Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul Kona - pris, dimensjon, type

Startet av Gordon Retriever, lørdag 02. juni 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

Touring

Vurderer 205/60-17 conti viking 7. Bare 9mm større diameter, som egentlig bare er greit på vinteren. 

HPSE

Har fått dette "tilbudet" i dag og kommer nok til å gå for det..

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Limodriver

Det høres fornuftig ut. Sjekk at rulleomkretsen ikke avviker med mer enn 5% som er kravet for at hjulene skal være godkjent. Ta et lite forbehold slik at felgene ikke er borti bremsecalipere.

Jeg tror du vil få en langt mer "comfortable ride" enn oss på standardimensjon og ikke minst en julebukkene med 18 tommerhjul.

Big T.

Er det noen som vet om 16" felger passer? Virker ikke som man finner noe endelig svar.. Tenkte bruke 16" på vinteren..

Counterpointer

Sitat fra: Big T. på fredag 31. august 2018, klokken 00:06
Er det noen som vet om 16" felger passer? Virker ikke som man finner noe endelig svar.. Tenkte bruke 16" på vinteren..
Megahjul oppgir 16' på sine nettsider til Kona EV så det bør gå, de er veldig hjelpsomme og vil sjekke om det passer på bilen før kjøp.
Det ble sagt at det ikke gikk med 16' på Ampera-E men jeg har det og det fungerte ypperlig i vinter.

Limodriver

Jeg tok den dovne løsningen og får levert 17 originale vinterhjul sammen med bilen i dag. Dyrt var det, dårligere med 17 enn 16, men jeg foretrekker originalfelger da jeg har hatt dårlig erfaring med lakkavskalling på flere sett med ettermarkedsfelger. Hyundai nektet å se på 16 som et alternativ.

Komfort og prismessig mener jeg 16 er bedre og jeg er ikke opptatt av store felger for looks. Jeg tror ikke jeg blir den tøffeste i gata selv om jeg har store felger på Kona.

Har du fått levert bil slik at du får svar på om 16 passer snarlig eller venter du fremdeles?

elKona


Counterpointer


Limodriver

Sitat fra: elKona på fredag 31. august 2018, klokken 11:15
Hvorfor er 16 mer komfortable enn 17?

Mer gummi fjærer mer både vertikalt og horisontalt. Med andre ord både mindre sporing og mer komfortabel ved ujevnheter og humper i veien.

En tilleggseffekt er at det skal mer til for å ødelegge felgene pga hull i veibanen osv. Dette blir dessverre mer og mer viktig da det dessverre tar lenger tid før hull tettes. Et eksempel var et stygt hull rett etter en slak fartsdump. Det var vinterslaps/regn slik at hullet var fylt med vann og syntes ikke. Med relativt lav fart kjørte jeg ned i hullet og en 16 toms felg med 205/55 ble urund.

Big T.

Sitat fra: elKona på fredag 31. august 2018, klokken 11:15
Hvorfor er 16 mer komfortable enn 17?


Ja,Kona bilen står her den.
Da ser jeg etter 16 tommer til vinterdekk.Er vel ikke bråhast med omlegging ennå.
Sier ifra når jeg vet 100% sikkert om 16 tommer passer...  :D

hELgenen

Sitat fra: Big T. på lørdag 01. september 2018, klokken 10:55
Sitat fra: elKona på fredag 31. august 2018, klokken 11:15
Hvorfor er 16 mer komfortable enn 17?


Ja,Kona bilen står her den.
Da ser jeg etter 16 tommer til vinterdekk.Er vel ikke bråhast med omlegging ennå.
Sier ifra når jeg vet 100% sikkert om 16 tommer passer...  :D

16 tommer er vel mer støysvake enn 17 tommere enkelt og greit fordi det er mer gummi.......

Limodriver

På generelt grunnlag er nok det riktig. Jeg tror imidlertid bredde og hardhet på gummi er viktigere. Beste eksempelet på hardhet på gummi er støyforskjellen sommerdekk vs vinterdekk.

andy99

Sitat fra: HPSE på tirsdag 14. august 2018, klokken 17:08
Sitat fra: andy99 på tirsdag 14. august 2018, klokken 08:37
Sitat fra: HPSE på tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:57

Fikk beskjed av Hyundai Norge i dag at denne felgen kommer på 1495 pr stk (17") om eg går for den til vinterhjul... Så kommer dekk og tmps i tillegg..

Er vi ferdig å diskutere om denne felgen (18" til fossil) kommer i 17" nå? @HPSE har vel fått bekreftet at den ikke kommer i 17", men kun finnes i 18".

Jepp denne er død og begravet. Nå er det denne som er neste :D
Det ble i30 felgene du valgte til slutt? Hvordan er forbruket?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

HPSE

Valgte I30 felgene som sommerfelger ja. Så satt eg Continental piggfrie vinterdekk på orginalfelgene bilen kom på..
Men nå er bilen kommet og solgt (fikk derfor aldri testet forbruk og eg selger derfor vinterhjulene billigere enn forhandler :)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

alagerqv

Er det noen som har fått testet 16'' på elektrisk Kona?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA