket, og dermed lar naboens ladekladd henge med full vekt i stedet for avlastet med tråd over stolpens dørlås blir stikkene svært raskt ødelagte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Viks

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:54
Lurt å stille ned ladestyrken på disse punktene...

Setter man ladingen på "low" så er det nesten bedre å la være å lade hehe.

Ingeniøren

#14
Sitat fra: Viks på onsdag 04. juli 2018, klokken 09:46
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:54
Lurt å stille ned ladestyrken på disse punktene...

Setter man ladingen på "low" så er det nesten bedre å la være å lade hehe.
Veldig greit når man lader steder man ikke kjenner kapasiteten til anlegget. Eksempelvis låner jeg strøm i garasjen hos min søster en gang i året. Greit å ikke ta sikringen på hele garasjeanlegget.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA