Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulstøy-Hva kan gjøres?

Startet av Powerflux, mandag 22. april 2019, klokken 08:10

« forrige - neste »

Biff

Sitat fra: Woffser på mandag 13. mai 2019, klokken 12:56

Etter 3t56min (mener jeg det var) i 60/70 sone så kom plutselig "ulinga" på. Som det var en bryter som slo seg på.
Vi begge så på hverandre og hva i helv... skjedde. ?
Stoppet bilen, sjekket hjul osv. Og kjørte igang igjen.
Fremdeles uling, men det ga seg litt etterhvert.
Skulle tro det var noe med hjullageret på høyre hjul bak. ? 
Må vel ta en sjekk her, men en slags periodisk feil som dette er ikke lett å finne etter min erfaring.
Noen andre. ?

Ja til meg dukket det opp 15 minutter før jeg var fremme i Namsos, kjørte fra Trondheim. Dvs etter 3 timer kjøring

Woffser

Forsvant "ulingen" ila turen eller var den der frem til du parkerte.?
Regner med at neste dag så var "ulingen" borte.? Det er det hos meg.

Var forresten hos Mobile Oslo til sjekk i dag.
Vi prøvekjørte sammen med mekaniker og be ening om at det er en ulyd der.
Det er så vidt vi hører det i vanlige hastigheter opp til 80 (Kom ikke raskere i Oslo), men den "slo seg" selvsagt ikke på for alvor ila den lille turen der. 

Biff

Sitat fra: Woffser på mandag 20. mai 2019, klokken 11:41
Forsvant "ulingen" ila turen eller var den der frem til du parkerte.?
Regner med at neste dag så var "ulingen" borte.? Det er det hos meg.

Var forresten hos Mobile Oslo til sjekk i dag.
Vi prøvekjørte sammen med mekaniker og be ening om at det er en ulyd der.
Det er så vidt vi hører det i vanlige hastigheter opp til 80 (Kom ikke raskere i Oslo), men den "slo seg" selvsagt ikke på for alvor ila den lille turen der.

Jeg tenkte det hørtes ut som en resonans type lyd så jeg stanset bilen siden jeg ikke hadde noen bak meg. Når jeg fikk den opp i fart igjen var det borte

andy99

Sitat fra: TorT på mandag 29. april 2019, klokken 13:43
Etter å ha sett filmen som trykkertor la ut, har jeg ett spørsmål.

Er det noen som har prøvd utvendige metoder, og kan gi noen tilbakemeldinger på det?

Jeg tenker da på å sprøyte masse i hjulbuer og lignende.

Jeg har støydempet min KONA utvending. Dvs støydemping av hjulbuer og deler av oppheng/understell med noxudol 3100. (også komplettert mercasolbehandling)
Totalpris 5500 kr.
Erfaring så langt. Opplevd reduksjon av støy, merker mer vindstøy så mindre hjulstøy. Men fortsatt ingen stille bil.
Støyreduksjonen er også målbar, selv om det er liten reduksjon i hele spektrum (dbA). Men har ikke måleutstyr for å måle støy i ulike frekvenser. Men antar at reduksjonen i noen frekvenser er større, siden opplevd støy er mindre.
mine målinger:
120 km/t, før støydemping: 70,0 dBA, etter støydemping: 69,3 dBA
80 km/t, før støydemping: 61,9 dBA, etter støydemping: 61,6 dBA
65 km/t, før støydemping: 61,6 dBA, etter støydemping: 61,4 dBA

(snittmåling LAEQ (dBA) NIOSH SLM app til iPhone 8, samme plassering og samme strekninger, minst 3 målinger)
215/55r17 goodyear efficientgrip performance sommerdekk (dårlig dekk, IKKE KJØP, Støyer mye)
17" i30 felger.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Moas

#19
Kona-en min er støydempet understell + støysvake sommerdekk.

Det er litt hjulstøy fortsatt, men ok nivå. Dere som klager på dekkstøy bør vurdere å bruke noen kroner på støydemping for å få bilen i "korrekt" støynivå :)

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ID4

Sitat fra: Moas på fredag 31. mai 2019, klokken 21:19
Kona-en min er støydempet understell + støysvake sommerdekk.

Det er litt hjulstøy fortsatt, men ok nivå. Dere som klager på dekkstøy bør vurdere å bruke noen kroner på støydemping for å få bilen i "korrekt" støynivå :)

Hvilke dekk?

Moas

#21
Sitat fra: Venterpåkona på fredag 31. mai 2019, klokken 22:21
Sitat fra: Moas på fredag 31. mai 2019, klokken 21:19
Kona-en min er støydempet understell + støysvake sommerdekk.

Det er litt hjulstøy fortsatt, men ok nivå. Dere som klager på dekkstøy bør vurdere å bruke noen kroner på støydemping for å få bilen i "korrekt" støynivå :)

Hvilke dekk?
Pirelli P7

Byttet også til Pirelli på tidligere egolf fra Conti dekk med veldig bra støyresultat :)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

bno

Var bytte til P7 med original dimensjon?

MikkeBoomBoom

Jeg synes i utgangspunktet det var i overkant mye dekkstøy fra vår Model 3, og tenkte det ville være mindre i Kona'en til jobb ettersom det er smalere dekk men det var jo faktisk mye mer. Forøvrig så støyer begge biler mindre enn sykkeldekkene som stod på vår forrige bil, en E-UP!, men det er en annen sak. Jobben bestilte "støydemping" og rustbehandling via leverandør men er nesten fristet til å rive av noen deksler for å se om de faktisk har gjort noe. Noen andre som har erfaring med leverandør på disse tingene?

Ellers må man vel tilskrive en del av støyen til dekkene som står på, Nexen et eller annet, man får vel hva man betaler for antar jeg.

Einride

Ja, trur Nexen-dekka er skuld i mykje av det, men neppe alt. Støydemping er nok ein av tinga Hyundai har spart på for å få ned prisen på bilen. Om du har piggfrie vinterdekk kan du trøste deg med at det blir ein voldsom forbedring til vinteren... ;D

Har solgt Konaen til fordel for ein Kia e-Niro, og her er støynivået hakket bedre. Den er levert med Michelin Primacy 3. Fortsatt litt støy, men ikkje så plagsomt irriterande som på Kona. Men gjenstår å sjå neste vår korleis overgangen frå piggfritt til sommardekk igjen blir :)

Woffser

Kopierer inn FB posten min her:

Lydisolere ifm. understellsbehandling.
https://sagaantirust.no/stoydemping/
+
Ekstra lister i dørene.
https://www.aliexpress.com/item/32898826702.html...
+
Dekke til hjulbønn og frem mot baksete
10mm
https://www.biltema.no/.../lyddempingsplate-2000017199
+
Bytte dekk til (Aller helst Nokian Blue 17") Jeg gikk for 18" og Michelin Primacy 4 (Ikke helt optimalt med tanke på støy, men ser og kjører bra)
Resultatet på RV 4 ved Harestuvannet ble bra. Det er dog snill asfalt her. 80kmt.
Minus 3 til 6 db. Har ikke fin målt enda og sammenlignet med før målingene.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA