Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: AndersK på mandag 06. august 2018, klokken 12:04
Selvfølgelig. Han har ikke bilen i hende og bildet som ble brukt i artikkelen er iallfall ikke bilen han har fått all den tid den hadde sort tak. Misvisende annonse fra A til Å.
Det er ingenting i veien for å bruke Illustrasjonsbilde, bare man opplyser om det. Og det stod da som tittel på bildet. Bilforhandlere viser heller ikke bilde av din ferdig registrerte bil før du bestiller en ny bil   ;).
Hvorfor blir folk så provosert av denne annonsen. Prisen var med vinterhjul, og Ampera-e blir jo annonsert til samme pris. Så direkte urimelig var den vel ikke ?

Limodriver

Jeg forstår heller ikke bakgrunnen for all opphisselse vedrørende biler som legges ut på finn.no. Er det fordi vedkommende legger ut bilen med gevinst, ville annonsen vært akseptabel om prisen var 300k?

Etter mitt syn er det ikke noe ved annonsen som er ugreit, finn.no bør kanskje være mer opptatt av å rydde opp i ren svindel der kjøpere f eks ikke mottar produktet osv, enn å ri prinsipper på områder som tross alt ikke skader noen.

Selger har opplyst når bilen blir levert, farge, illustrasjonsbilde osv.

AndersK

Handler vel mer om folk som haier til seg tidlige kønummer for ren profitt. Det er ikke alle som har bestilt bilen for å bruke den som leketøy, noen trenger den faktisk. De må pent vente fordi andre har satt seg i kø uten at de noen gang hadde til hensikt å bruke bilen. Det er vel ikke uten grunn at Hyundai etter beste evne har forsøkt å komme denne type oppførsel til livs i denne prosessen.

arthur

Å hevde at man ikke eier en bil når man har skrevet en juridisk bindende kontrakt med forhandler synes jeg for egen del er noe underlig. Det er ikke noe problem med å reselge en eiendom man har inngått avtale om kjøp av om denne ikke er ferdig bygget så hva er så spesielt med en bil? Finn er full av annonser om boliger til salgs som ikke engang er påbegynt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Det kan bli veldig interessant dersom Finn skal være Hyundai og andre bilprodusentens vaktbikkje og håndheve regler som i beste fall kan sies å være tvilsomme.

Det må være viktigere å etablere en markedsplass der det omsettes varer mellom kjøper og selger, men som holder kjeltringer unna ved å sikre plattformen slik at kun aktører som identifiserer seg med f ens bank ID kan annonsere(kjeltringer: les slike som mottar penger uten å levere den forespeilte varen eller arrangerer møter og raner kjøper eller selger)

Elbilventer

Sitat fra: AndersK på mandag 06. august 2018, klokken 17:10
Handler vel mer om folk som haier til seg tidlige kønummer for ren profitt. Det er ikke alle som har bestilt bilen for å bruke den som leketøy, noen trenger den faktisk. De må pent vente fordi andre har satt seg i kø uten at de noen gang hadde til hensikt å bruke bilen. Det er vel ikke uten grunn at Hyundai etter beste evne har forsøkt å komme denne type oppførsel til livs i denne prosessen.
Tiltredes, uavhengig hva Finn gjør og ikke gjør.

Spajderman

Markedet bestemmer, men det er ikke slik at man nødvendigvis må like at det er slik. For enkelte ting har vi faktisk lover som regulerer denne typen handel, som ved salg av billetter til arrangementer. Det er ikke lov å selge billetter til høyere pris enn man kjøpte dem for, hva er grunnen til at dette reguleres slik og ikke f.eks. salg av elbiler? Det er jo markedet som bestemmer?

Med den logikken kan vi jo ganske enkelt si at Hyundai har underpriset bilen og burde lagt den ut til 80.000 mer og heller  dumpet prisen så fort de har solgt det de klarte til den prisen.

Skjønner godt at folk misliker at enkelte stiller seg i kø bare for å selge bilen til overpris.

DagfinnN

Nå er det vel sikkert/forhåpentligvis ingen som har bestilt seg mange Kona'er? Da kan det ikke sammenlignes med billetter der det før var mulig å kjøpe mange.
Man skal nok være uvanlig moralsk anlagt om man velger å selge en vare til samme pris man kjøpte den til om markedet er villig til å betale mer. Klart at mange synes det er uspiselig, men da kan en jo bare la være å kjøpe?
Forresten når det gjelder kona - så er det vel ikke lov til å mer enn 1 i Norge (hehe).
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

creal

Sitat fra: nix på mandag 06. august 2018, klokken 17:55
Man kan jo selv tenke seg hvor artig det ville bli om man skulle skatte av fortjeneste ved salg av bil (relativt sjelden i bilens historie), mens millioner andre samtidig fører fradrag for tap ved salg av bil.

Nå er gevinst på løsøre "som ikke har vært brukt i selgerens bolig eller husholdning" skattepliktig. Dette vil nok omfatte direkte videresalg av bil. Det vil nok være noen gråsoner knyttet til bruk i noen få dager eller få uker. Men i utgangspunktet må "spekulantene" skatte av gevinsten, og kan få fradrag for tap.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/innbo-og-losore/I-2.001/I-2.009/

Forøvrig er det umulig å vite hvem som har kjøpt som spekulant eller for eget bruk, men frem til leveringstid har fått endrede behov. At de som selger ønsker markedspris, er forståelig. Men fint om de følger skatteloven sånn at de bidrar litt til skole og eldreomsorg i samme slengen  :)

Gordon Retriever

Sitat fra: nix på mandag 06. august 2018, klokken 17:55
Er profitt i seg selv umoralsk? Hvis svaret er ja, synes jeg folk bør gå foran med et godt eksempel, og selge sin eiendom for den prisen den ble kjøpt for. Det er tross alt folk som faktisk trenger eiendommen uten at noen har haiet til seg eiendommen tidligere uten hensikt å bruke den.
[...]

Markedet bestemmer prisen. Les gjerne om hvordan tilbud og etterspørsel påvirker hverandre. Synes man det er for dyrt, er det bare å la være å kjøpe, nytt eller brukt. Men det er ingen menneskerett å kunne kjøpe ny Hyundai Kona før alle andre fordi "man trenger den".

Tiltredes.  Også utmerket eksempel med folk som går foran i køen i såkalte boligbyggelag fordi de har slektninger med langvarig medlemskap.

Årsaken til et tidlig salg av en bil kan også like gjerne være endrede behov som planlagt spekulasjon.

Biler som legges ut for salg under markedspris vil forøvrig svært ofte bli kjøpt opp av noen som umiddelbart selger den videre til en høyere pris.  Et ønske fra selger om å være moralsk korrekt fostrer dermed i stedet spekulasjon.

Spajderman

Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. august 2018, klokken 18:28
Nå er det vel sikkert/forhåpentligvis ingen som har bestilt seg mange Kona'er? Da kan det ikke sammenlignes med billetter der det før var mulig å kjøpe mange.
Man skal nok være uvanlig moralsk anlagt om man velger å selge en vare til samme pris man kjøpte den til om markedet er villig til å betale mer. Klart at mange synes det er uspiselig, men da kan en jo bare la være å kjøpe?
Forresten når det gjelder kona - så er det vel ikke lov til å mer enn 1 i Norge (hehe).

Klart det kan sammenlignes. Er det bedre å kjøpe kun en Kona kun for å selge den videre med profitt enn å kjøpe tre kun for å selge alle videre med profitt? Hvor går grensen for det som er akseptabelt og hvorfor går den der? Det er for øvrig flere som åpent har lagt ut at de har flere bestillinger inne, uten at det er sagt noe om eventuelt videresalg, det er vel ikke utenkelig at det sitter noen med flere bestillinger inne med hensikt å selge minst en av bilene med profitt, er det greit?

trykkertor

Det oser av misunnelse blant enkelte i denne tråden.
Som andre har nevnt er det ingen folkerett å kjøpe en Hyundai Kona EV til butikkpris.
Hvis noen ønsker å selge sin bil, bør de få lov til å teste hva markedet er villig til å betale. Ingen lov som sier biler skal prises lavere enn nypris.
At noen bli butt hurt over at en har lagt ut en bil som en ikke fysisk har enda, så skjønner jo de aller fleste at dette er en bil det er kontrakt på, og som er leveringsklar innen rimelig tid.
Det var heller aldri snakk om å skulle betale finn-selger for bilen før nøklene ble overlevert. Så de å si at en selger noen en ikke har/eier passer i så tilfelle for mange typer salg. (Bolig under oppføring, kommende konsert, flyreise, forhåndsbestilt film eller spill.
For alt vi vet, hadde finn-selgeren til og med fått chassisnummer av sin forhandler.

Tilbake til det om at "folk som virkelig trenger bilen" ikke skal komme lengre bak i køen på grunn av spekulanter. Vel da bør en utelukke eiere av Ampera-e til å kjøpe en Kona EV. De har jo allerede en tilsvarende bil, og "trenger ikke" en Kona EV i noens øyne.

Bare innse det folkens. Det er en køordning på å få en vare som er ettertraktet. Hva en velger å gjøre med varen har ingen andre noe med, straks den er i hende.
Hvorfor skal ikke de som stilte seg tidlig i køen har fire kort på hånden. De som virkelig "trenger" denne bilen, burde stilt seg i kø tidligere. Kanskje flere køer.

Slik etterspørselen i dag er etter elbiler til folkepriser med rimelig komfort og rekkevidde, så er det mange av oss som står i både 2, 3, 4 og sikkert enda flere køer. Da er det klart at noen av de bilene blir omsatt innenfor kort eiertid igjen. Og det er en risiko å ta. Men i disse dager ser det ut til å være en særdeles liten risiko.
La nå folk få kjøpe og selge varer og tjenester på finn som de vil.
Om selgeren ikke akkurat har bilen nå, kunne det blitt lagt ut en annonse på finn.no under "Elektronikk og hvitevarer". Hvit Kona EV selges til 429.000,- når mottatt i september. Sett deg på køliste.
Det er vel noe slik Hyundai Norge har gjort. "Sett dere i kø, og betal når bilen kommer".

trykkertor

Sitat fra: Spajderman på mandag 06. august 2018, klokken 18:58
Klart det kan sammenlignes. Er det bedre å kjøpe kun en Kona kun for å selge den videre med profitt enn å kjøpe tre kun for å selge alle videre med profitt? Hvor går grensen for det som er akseptabelt og hvorfor går den der?
Meg bekjent planlegger Hyundai Norge å selge mange slike biler videre med profitt. Jeg tror ikke de betaler moms av salget engang.

golo

Gebyr ved kontraktsbrudd kan også være årsaken til at man legger bilen ut på finn.no. Jeg har skrevet kontrakt fordi jeg ønsker en "billig" El-bil med lang rekkevidde. Jeg står også på lista til Tesla 3 og tar den jeg får først. Så hvis Birger N Haug skal ha 10 000 kr for kontraktsbrudd så selger jeg heller på finn.no.
Hvorfor ikke tjene litt penger på handelen hvis markede er villig til å betale mer?

DagfinnN

quote author=Spajderman link=topic=39825.msg700734#msg700734 date=1533574738]
Hvor går grensen for det som er akseptabelt og hvorfor går den der?
[/quote]
Grensen går ved norsk lov og skattelov. Se et annet innlegg om samme emne. Legger man ut bilen før man har fått den, så er en gevinst skattepliktig. De som gjør det, løper en risiko om de ikke skatter for gevinsten. Hva folk føler er rett, er noe annet og jeg kan lett føle det samme.
Forøvrig - jeg har ikke Kona i bestilling. Men ser at min Ampera_E som har gått 15 k faktisk ennå kan selges med fortjeneste. Jeg selger den ikke. Om det var aktuelt, ville jeg selge den til markedspris og tjene 30k på den. Jeg skal snart selge en leilighet i Oslo til 2 mille mer enn jeg kjøpte den for i 2010, i prinsippet ingen forskjell.  Jeg må skatte 400 k for denne siden jeg ikke har hatt den som primærbolig. Helt greit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA