Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

245 dekk foran og bak med staggered

Startet av lightscribe, mandag 04. juni 2018, klokken 11:16

« forrige - neste »

lightscribe

Hei,

Har staggered oppsett.  Det vil si 21x8.5J felger foran og 21x9.0 felger bak.

Bommet på bestilling og har nå fire Lexani 245/35R21 dekk liggende hjemme.

Dimensjonen er lovlig men jeg antar at felgene blir mer utsatt for kant kjøring.

I utgangspunktet liker jeg ikke stretch-utseende men noen som har bilder av 245/35R21 dekk på 9 tommers felg?

Burde jeg returnere dekkene (gratis) eller montere dem?

Takk

Muffinman

Jeg kjører på denne dimensjonen og 9" felg foran. Ser bra ut det, men så har jeg jo 285 på 10.5" bak også så det står i stil.  Blir jo bare 6mm mer strekk på hver side enn du har på 8,5" felg, så det er ikke sikkert det blir så veldig synlig.

lightscribe

Jeg synes jo at Michelin Pilot Sport 265/35R21 allerede har litt mye strekk og den nye er jo smalere.  På den andre side er noen modeller smalere og noen bredere i samme dimensjon...

Tok ut malebandet for å sammenligne den reelle "thread width".

Michelin 265 er cirka 9.5" (montert)
Michelin 245 er cirka 8.8" (montert)
Lexani 245 er cirka 9.5" (umontert)

Det var en overraskelse at Lexani er såpass breie.  Dette burde ga fint...

Muffinman

Alt fra 235 til 265 passer som regel på 9" felg. Faktisk er 245/255 oppgitt som ideell bredde på 9" på et par nettsteder jeg fant med litt googling.  Jeg har sett mange med staggered oppsett og 265 bak, og kan ikke si at jeg ser noen strekk på bakhjulene...

Det er vel en og annen som kjører 275/35 bak, men det er vel stort sett de som har kjøpt Achilles av Megahjul. Her anbefaler man 275 fordi det beskytter felgkanten bedre, men jeg tror nå egentlig at det skyldes at disse ikke finnes i 265/35.

Jeg ville bare montert og vært glad, jeg. Og dekkene tror jeg du vil bli fornøyd med :)

lightscribe

Da er de montert. Jeg og spesielt interesserte ser att bakre dekk er strekket men vanlige folk merker ingenting :-X

Hvis man ser under bilen, derimot, stikker de to breie felgene nå ut på innsiden :( 

Montøren viste til at de originale Michelin dekkene hadde bedre kant beskyttelse. Neste gang kommer jeg til å se etter det. Ikke alle fabrikanter merker dette, dessverre, og resten bruker ulike akronymer:

  • FR Felgen Ripen, Continental
  • MFS Maximum Flange Shield, Dunlop, Pirelli
  • RPB Rim Protection Bar, Yokohama
  • RFP Rim Fringe Protection, Gooodyear
  • FP Fringe Protection, Goodyear



Muffinman

Kjøreegenskapene blir ihvertfall ikke dårligere med 245. Man kan se at felgene mine er bredere enn dekkene om man ser godt etter, men personlig synes jeg det ser bedre ut enn maks dekkbredde tynt på felgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA