Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!

Startet av Vollis47, søndag 03. juni 2018, klokken 11:58

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg har lenge hevdet at 8A gir nok lading i det daglige, men innser at noen som kjører lenger sikkert trenger 16A eller mer. Dette basert på lading over natta. Men for en tid siden lærte jeg at dette ikke er godt nok. Hadde kjørt en del i løpet av dagen og satte bilen på lading i sekstida. Kl 21 måtte jeg kjøre et familiemedlem til legevakta. Etter en grundig sjekk konkluderte legen at pasienten måtte til sykehus, 75 km unna. Det var bare såvidt det holdt med den strømmen vi hadde.

Moralen er; lad så snart du kan og med så mye strøm du kan få til så du raskest mulig kommer opp på et batterinivå som gir deg tilstrekkelig sikkerhet til å komme dit du kan få et prekært behov for.

Jeg ladeboks som gir mye strøm i starten og deretter reduserer ladestrømmen etter en definert SoC hadde vært fint.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Sitat fra: Vollis47 på søndag 03. juni 2018, klokken 11:58
ladeboks som gir mye strøm i starten og deretter reduserer ladestrømmen etter en definert SoC hadde vært fint.

Batteriets SOC er ikke mulig å vite med dagens kommunikasjons protokol, men Zappi gir i alle fall bruker mulighet for å gjøre det du ønsker, nemlig å pumpe inn x antall kW raskt, for så å gå ned i sakte lading etterpå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Dette var for meg en ny problemstilling.

En kollega kjørte fort! fra V Slidre til Lørenskog med sønn med tarmslyng. Det ville krevd Tesla og god planlegging av ladestatus, men ble gjennomført med en Saab 99.

Ellers høres styrtlading ut til å bli en utfordring sammen med effekttariffering. Skal en få dette til må en ha hurtiglader hjemme, matet fra egen batteribank.

Burger

En hver nabo med sykt familiemedlem/besøkende ville ha fått lånt en av våre to elbiler eller blitt kjørt til legevakta. Nå er jeg heldig og har kun 5km til legevakta og 40 km til nærmeste akuttmottak på sjukehus.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Lars C. Krogenæs

Er vel egentlig mye man "bare må ha" i tilfelle rottefelle.

Men nå som man likevel må ha elektriker til å sette opp egnet stikkontakt (dårlig løsning), kan man liksågodt spandere litt ekstra og kjøpe en ladestasjon som gir minst 15A, eller mer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øyvind.h

På hytta legger jeg opp 11kW uttak. Ikke fordi jeg tar høyde for å kunne kjøre 30 mil til sykehuset rett etter ankomst, men fordi mange av de jeg drar på hyttetur med kjører Tesla.
På det meste kan det være tre Teslaer samtidig på vinteren. Greit nok at superchargeren ligger 10 min fra alpinsenteret, og det er to av dem mellom hjemme og hytta. Men det er bare 20 mil til hytta så det er ikke nødvendig å lade på veien. Eneste hurtiglading må eventuelt være opportunistisk utenfor Kiwi ved innhandling av mat. Men gjester skal kunne komme på besøk uten å måtte tenke på strøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juni 2018, klokken 08:50
Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.
Då me budde i Bekkefaret, var det eit par nabokarar som testa akutt nattutrykking med hjulbåre, sidan den eine si kone var dagsventande. Dei fekk servert kaffi.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juni 2018, klokken 08:50
Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.

Mange av oss har nok hverken ønske om å vedlikeholde enda en bil til eller plass til å lagre den. Vi har to biler fordi vi dessverre må kunne bruke to biler samtidig, hvis ikke hadde vi definitivt hatt bare én.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi kjøper etter behov. Sist vi skulle til Roskilde festivalen dukket en ekstra passasjer opp, og dermed ble det 8 seter Russebil i stallen. Berlingoen ble handlet en søndag jeg ikke hadde transport grunnet at alt tilgjengelig var utleid på Nabobil.no. BMW C evolution forde Cree SAM var for stor for standen vår på Eliaden, etc. etc. Tilslutt bør vi være fulldekket med kjøretøy, men så endres bomringen og vi må starte på nytt, nå med 3 hjulinger....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA