Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP3 Hardware, 3-6mnd og kun gratis for FSD

Startet av Vhagar, torsdag 09. august 2018, klokken 00:47

« forrige - neste »

Larsebass

Sitat fra: HKS på torsdag 09. august 2018, klokken 11:32
Ellers er det også bekreftet at selv om prisen på "etteraktivering av FSD" ble skrudd opp for litt siden vil Tesla tilby dette for gammel pris til de som bestilte før prisøkningen.

SitatTesla told Electrek that they will honor the original price for existing owners who didn't buy the package thinking that they could later upgrade over-the-air for $4,000.
https://electrek.co/2018/08/08/tesla-autopilot-hardware-upgrade-free-with-full-self-driving-package/

Overasker meg heller ikke om det etterhvert kommer kampanjer for aktivering hvis det dukker opp nyttig funksjonalitet.

Hvis dette stemmer er det super kundeservice!
Tesla X75D.

Vhagar

Beklager typo, men det er jo ikke mulig å redigere poster på dette forumet. Skulle være 4-6 og ikke 3-6 mnd. Og beklager forvirringen med å dra inn MCU i samme post. Jeg bare lurte på pris når man først var i gang med å oppgradere bilens datamaskiner.

Takk for infoen om at gamle biler får FSD til gammel pris, nyttig å vite. Og takk for infoen om MCU kostnad, selv om det ikke har noe direkte med AP/FSD hardware å gjøre.

Elon har jo twittret at ny software på gammel hardware skulle bli veldig bra med liten grunn til å ville oppgradere hardwaren (MCU). Det jeg tenkte var at dersom versjon 9 ikke blir så ekstremt mye bedre enn 8 har vært, på gammel hardware, så frister det å oppgradere til ny hardware (MCU).

Det er vel grunn til å tro at noe lignende kan være aktuelt for AP2 til AP3 hardware (og software?) så selv om han sier at EAP ikke trenger ny hardware så vet jeg ikke helt.

For gammel MCU med gammel software sliter jo virkelig med å være nyttig, både nettleser men særlig kartfunksjonen er jo så å si ubrukelig (jeg bruker mobilen i stede). Og det virker jo som om AP2 hardwaren også har nådd sin grense her, derav ny AP3 hardware selv om han nevner at det kun trengs for FSD så vil jeg tro at den kan bidra til bedre EAP også. Det er alltids godt å ha ekstra prosesseringskraft.

Hva gjelder ny MCU og hvilke oppgaver som vil kreve det er det vanskelig å si hva Tesla planlegger å putte inn i bilen i fremtiden. Nettleseren er jo elendig på fart (rendring av sider), støtte av standardarder og "riktig" rendring av sider. Dette kan ny MCU avhjelpe mye selv om det meste har med software å gjøre. Kart app'en laster kart-tiles utrolig tregt og scroller tregt. Dette har trolig mye med harware å gjøre og selv om mye kan optimaliseres i software så holder jeg ikke pusten for noe grensesprengende endringer uten ny hardware. Og nå kommer jo Atari spill i tillegg.

Men nok om MCU, det var AP3 hardwaren som var mest aktuell i tråden.
Jeg også er nok av de som mener at FSD er et godt stykke unna her til lands, men forbedret EAP håper jeg på og AP3 hardwaren kunne kanskje gjort det lettere for den softwaren også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Magnus Hansen

Sitat fra: P85TMS på torsdag 09. august 2018, klokken 09:01

Jeg tror FSD funksjoner, små sådan, kan komme tidligere enn vi aner. Jeg tror også Tesla kjenner på presset for å få levert noe som differensierer AP og FSD. Ikke uten grunn at siste earnings call var fullt av AP og datahoder.

Det er ikke viljen det står. Teknisk sett er det ekstremt utfordrende å få til FSD. Spesielt kun ved bruk av kameraer og radar. Det virker som det kommer ekte selvkjørende biler ved bruk av Lidar i løpet av et års tid (Waymo og Cruise/GM) i svært begrensede geografiske områder. Det er mange år til det samme blir mulig uten Lidar og over alt.

HKS

#18
Sitat fra: Vhagar på torsdag 09. august 2018, klokken 12:03
For gammel MCU med gammel software sliter jo virkelig med å være nyttig, både nettleser men særlig kartfunksjonen er jo så å si ubrukelig (jeg bruker mobilen i stede).
Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i hvordan du omtaler kartene, spesielt ikke etter 2018.10.4 oppgraderingen i våres. Uansett er man her ofte begrenset av nedlastningen fra LTE.

Bare vær obs på at den prosessoren som MCU2 har fått er ikke noe råskinn det heller.
Det er en Intel Atom E8000 serie prosessor, og ytelsen er ligger milevis unna hva du får i en "billiglaptop" i dag.
CPU er Airmont, som er en 14nm krymping fra Silvermont som ble annonsert i 2013.

Edit:
Dette er allerede ganske off-topic, men jeg ville vært veldig skeptisk til å punge ut flere tusen kroner for å oppgradere fra MCU1 til MCU2. Uten at det er klare applikasjoner som krever det, per dags dato er det ingenting (med unntak av nettleser) som ikke den quad-core ARM Cortex-A9 prosessoren som er i MUC1 burde takle helt greit.
Tesla Model 3 Long Range

Vhagar

Har nest nyeste software i bilen og full LTE dekning i følge bilen. Likevel så går det uendelig med tid å laste kart tiles både ved panorering og zooming. Den henger så vidt med når jeg kjører, skrur jeg på satelitt view i tillegg så er det garantert blanke tiles. Mobil fra 2013 takler dette så 5 år senere burde Tesla klare det også, særlig om de mener hardwaren er god nok og at det kun står på optimalisering av software.

Enig i at å legge ut over 30 tusen for en MCU som ikke er radikalt bedre kan være bortkastet. Derfor jeg venter i spenning på versjon 9, jeg har bare ikke de store forventningene.

Men for å være litt on-topic igjen.
Jeg ser frem til tester som viser forskjellen på AP2.x og AP3 hardware, selv når det kommer til hvordan den eventuelt påvirker EAP. Eller om alt kan tilskrives software for AP2.x hardware.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: Vhagar på torsdag 09. august 2018, klokken 12:03
For gammel MCU med gammel software sliter jo virkelig med å være nyttig, både nettleser men særlig kartfunksjonen er jo så å si ubrukelig (jeg bruker mobilen i stede).
Nettleseren var håpløs før en av oppdateringene i vår, men takler mye mer nå - men selv om den fungerer greit så syns jeg det er mye raskere og enklere å bruke mobilen til slike småting, hadde neppe brukt skjermen i bilen nesten uansett hvor sprek den var. Det eneste jeg savner er muligheten til å se video.

At du heller bruker kart på mobilen enn navien forstår jeg ingenting av. Skal ikke si at den er perfekt, men den er mange steg over alle andre bilnavier jeg har prøvd. Ladeplanleggingen er overlegen alt annet, og jeg har ikke opplevd andre som raskere, de fleste er betydelig tregere...

Vhagar

Video vil den aldri støtte pga regelverket, ellers ser dere litt av hva den støtter av komponenter ved å sjekke ut html5test.com og acidtest.org f.eks. og begge deler varierer litt frem og tilbake mellom software versjonene.

Ja, mobilen er mer hendig til det meste av surfing. Ikke minst raskere/lettere "tastatur".

Kartet i bilen er greit å bruke til å anslå batteriforbruk til neste supercharger, så lenge den velger rett rute. Men til alt annet er det ofte håpløst da det ikke er mulig å re-route om den velger "feil" rute. Andre bilnavier er så klart underlegen på alle områder, men tomtom på mobilen gir meg i hvertfall mulighet til waypoints som gjør valg av rett rute mulig der bilen feiler. Vi får håpe noe lignende kommer i neste storoppdatering.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

mthoring

Får håpe de har feature-parity med AP2 på AP3 hardwaren før de begynner å montere og selge den i biler denne gangen!
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Vhagar

Måtte fort bite i meg de ordene, video ser ut til å komme i versjon 10 (som med dagens tempo er 5 år unna?). Men det vil vel fortsatt kun gjelde så lenge bilen står stille pga regelverket.

Skulle heller ønske at de fjernet sidespeilene, i følge Elon så utgjorde det ca 5% på rekkevidden (nevnt i mkbhd video'en uten at jeg husker om det var relatert til S, X, 3 eller generelt). Kanskje ikke allverden men alle monner drar.

Ja, håper at de slår sammen AP1 og AP2.x til AP3 da det ikke kan lønne seg å ha så mange paralelle systemer gående. Men siden det kun er noen få biler (de som er solgt med eller oppgraderer til FSD) som trenger AP3 i føle Elon så blir det nok enda et system som trenger opplæring over tid med alt det medfører av rare opplevelser langs veiene i tiden fremover.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA