Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

torlie

I slike tilfeller er det jo selger som er smart og kjøper som er dum mtp overpris.

Hadde alle kunne reservert to biler hadde vel mange gjort det, og så flippet den ene etterpå. Hvem vil vel ikke tjene 50k på kort tid. :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

ergo

Alltid bra med et fritt marked, men jeg har en høyst subjektiv følelse at de som roper aller høyest om kønummer og levering slavisk etter dette er de som ønsker å være tidlig ute i annenhåndsmarkedet for maksimere fortjenesten. Er vel all grunn til å anta at salgsverdien vil synke etterhvert som det kommer flere biler ut på finn.


Limodriver

Sitat fra: Spajderman på fredag 24. august 2018, klokken 10:34
Vet ikke helt hvem som fremstår som moraliserende her nå...

I tilfelle du mener jeg moraliserer når jeg oppfordrer hylekoret til å passe sine egne saker så aksepterer jeg din karakteristikk. Vi har nok forskjellig definisjon av å moralisere.

aribak

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Spajderman på fredag 24. august 2018, klokken 10:34
Vet ikke helt hvem som fremstår som moraliserende her nå...

I tilfelle du mener jeg moraliserer når jeg oppfordrer hylekoret til å passe sine egne saker så aksepterer jeg din karakteristikk. Vi har nok forskjellig definisjon av å moralisere.
Enig. Folk må få selge sine biler for hva de vil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elKona

Sitat fra: nix på fredag 24. august 2018, klokken 06:39
Sitat fra: AndersK på torsdag 23. august 2018, klokken 22:50
Den ene kø-parasitten etter den andre viser sitt sanne jeg på finn.no nå.
Litt av en karakteristikk fra noen som tilsynelatende ikke har evnen til å forstå at behov kan endre seg fra den dagen man satte seg på venteliste.
Nja, behovet må jo ha endret seg fra man skrev kontrakt ikke fra man satte seg på venteliste. De som nå selger har ikke vært bundet av kontrakt mer enn 7-8 uker.

Spajderman

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Spajderman på fredag 24. august 2018, klokken 10:34
Vet ikke helt hvem som fremstår som moraliserende her nå...

I tilfelle du mener jeg moraliserer når jeg oppfordrer hylekoret til å passe sine egne saker så aksepterer jeg din karakteristikk. Vi har nok forskjellig definisjon av å moralisere.

Det du faktisk gjør er jo å kritisere andres adferd fordi de kritiserer andres adferd. Om du hadde fulgt din egen anbefaling og passet dine egne saker hadde du latt være å svare. Det må være lov å mislike at folk kjøper en elbil kun for å selge den videre, på samme måte som det er greit at du ikke har noen problemer med det. Folk må få kunne ha meninger uten at du hopper på med hersketeknikker som at de bare er misunnelige eller moraliserende, eller kommer med karakteristikker som "hylekor", du oppfører deg jo på akkurat samme måte som de du kritiserer.

andy99

Kommet noen nye annonser? Trodde det skulle renne på med annonser nå jeg :). Er jo over 100 nye på skilt. Kanskje det annonseres utenfor FINN?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

biggern

Sitat fra: andy99 på fredag 24. august 2018, klokken 15:36
Kommet noen nye annonser? Trodde det skulle renne på med annonser nå jeg :). Er jo over 100 nye på skilt. Kanskje det annonseres utenfor FINN?

Kommer sikkert flere etterhvert...
Menneske (Homo sapiens) er en art med tobeinte primater (Primates) i familien av store aper (Hominidae) og tilhører menneskeslekten (Homo). Disse er vel det mest egosentriske og umoralske dyret på denne planeten   :)

Thorbjørn Hellehaven

Fasineremde å observere misunnelse og aggresjon mot de relativt få som flipper bilen. Hvor mange av dere som skal ha bilen, kan med hånden på hjertet, sverge at dere ikke hadde gjort tilsvarende, hvis dere fikk mulighet å bestille en bil eller to ekstra?

Jeg tviler på at antallet som flippes er så stort at det kunne gitt store utslag i leveringstid for de andre. Jeg forstår irritasjonen over ay noen tjener raske penger på å la andre snike i køen, men de som synes det er verdt prisen kan jo kjøpe selv, og flippe sin egen når den blir levert.

De som maser om skattelegging av fortjeneste på salg av bil, må tenke på at da fører likhetsprinsippet til at tap ved salg kan trekkes fra. Dette vil kunne stimulere raskere omløp i bruktmarkedet, for alle som ønker å trekke fra tap, i tillegg til alle som selger med tap, uten den skattefordel. Flertallet av biler har ikke så lang venteliste at det er marked for flipping, og det vil føre til store tap i skatt for alle biler som selges med tap, så fort de er ute av døra.

Spajderman

Jeg lurer fremdeles på hvordan flere klarer å tillegge de negative reaksjonene mot flipping av biler misunnelse.

AndersK

Jeg er helt enig med Spajdeman. Hva er det å være misunnelig på? Alle her inne skal vel for svarte ha sin egen Kona de kan selge, så hvorfor skal man være misunnelig? Virker som en barnehagepåstand å slenge ut i mangel av reelle argumenter. Jeg mener at behovet for elbiler blant det Norske folk er skrikende stort basert på personer som står på diverse ventelister. Jeg driter i om de som flipper bilen har forjeneste eller ikke, det interesserer meg null niks nada. Men det fremstår som meningsløst å vente en dag, en uke, en måned ekstra på bilen fordi noen skrev seg opp på listen som aldri skulle ha den.

Endret behov fra kontrakt til levering er helt ok, de er ikke skyteskiven her.

hELgenen

Sitat fra: Spajderman på fredag 24. august 2018, klokken 19:26
Jeg lurer fremdeles på hvordan flere klarer å tillegge de negative reaksjonene mot flipping av biler misunnelse.

Tror mange reagerer på praksisen fordi det føles etisk feil for mange - det vekker en form for moralsk avsky.
Har ingenting med misunnelse å gjøre. For egen del får de bare drive på.

Limodriver

I og med at ingen klarer helt å forstå logikken som ligger til grunn for de negative reaksjonene flipping avstedkommer, kan ikke noen av dere som reagerer negativt forklare bakgrunnen for reaksjonen.

Detvil være fint om en unngår karakteristikker, men forklarer det utifra aksepterte norske verdinormer. I denne sammenheng er det viktig å understreke at gevinstelementet som er en nødvendighet for at de fleste av oss skal ha en lønnet jobb (bedrifter selger varer og tjenester dyrere enn de kjøpes) et vel og ferdigdebattert argument.

Spajderman

Det er jo ikke veldig vanskelig å forstå? En god del tusen står i kø og må vente på en bil som de faktisk har lyst på og som de gleder seg stort til å få, da er det klart det er frustrerende at enkelte setter seg i kø kun med hensikt å flippe bilen for gevinsten?

Det blir vel det samme som ved for eksempel en konsert som du har inderlig lyst å gå på, men ikke får tak i billetter til fordi noen har kjøpt billetter bare for å selge de videre med gevinst, eller du forsøker å kjøpe deg en leilighet i et prosjekt, men så er det noen som kjøper den du skulle ha bare for å selge den videre med profitt så snart bygget står ferdig.

Det har ingenting med misunnelse, moralisme eller noe slikt å gjøre, det handler rett og slett om at folk misliker slik oppførsel. De som flipper bilen tjener pengene sine og lever helt sikkert fint med at enkelte ikke synes noe om det, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man tar slik på vei av at folk ytrer meningene sine rundt dette her inne.

AndersK

Ingen har nevnt gevinst forutenom dere som med nebb og klør forsvarer denne praksisen, så i den grad den er debattert har dere konversert med dere selv.

I min bok setter man seg opp på en liste for et kjøretøy fordi man har et behov for det kjøretøyet, ikke fordi man ønsker å spekulere i økonomisk gevinst. Det er så mange tusen personer i Norge som har behov for elbil fordi det er deres neste foretrukne kjøretøy (formentlig i mange år), at det er er forstyrrende element at de må vente ekstra lenge fordi spekulantene skyver dem enda lenger bak i køen.

Igjen, hvorfor tror dere Hyundai vil dette til livs?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA