Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soltak

Startet av litium, lørdag 02. juni 2018, klokken 17:24

« forrige - neste »

litium

Hva tenker folk om soltak? Har selv et panoramatak på bilen jeg har nå og digger når jeg kan åpne det på varme sommerdager.

Men et lite soltak som ikke kan åpnes?

Gordon Retriever

Vindu i taket er bra.
Og soltaket i Kona har da virkelig elektrisk åpning og lukking?

Så veldig stort er det riktig nok ikke, men store takluker er heller ikke bare positivt.


Limodriver

Alle er vi forskjellige. Jeg har panoramaglasstak som kan åpnes på familiebilen, men trekket er i hovedsak lukket slik at jeg ikke får forstyrrende lys inn ovenfra. Det åpnes kanskje en gang i året. Jeg ser vel større risiko for funksjonssvikt eller lekkasje enn det bringer meg glede.

Med klima er soltak uinteressant for meg. Det reduserer også takhøyden.

Oppgradert taktrekk og LED interiørlys er det jeg synes er mest spennende med soltaktilvalget.

Stjerneglis

Noen som vet hva LED-interiørlys er for noe spesielt? Ambient Light lyspunkter overalt inne i bilen slik Mercedes har i bilene sine, eller bare noen oppgraderte taklys ifm soltaket?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

bno

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 02. juni 2018, klokken 17:58
Og soltaket i Kona har da virkelig elektrisk åpning og lukking?

Det er fullelektrisk ja.

JEG

Har panoramatak i bilen nå (Peugeot 508) og synes det er fantastisk. Lukkes så godt som aldri igjen. Mener ekstrakostnaden var mindre for dette for et knapt soltak.

Sikkert kjekt med soltak, men føler ikke det forsvarer 10K. Synes egentlig soltak er litt 1990 sett opp mot panoramatak.

litium

Kan det åpnes både forfra og bakfra (altså opp for å lage en glippe bak)?

Noen som vet hva det utgjør på takhøyden?

andy99

Sitat fra: litium på søndag 03. juni 2018, klokken 21:35
Kan det åpnes både forfra og bakfra (altså opp for å lage en glippe bak)?

Noen som vet hva det utgjør på takhøyden?
Mister 4 cm på takhøyden
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Biff

UTROLIG synd at kona ikke har panorama-glasstak. Det er seriøst noe av det fineste jeg vet med nyere biler. å sitte bak i slike biler og se på stjernehimmelen eller godværet er LETT verdt 10,000kr

Cydonia

Har valgt soltak, tror det blir greit nok. Men har noen av dere sett spesifikasjon på hvor stor selve åpningen er? Har såkalt panoramasoltak på Golf nå, som funker bra og kjekt å ha. Selve åpningen er ca. 69x32 cm, og skulle vært interessant å vite hvor mye mindre det ev. blir på Kona.
Hyundai KONA electric 2018

AndersK

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 02. juni 2018, klokken 21:59
Noen som vet hva LED-interiørlys er for noe spesielt? Ambient Light lyspunkter overalt inne i bilen slik Mercedes har i bilene sine, eller bare noen oppgraderte taklys ifm soltaket?

Dette lurer jeg også på. Er nesten mer interessert i det enn selve soltaket.

andy99

Sitat fra: AndersK på tirsdag 12. juni 2018, klokken 10:19
Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 02. juni 2018, klokken 21:59
Noen som vet hva LED-interiørlys er for noe spesielt? Ambient Light lyspunkter overalt inne i bilen slik Mercedes har i bilene sine, eller bare noen oppgraderte taklys ifm soltaket?

Dette lurer jeg også på. Er nesten mer interessert i det enn selve soltaket.
Tror du blir skuffet, er nok bare stort sett pæra som er byttet med led. Ser sånn ut.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Stjerneglis

Sitat fra: andy99 på tirsdag 12. juni 2018, klokken 10:56
Sitat fra: AndersK på tirsdag 12. juni 2018, klokken 10:19
Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 02. juni 2018, klokken 21:59
Noen som vet hva LED-interiørlys er for noe spesielt? Ambient Light lyspunkter overalt inne i bilen slik Mercedes har i bilene sine, eller bare noen oppgraderte taklys ifm soltaket?

Dette lurer jeg også på. Er nesten mer interessert i det enn selve soltaket.
Tror du blir skuffet, er nok bare stort sett pæra som er byttet med led. Ser sånn ut.
helt greitt for meg da vi ikke har bestilt soltak :)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

navyelsen

Sitat fra: Biff på torsdag 07. juni 2018, klokken 00:26
UTROLIG synd at kona ikke har panorama-glasstak. Det er seriøst noe av det fineste jeg vet med nyere biler. å sitte bak i slike biler og se på stjernehimmelen eller godværet er LETT verdt 10,000kr

Kanskje for den som sitter bak, men det er ofte den som sitter foran som må betale for denne ekstra luksusen. Er ikke sikkert det er verdt å betale 10.000+ for at lillegutt på 3 og 5 år skal se på himmelen mens pappa kjører. (ofte sitter de også motsatt vei)
Panorama-tak koster vel for øvrig mer enn 10k? dette var jo prisen for en liten stusselig takluke?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

AndersK

Kjedelige greier. Man får trøste seg med at stoffet i taktrekket er oppgradert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA