Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe brukt model S

Startet av anskart, onsdag 30. mai 2018, klokken 17:37

« forrige - neste »

anskart

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en brukt model s (Foretrekler 85). Jeg ser på 2014-2015 modeller, helst så lav km stand som mulig, og helst i prisklassen 450-500 000. Jeg vil helst ha skinnseter og panoramatak.

Dere som er litt drevne - hva bør jeg være obs på? Noen  typiske «feller»? Noen utstyr som jeg «må» ha, eller som er unødvendig?

Ja, jeg vet at jeg kan kjøpe ny bil for bare x kr ekstra, men vil egentlig ikke bruke noe særlig mer på bil.

Tusen takk på forhånd for hjelpen :)

Kramzz

Hei på deg ☺ jeg personlig er meget fornøyd med Hifi! Dette er meget bra! I tilegg har jeg lånt noen forskjellige mod s, her ser jeg at luft er meget fint! Spess om man ska over noen stygge fartsdumper! Eller lignende. Har vert nerpå med bil uten luft i samme fartsdumpen. Lykke til med kjøp!
En annen ting! Service sentrene er ganske så fullbooket i de store byene, så ska du ha bil, velg en uten feil og med gjennomført service! Siden her er det Laaaang kø!
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

matsbue

Hei!

Det største skillet når man ser på biler rundt 2014/2015 er vel autopilot (ofte kalt ap/ap1), som kom høsten 2014. Du kjenner igjen disse bilene blant annet med radar i nedre del av fronten, kameraer ved det innvendige speilet, annen girvelger mm. En ting er selve autopilot-funksjonaliteten (som blant annet gir adaptiv cruisekontroll), men det kom visstnok flere forbedringer på bilene samtidig når det gjelder blant annet støydemping, generell fit&finish osv. Men du må nok i den øvre delen av prissjiktet ditt for å finne en 85 med autopilot.

Personlig synes jeg luftfjæring er det viktigste ekstrautstyret.

mnemo

Sitat fra: anskart på onsdag 30. mai 2018, klokken 17:37
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en brukt model s (Foretrekler 85). Jeg ser på 2014-2015 modeller, helst så lav km stand som mulig, og helst i prisklassen 450-500 000. Jeg vil helst ha skinnseter og panoramatak.

Dere som er litt drevne - hva bør jeg være obs på? Noen  typiske «feller»? Noen utstyr som jeg «må» ha, eller som er unødvendig?


Vil anbefale deg å ha igjen minst ett år på garantien (5år, 100k km), slik at du får tid til å venne deg til bilen og meldt inn eventuelle garantireparasjoner. Fins lister over slike man kan sjekke, og en god del info i trådene her.

Panotak kommer med takfester, slik at du kan sette på takstativ om ønskelig.

Techpakke gir deg xenon-lys (pluss litt annet kjekt å ha). Enkelte har klaget over dårlig lys, men jeg har ikke vært plaget med det (har tech).

Luftfjæring er behagelig og av og til praktisk (bratte kanter, flo og fjære når man skal ombord på ferger etc), men de som har stålfjæring ser ikke ut til å plages særlig. Jeg har hatt bruk for det flere ganger og har ikke angret et sekund, men har hørt at det vil koste en del dersom det må utbedres.

Det som hadde gjort bilen komplett, hadde vært adaptiv cruisecontrol. Hvis jeg hadde kjøpt igjen, hadde jeg lagt inn AP1 som et sterkt ønske.

Med kun bakhjulsdrift får du også litt mer bagasjeplass (ca 100 l ekstra), noe som for min del er en god ting.

Uansett er det den beste bilen jeg har kjørt, og servicen har vært uovertruffen. Det er imidlertid (alt for) stort trykk på de fleste service-sentrene, noe som genererer misnøye både blant kunder og ansatte. Det er imidlertid satt inn tiltak i Oslo-området (nyopprettet service-senter), så det er håp.

anskart

Takker for svar så langt!

Hvor obs bør jeg være på kmstand? Har i utgangspunktet sett for meg 40-60 000 km, uten at jeg helt kan forklare hvorfor :P

Sjaugen

Glem KM spør du meg. Tenkt garanti. Prøv å ha litt buffer på både 5 år og 100.000 KM.
Ellers er det kanskje noen varianter med CPO (brukt via Telsa) på garantien. Bare sørg for å ha litt å gå på.
2017 S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA