Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Limodriver

Vi får håpe Hyundai klarer å levere i den takten de har sett for seg. Jeg håper, men er skeptisk i forhold til hva de har kommunisert tidligere vs realitet.

Jeg er ikke tilhenger av at det skal være mulig å kjøpe bil i et marked (fra forhandler) og selge på det åpne markedet med en såvidt stor gevinst. Det er et utslag av at markedet ikke fungerer som en antar. En gevinst på 10-20k ville vært akseptabelt, men ikke 50+++

Jeg forstår ikke kjøperne som ikke heller kjøper en bil som du kan få i bruktmarkedet til en fornuftig pris og med grei rekkevidde. EGolf, i3, Leaf osv er gode alternativer, det er tross alt ikke alle som har behov for Konarekkevidde daglig, men jeg er enig i at det er kjekt å ha.

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på fredag 31. august 2018, klokken 10:58
Jeg er ikke tilhenger av at det skal være mulig å kjøpe bil i et marked (fra forhandler) og selge på det åpne markedet med en såvidt stor gevinst. Det er et utslag av at markedet ikke fungerer som en antar. En gevinst på 10-20k ville vært akseptabelt, men ikke 50+++

Det er vel snarere et tegn på at markedet fungerer akkurat som man antar.

Fra wikipedia (https://no.wikipedia.org/wiki/Tilbud_og_ettersp%C3%B8rsel):

"Klassiske økonomer som Adam Smith beskriver tilbud og etterspørsel som avgjørende for markedsprisen til en vare, mens varens reelle verdi (naturlige pris) er bestemt av produksjonskostnadene."

Så lenge det finnes noen som er villige til å betale 50.000 eller 100.000 over reell verdi vil naturlig nok selgere av produktet ta det de kan få.

xyzzy

Problemet er at Hyundai selger bilene for billig. Det hadde vært bedre om de startet med en høyere pris, slik at produksjon og etterspørsel matchet - for deretter å senke etterhvert som markedssituasjonen tilsa det.

Om prisen var høyere, kanskje det tilogmed kunne bli økt produksjon eller allokering til Norge?

tuono

Nå rives disse spekulasjonsobjektene ikke direkte ut av de kjøpesugne da.... Og de som har gått har (med ett unntak meg bekjent) vært avertert til ned i mot 400 000 (gudene vet hva de til slutt ble solgt for).

Vidar_S

Sitat fra: xyzzy på fredag 31. august 2018, klokken 15:38
Problemet er at Hyundai selger bilene for billig. Det hadde vært bedre om de startet med en høyere pris, slik at produksjon og etterspørsel matchet - for deretter å senke etterhvert som markedssituasjonen tilsa det.

Om prisen var høyere, kanskje det tilogmed kunne bli økt produksjon eller allokering til Norge?

Tjaaa.. Tror Hyundai tenker litt på omdømmet sitt her også. Tror ikke det hadde blitt veldig god PR om de hadde gått for utgangspris omkring 400.000 (som i alle fall enkelte er mer enn villige til å betale i disse dager). Kommentarer på https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39258.0 tilsier i alle fall det (selv om det ikke trenger være representrativt for hva "folk flest" mener).

En bilprodusent er antakelig ikke interessert i at køen til enhver tid skal være +/- 0 men heller presseoppslag på hvor populær den er og garanterte leveranser i x måneder/år fremover. Om man mener Kona'en er verdt mer enn utgangsprisen i dag står man jo fritt til å betale det selgere på Finn.no eller alternative importører krever og således få bilen før ens egen plass i køen tilsier og da er man nesten i den situasjonen som du skriver om dersom Hyundai hadde økt prisene på sin side.

tuono

Om man absolutt vil gi 400 000 eller litt under for å få en Kona utenom køen, så går det helt fint. Ser ut som den ene som lå nede på 400 000 er solgt (eller trukket). Den neste kryper ned mot samme prisnivå. Er bare å ha is i blodet og vente.

Limodriver

De som tror mitt utsagn der jeg misliker at markedet ikke er mer i balanse enn at det er mulig å arbitrere mellom to markeder (fra forhandler og på finn) baserer seg på misunnelse eller ønske om beskatning tar feil. Det fremkommer av mine innlegg.

Det er mer et uttrykk for merkelige utslag som følge av skatte og avgiftspolitikken i Norge og tilbudet av elbiler. Et slikt marked har mange likheter med svartebørsmarkeder og jeg tror ikke det er mange som forbinder noe positivt med det.

De som selger må gjerne ta en gevinst eller tap og det er ikke skattepliktig eller skattemessig fradragsberettiget. Det vil være i strid med en del grunnprinsipper i norsk skatterett å skattlegge slike gevinster/tap såfremt omfanget ikke blir så stort at det omfattes av næringsbegrepet.

HPSE

Sitat fra: tuono på fredag 31. august 2018, klokken 16:44
Den neste kryper ned mot samme prisnivå. Er bare å ha is i blodet og vente.

Den kommer ikke til å krype videre :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Counterpointer

Med tanke på at leveringstid på Ioniq er 6-8 måneder ifølge leveringstråden dens, så tviler jeg at takten på Konaleveringer øker. Den vil nok falle kraftig hvis en baserer seg på erfaring.

Leste enten her på forumet eller Facebook en som virket å ha oversikt over volum på produksjon og det ser ut som minst 50% av produksjon er forbeholdt hjemmemarkedet. Dermed blir det ikke store kvoter til resten av verden heller neste år. Og det samme gjelder forøvrig også Niro. Med tanke på batteriproduksjon så er det ingen grunn til å tro på overflod av store batterier de nærmeste årene.

xyzzy

Sitat fra: knut.aulie på fredag 31. august 2018, klokken 18:15
Med tanke på at leveringstid på Ioniq er 6-8 måneder ifølge leveringstråden dens, så tviler jeg at takten på Konaleveringer øker. Den vil nok falle kraftig hvis en baserer seg på erfaring.

Leste enten her på forumet eller Facebook en som virket å ha oversikt over volum på produksjon og det ser ut som minst 50% av produksjon er forbeholdt hjemmemarkedet. Dermed blir det ikke store kvoter til resten av verden heller neste år. Og det samme gjelder forøvrig også Niro. Med tanke på batteriproduksjon så er det ingen grunn til å tro på overflod av store batterier de nærmeste årene.

Kunne være interessant å se den totale produksjonen av elbiler fra Hyundai/Kia per år over tid, for å se veksttakten.

LFC

Sitat fra: nix på fredag 31. august 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Limodriver på fredag 31. august 2018, klokken 10:58
Jeg er ikke tilhenger av at det skal være mulig å kjøpe bil i et marked (fra forhandler) og selge på det åpne markedet med en såvidt stor gevinst. Det er et utslag av at markedet ikke fungerer som en antar. En gevinst på 10-20k ville vært akseptabelt, men ikke 50+++

Jeg forstår ikke kjøperne som ikke heller kjøper en bil som du kan få i bruktmarkedet til en fornuftig pris og med grei rekkevidde. EGolf, i3, Leaf osv er gode alternativer, det er tross alt ikke alle som har behov for Konarekkevidde daglig, men jeg er enig i at det er kjekt å ha.
Igjen, bil er løsøre. Tap/gevinst ved salg av løsøre har ingen skattemessig betydning. At noen velger å selge sin bil og så av en eller annen grunn tilfeldigvis tjener noen kroner på det er ikke noe andre skal bry seg med eller moralisere over.

Er det en eventuell gevinst i seg selv som er problemet så kan du jo kjøre "boligkjøpere" gjennom den samme tankerekka du utviser her. Kanskje du kan selge boligen din til meg for samme pris som du ga for den? At du får en gevinst er jo ikke akseptabelt?

Kjøpere av Kona har kanskje andre behov, som å slippe å måtte bruke tid på ladestopp om man har en meget lang pendlervei som blir upraktisk med en tregtladende eGolf eller Leaf? For ikke å snakke om vinterrekkevidden som reduserer disse bilene til noe man bruker i nærområdet.

Det er vel ikke helt sammenlignbart da det ikke står 7000 personer i kø for å kjøpe akkurat hans hus..men jeg skjønner heller ikke hvorfor folk klager på at andre har fortjeneste over natta.
Det er jo de andres feil at de ikke fulgte med i timen når fristen for å reservere startet.
Litt oppegående mennesker som virkelig var interessert i Kona kunne lett sikret seg et tresifret reservasjonsnummer hvis de var litt mer på hugget.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

hELgenen

Sitat fra: HPSE på fredag 31. august 2018, klokken 17:58
Sitat fra: tuono på fredag 31. august 2018, klokken 16:44
Den neste kryper ned mot samme prisnivå. Er bare å ha is i blodet og vente.

Den kommer ikke til å krype videre :-)

12 stk nå - fra 405 og oppover...Også med noen s/v til 419 som reellt sett er lavere enn 405......
Ser også at flere har tatt opp lån på bilen for å flippe..........For disse vil jo kostnadene begynne å løpe
når avdragene begynner å komme.....

Limodriver

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: HPSE på fredag 31. august 2018, klokken 17:58
Sitat fra: tuono på fredag 31. august 2018, klokken 16:44
12 stk nå - fra 405 og oppover...Også med noen s/v til 419 som reellt sett er lavere enn 405......
Ser også at flere har tatt opp lån på bilen for å flippe..........For disse vil jo kostnadene begynne å løpe
når avdragene begynner å komme.....

Dersom noen har lånt for å flippe Kona er det rimelig å anta at prisen vil justeres for at bilen skal selges. Her er vi midt i kjernen av problemstillingen gevinst/tap. Vedkommende som låner for å flippe tar definitivt en risiko avkastningen har sett ut til å bli høy, men kan bli et surt tap. Dersom bilen selges for kostpris er det reelt sett et tap.

Rentekostnadene for lånet vil være skattemessig fradragsberettiget uavhengig av skatt på gevinst/tap.

tuono

#283
Du velourmannen... Det der har jeg aldri skrevet! Alt for velartikulert til å være meg. Vet ikke hvordan du har klart å få meg inn i den sitatrekka der....?

Uansett: Ser ut til at de skal ned i 400-405 000 før de blir solgt for en eller annen pris evt. trukket fra finn.
Interessant at det er to-tre bruktbilfirmaer, eller hva man skal kalle dem, som tydeligvis har fått kloa i biler.

Gordon Retriever

Sitat fra: tuono på søndag 02. september 2018, klokken 16:25
Du velourmannen... Det der har jeg aldri skrevet! Alt for velartikulert til å være meg. Vet ikke hvordan du har klart å få meg inn i den sitatrekka der....?

Tror rekken skulle sett slik ut.

Les fort før noen sensurerer meg for overdreven sitering. :D

Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 14:07
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: HPSE på fredag 31. august 2018, klokken 17:58
Sitat fra: tuono på fredag 31. august 2018, klokken 16:44
Den neste kryper ned mot samme prisnivå. Er bare å ha is i blodet og vente.

Den kommer ikke til å krype videre :-)

12 stk nå - fra 405 og oppover...Også med noen s/v til 419 som reellt sett er lavere enn 405......
Ser også at flere har tatt opp lån på bilen for å flippe..........For disse vil jo kostnadene begynne å løpe
når avdragene begynner å komme.....

Dersom noen har lånt for å flippe Kona er det rimelig å anta at prisen vil justeres for at bilen skal selges. Her er vi midt i kjernen av problemstillingen gevinst/tap. Vedkommende som låner for å flippe tar definitivt en risiko avkastningen har sett ut til å bli høy, men kan bli et surt tap. Dersom bilen selges for kostpris er det reelt sett et tap.

Rentekostnadene for lånet vil være skattemessig fradragsberettiget uavhengig av skatt på gevinst/tap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA