Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leafspy pro

Startet av stian aas, mandag 04. juni 2018, klokken 10:13

« forrige - neste »

stian aas

Hei er ny leaf eier og har skaffet meg leafspy pro.

Lurer på noen betegnelser i appen. Hva står gids for? Og når dere bruker appen til å se gjennverende batteri prosent ser dere da på soc eller gids?
Det står når man kjøper appen at det er mulig og bruke den til å lese av feillager, hvordan gjør man dette?

ThomasEL

#1
Gratulerer med ny bil!

GIDS er på en måte Nissans "grunnenhet" for batterimåling. Det er det som rapporteres fra batteriets computer (BMS). Antall kWt tilgjengelig er så avledet fra GIDS.

Jeg anbefaler sterkt å bruke GIDS når du skal se på gjenværende batteriprosent. Årsaken er at ên GIDS er en konstant verdi som ikke endres fordi om bilen blir eldre og batteriet taper kapasitet.

Sagt på en annen måte: 10% GIDS er 10% GIDS. 10% SOC er derimot ikke det samme på en ny bil og en tre år gammel bil.

Hva slags bilmodell har du? Leaf 2011-2017 lader til 280 GIDS når batteriet er nytt. Nye Leaf 2018 lader til 500 GIDS.

Du får "low battery warning" ved 49 GIDS
Du får "very low battery warning" ved 24 GIDS
Bilen stopper når det er 5 GIDS igjen på "tanken".
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

stian aas

Tusen takk for nyttig informasjon! Jeg har en 2013 import fra Sveits den uten varmepumpe. Er veldig fornøyd med bilen så langt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA