Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul Kona - pris, dimensjon, type

Startet av Gordon Retriever, lørdag 02. juni 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

e-curious

#60
Ikke om vinterdekk riktignok, men på samme listen over ting som er fritatt for moms;
- dekorfolie,  beskyttelsesfolie på dør og håndtak.

Hva er dette, er det fks foliering av tak og speilhus?

e-curious

Ekstra sett med hjul, Merverdiavgifthåndboken, side 571:

....Naturlige momenter kan være utstyrets fysiske, påbudte
eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet. Med funksjonell tilknytning
menes at utstyret står i rimelig sammenheng med bruken som kjøretøy.
For eksempel vil utstyr som jekk, ekstra sett med hjul som leveres
sammen med kjøretøyet og som det ikke betales særskilt vederlag for,

omfattes av fritaket. Det må i tvilstilfeller kunne tas hensyn til hva som
gir en mest mulig praktikabel regel."

https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf

trykkertor

Sitat fra: e-curious på torsdag 07. juni 2018, klokken 18:08
16.900 er prisen jeg har fått oppgitt for komplette vinterdekk... så kommer sensorene til ca 3.500 i tillegg..
Jeg vil da påstå at vinterhjul uten sensor til ny bil i 2018 IKKE kan kalles KOMPLETTE vinterhjul.
Tror du blir lurt når noen vil ha ekstra betalt for sensorer.
Og i tillegg koster ikke sensorer 3500,- uten moms, da vi har sett flere eksempler på folk som har fått, riktig nok uoriginale, sensorpriser på 2000,- ink moms.

Komplett burde bety = klar for bruk.
Eller vil de at du skal betale ekstra for ventilkapselen også. Samt betale ekstra for avbalansering, samt betale ekstra for montering av dekk på felg.
Komplett er KLART TIL BRUK på en bil som består PKK. (Periodisk kjøretøykontroll). Ellers er ikke hjulet komplett!

tangofor2

Sitat fra: trykkertor på torsdag 07. juni 2018, klokken 20:18
Sitat fra: e-curious på torsdag 07. juni 2018, klokken 18:08
16.900 er prisen jeg har fått oppgitt for komplette vinterdekk... så kommer sensorene til ca 3.500 i tillegg..
Jeg vil da påstå at vinterhjul uten sensor til ny bil i 2018 IKKE kan kalles KOMPLETTE vinterhjul.
Tror du blir lurt når noen vil ha ekstra betalt for sensorer.
Og i tillegg koster ikke sensorer 3500,- uten moms, da vi har sett flere eksempler på folk som har fått, riktig nok uoriginale, sensorpriser på 2000,- ink moms.

Komplett burde bety = klar for bruk.
Eller vil de at du skal betale ekstra for ventilkapselen også. Samt betale ekstra for avbalansering, samt betale ekstra for montering av dekk på felg.
Komplett er KLART TIL BRUK på en bil som består PKK. (Periodisk kjøretøykontroll). Ellers er ikke hjulet komplett!

@trykkertor

Helt enig. Centralgaragen i Drammen opplyser om pris på 16.900,- komplett inkl TPMS, eks moms. Men igjen står vel forhandlerne fritt å prise annerledes enn villedene priser som importøren opererer med.

e-curious

Hos Sven Kvia fikk jeg beskjed om at 20.500 var det jeg måtte betale for vinterdekkene inkl sensor, i tilfelle dette er pris _uten_ moms, så skulle det skulle bli sånn ca 26.600 med moms...

Burde nesten vært like store oppslag om prisen på vinterdekkene som på prisen på bilen...

Einride

Sven Kvia i Stavanger?

Der fekk eg nemlig oppgitt 16 900 kr, pluss ca 2000 kr for TPMS. Sistnevnte var han litt usikker på sidan han ikkje hadde prisane på dei enda.

moby666

Betaler 12990 for originale 17" med Haka r2 - Oslo

e-curious

#67
Det kan virke som det er litt rot og kaos hos forhandlerene vedr. vinterdekkene... noe som burde vært totalt unødvendig.  Huyndai har solgt godt med Ioniq, så salg av elbil burde ikke være ukjent.  At pågangen av interesserte/blivende kunder er stor på Kona burde heller ikke komme som noen overraskelse.  Å finne/bestemme riktig pris på vinterdekk klar til å settes på bilen og gi riktig informasjon burde jo ikke være vanskelig.

Når det er sagt, noen steder kan det nok hende at folk som egentlig jobber med andre ting tar telefonen fordi selger er opptatt, slik at man kan få unøyaktig informasjon.  Dette burde imidlertid ikke vært vanskelig å løse; bestemme pris, fordele prisliste.  Jeg burde kanskje dobbelsjekke prisen.

Einride; 17.000+sensor (og dersom sensorer koster 3500 som jeg fikk oppgitt) blir prisen 20.500, dersom uten moms; 26.600 med moms..

Limodriver

Sitat fra: moby666 på fredag 08. juni 2018, klokken 08:35
Betaler 12990 for originale 17" med Haka r2 - Oslo

Hvilken forhandler i Oslo er dette?

Navl1

Sitat fra: moby666 på fredag 08. juni 2018, klokken 08:35
Betaler 12990 for originale 17" med Haka r2 - Oslo

Hvem måtte du ligge med for å få den prisen?
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

HPSE

Sitat fra: Navl1 på fredag 08. juni 2018, klokken 11:03
Sitat fra: moby666 på fredag 08. juni 2018, klokken 08:35
Betaler 12990 for originale 17" med Haka r2 - Oslo

Hvem måtte du ligge med for å få den prisen?

Kansje dette er en forhandler som har funnet ut at han skal trekke fra mva og ikke ligge på? :o
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Noen som har fått pris på noen av de andre originale 17 toms felgene til bensin kona? Frister lite å sitte med 2 sett like felger..
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Sitat fra: moby666 på fredag 08. juni 2018, klokken 08:35
Betaler 12990 for originale 17" med Haka r2 - Oslo

Hvilken forhandler er det som selger vinterhjul til denne prisen?

Dersom det opplyses hvem som har denne prisen og flere av oss reserverer hos denne forhandleren vil konkurransen i markedet være effektiv.

arthur

Nå har vi ventet i fem dager på svar på den prisen/hvor og regner med at det går noen dager til, hvis noen gang? Litt som han som får 10% rabatt på bilen, og vel så det. Fake news er "in" for tiden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

LFC

I min kontrakt så er vinterhjulene priset til 17.900 inklusiv TPMS.
Det skal ikke betales moms på dette.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA