Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

230V-uttak

Startet av samotholt, torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41

« forrige - neste »

samotholt

Vet at det er mulig å få 230V uttak på noen (alle?) av audiene. Noen som vet hvor mye strøm de typisk kan gi - og er det noen som har fanget opp signaler i forhold til hva som kommer på e-tron?

Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :) 

Edit: Endret skrivefeil ;-)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Amatøren

#1
Kommer an på kvaliteten på spenningen.

Skulle jeg investert i det måtte det vært ren sinus. Slikt koster litt ekstra.

Ikke modifisert (stegvis) sinuskurve.


Eller enda verre ren firkant.....

Slik de første inverter for blant annet solcelleanlegg leverte på tidlig 80 tall.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

samotholt

Regner med at de leverer i sine løsninger i dag er ren sinus. Det er vel beregnet på fin-elektronikk antar jeg.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Orbit

Kontakten de leverer på fossilbiler i dag kan bare levere 150W, så langt unna 16A og aggregaterstatter. (Delenummer 4H0 907 155 D)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

samotholt

#4
150W er ikke all verden nei, men det er jo nok til bærbare PC'er og liknende. De er vel kanskje ikke særlig lystne på å dra mer enn 150W på et lite 12V batteri.

På e-tron har man jo et svært batteri som kan gi mye mer guffe og likevel ikke gå tomt, så får håpe de ser sitt snitt til å utnytte det.

Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Supermario

Sitat fra: samotholt på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41
Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :)

Det er god ide som jeg håper produsentene plukker opp. Plutselig har man tilgang på bra med ren strøm overalt hvor det er mulig å komme frem med bil. Diverse verktøy. Lyd og lys. Ladepunkter for elbil overalt hvor noen er villige til å dele med en som har litt knapt med strøm.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

chargedup

Sitat fra: samotholt på fredag 01. juni 2018, klokken 19:45
Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).

Er såvidt jeg vet ingen som kun bruker ett batteri. Alt av utstyr i bil driftes av 12v idag. Kan tenke meg det hadde blitt dyrt å lage alt med annen spenning både for bilprodusenten og underleverandør, så regner med at vi kommer til å se 12v i alle biler som kommer de neste 5 årene også. Mye enklere og billigere å kjøpe ferdige komponenter fra feks Bosch etc som allerede ligger på hylla, såfremt man ikke er en "fabrikk" som Koenigsegg eller andre produsenter med svært liten produksjon...
Fleipete sagt: vi i nisselandet (henger, vannkraft og alt annet "sært") må nok ta av oss nisselua og innse at vi ikke er verdens navle, selv om vi akkurat nå er en relativt stor kunde på elbil :P
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Pingle

Sitat fra: Supermario på lørdag 02. juni 2018, klokken 17:50
Sitat fra: samotholt på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41
Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :)

Det er god ide som jeg håper produsentene plukker opp. Plutselig har man tilgang på bra med ren strøm overalt hvor det er mulig å komme frem med bil. Diverse verktøy. Lyd og lys. Ladepunkter for elbil overalt hvor noen er villige til å dele med en som har litt knapt med strøm.

Ikke for å lansere etron som den kommende håndtverkerbilen, men kombinasjonen av batteridriller og 95kwh på hjul bør jo gjøre det mer lettvint med snekring på hytter uten strøm.
Og jeg liker også tanken på å kunne plugge i litt mer utstyr når jeg låner en hytte uten strøm. 150w blir dog knapt til ledlys, eller en bærbar, og i alle fall ikke til å lade badderidrillen engang, så ønsket om 16A støttes☺
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

samotholt

Sitat fra: chargedup på søndag 03. juni 2018, klokken 00:08
Sitat fra: samotholt på fredag 01. juni 2018, klokken 19:45
Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).

Er såvidt jeg vet ingen som kun bruker ett batteri. Alt av utstyr i bil driftes av 12v idag. Kan tenke meg det hadde blitt dyrt å lage alt med annen spenning både for bilprodusenten og underleverandør, så regner med at vi kommer til å se 12v i alle biler som kommer de neste 5 årene også. Mye enklere og billigere å kjøpe ferdige komponenter fra feks Bosch etc som allerede ligger på hylla, såfremt man ikke er en "fabrikk" som Koenigsegg eller andre produsenter med svært liten produksjon...
Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Amatøren

#9
12 V batteriet brukes til styrings elektronikken for batterilading og lignende når bilen er avslått. Går det tomt så får du ikke ladet bilen.

Slik er det også hvis man kun lager 12 V fra høy volts batteriet og det går tomt. Da vil man ikke få ladet bilen. Det er fordi ladere ikke skal sende strøm til bilen før den får "klarsignal" fra bilen (slik selger hos Møller forsøkte å forklare det første gangen jeg kikket under panseret på en elbil).

Selv om jeg er teknisk utdannet så er jeg ikke pedagog og nybegynner i elbilens tekniske verden.  ;)

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

chargedup


"Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri."
[/quote]

Som Amatøren skriver er det 12v batteriet som idag styrer all elektronikk i bilen.
Disse mild hybridene Audi skal lage skal fortsatt ha normalt 12v batteri: "12V mild hybrid system for 4-sylindrede motorer og 48V mild hybrid system for 6-sylindrede motorer med tilhørende lithium-ion-batteri i tillegg til et ordinært 12V-system med tilhørende batteri."
Forstår at det ikke er vanskelig å bruke en omformer i teorien, men det er pr nå ingen som kun bruker framdriftsbatteriet såvidt jeg vet.  Samtidig tviler jeg som sagt på at Audi med sin første elbil vil bry seg om de få promillene som evt skal drive hytta med bilen. Dersom noen av de store produsentene skulle komme med noe slikt, ville jeg satt pengene mine på Tesla som allerede leverer powerwall.  Dersom man skal ha snekkerverksted i bilen må man nok vente til det finnes konkurranse i elvarebilmarkedet. Da har kundegruppen muligens et behov for 16a stikkontakter som en produsent kan bruke som salgsargument.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Pingle

Sitat fra: chargedup på mandag 04. juni 2018, klokken 00:16

"Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri."

Samtidig tviler jeg som sagt på at Audi med sin første elbil vil bry seg om de få promillene som evt skal drive hytta med bilen. Dersom noen av de store produsentene skulle komme med noe slikt, ville jeg satt pengene mine på Tesla som allerede leverer powerwall.  Dersom man skal ha snekkerverksted i bilen må man nok vente til det finnes konkurranse i elvarebilmarkedet. Da har kundegruppen muligens et behov for 16a stikkontakter som en produsent kan bruke som salgsargument.
[/quote]

Tja, bare et håp om at Audi, som har dette som tilleggsutstyr allerede, ville tillatt at 95kwt er tilgjengelig, ikke bare et knøttebatteri som er nødvendig for å få opp dører og sånt.
Strøm både ut og inn av elbiler er jo ellers markedsført som et pluss av noen - for å balansere elmarkedet for svingninger i eltilgang (eks kullkraft, vind, som begge er vanskelige å styre produksjonen av).
Som du nevner: Jeg bestemmer meg ikke for e-tron eller annet ut fra evne til å ta ut strøm. Først og fremst må dette være en god og praktisk bil.
Likevel: den dagen jeg lager min egen strøm på taket, kan jeg sette pris på evnen til uttak, men da først og fremst gjennom ladekontakt, og ikke bare en stikk-kontakt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

chargedup

Vehicle to grid har vært pratet om i mange år, men hittil tror jeg det kun er den nye Leafen som støtter dette og ingen kan benytte seg av dette hjemme pr nå. Det er nok dessverre fremdeles en stund igjen til dette kommer i bruk. Det er mulig utviklingen av dette har stoppet noe opp pga kostnader hjemme/hytta, (i alle fall i Norge der vi har tilgang til relativt billig strøm og ingen timeprising) eller at bilprodusentene helst ikke vil at du bruker batteriet uten at km teller går eller at standard er vanskelig å bli enig om.

Skjønner at ikke hovedpoenget var å drifte hytta eller et snekkerverksted, det var for å sette det på spissen, men ta kontakt med din forhandler. Dersom mange nordmenn gir beskjed til Møller kan det hende at de kan få på plass noe av det dere er ute etter, da Møller visstnok har hatt innflytelse pga markedet i Norge.

12v blybatteri i elbil er forsåvidt ikke noe særlig, dersom man går tom får man altså ikke kjørt eller ladet framdriftsbatteriet. Nå husker ikke jeg eksakt, men tror det står at man må kontakte BMW på min i3 dersom den skal stå over 1/2/3 måneder uten å brukes. For moro skyld kan jeg nevne at Mclaren nå leverer bilene sine med 12v hurtigplugg for lading i frunken slik at man slipper å koble til batteriet hver gang man parkerer ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

samotholt

230V-uttak med litt futt i trenger ikke å være et salgsargument, men kan være ekstrautstyr (som gir merverdi for en kundegruppe). Audi vet å ta seg betalt for slikt, det er jo det de tjener penger på.

Nå gjelder det å få Audi til å tenne på ideen, og det er vel akkurat det vi gjør her?  8)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Amatøren

#14
De må selvfølgelig sette seg ned og få laget en inverter som henter strøm direkte fra høyvolts batteriet.

Ikke en hyllevare løsning som trenger 12, 24 eller 48 V inn med en spenningsomformer som lager en av de fra høyvolts batteriet. Da blir det for mye effekttap.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA