Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har ikke karosserideler på lager, i flg. Autoin

Startet av T.K, torsdag 31. mai 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

T.K

Fikk skade på bakdør på modell X. Autoin, Teslas karosseri-samarbeidspartner, fortalte at Tesla knapt har karosserideler på lager, og at disse gjerne sendes fra USA, med leveringstid opptil flere måneder. Karen jeg snakket med hos Autoin hadde vært i bransjen i mange år, og mente at, fritt oversatt, "Teslas karosseri-delelogistikk må være den dårligste som finnes, systemet fungerer rett og slett ikke". Etter at Autoin har bestilt delen får de beskjed fra Tesla om at delen er bestilt. Deretter vet ingen hvor den er før den kommer på døra. Det har ingen hensikt å purre, i flg Autoin, ingen hos Tesla vet noe om hvor deler befinner seg. Dette er "hemmelig" og befinner seg i "systemet".

Jeg har spurt Tesla om dette stemmer, at de ikke kan levere deler før om flere måneder, og om det gjør vil jeg heve kjøpet (dette må i så fall prøves for forbrukermyndighetene). Så langt har det gått to arbeidsuker, og jeg fikk i går en epost om at Tesla skal se på saken og kontakte Autoin. Og det var akkurat det Autoin fortalte meg: "Du kommer til å klage til Tesla, de vil kontakte meg, men ingenting vil skje, for Tesla er de som sitter på delen, og vi får ikke gjort noe annet enn å bestille". De fortalte at de akkurat utleverte en bil til en kunde, hvor bilen ble satt på verksted hos dem i desember. Fire måneder levering av deler.

Det hører med til historien at Tesla ikke låner ut bil i denne saken, da bilen blir stående på verksted for lenge.

Jeronan

#1
Damage to your car always goes through your insurance company and not the car dealer, in this case Tesla.

So you are right that Tesla will not provide a free loaner in these situations. That is up to your Insurance company.

I hope for you that you have a Super Insurance (which you should have on a (new) car, Tesla or not), otherwise you will be out of a car after two weeks.

4 months wait time is extreme and sadly par the course with Tesla.  :(

But it's not just Tesla. One and half year ago, I had an accident on the E6 with our previous Volvo in December month and due to the bad weather and road conditions at that time, there were a very high number of accidents.
So Risløkka had a 4 week minimum backlog on car repairs at that time and it took 6 weeks for the car to be repaired.
If I didn't have the Super Insurance on the Volvo at that time, I would have been without a car for 4 weeks or pay a rental out of my own pocket.
So even though the Volvo V60 was over 5 years old at that time, I was really glad to still have the Super insurance on it and not downgraded to Kasko!

The price difference between Kasko and Super is not much (about 800-1000 NOK difference a year) and worth it.

It's not just a rental car guarantee for entire repair period, but also that if you total the car, you get a new car for up to first three years as opposed to only first year with standard Kasko and after that +30% extra payout on daily market value.
Another important benefit in Super, is battery pack and drive train for up to 200k KM (with IF). With standard Kasko this is not covered!
Plus various other benefits in Super insurance, depending each provider.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Fikk samme info om deletilgang hos Fana bilskade i Bergen.

De kunne ikke gi meg et tidsestimat for oppretting av bakskjerm pluss div. lakkarbeid pga. at de ikke vet når de får levert hjulbuelist fra Tesla. Ingen sporing på deler ved bestilling, men sentralt delelager hos Tesla i Nederland skal visstnok ha full oversikt over deler på lager både i Europa og USA.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

rmr

Samme erfaring her i Bergen , ble påkjørt bakfra 10 april 2018 , venter enda på deler , kan heldigvis kjøre med min bil da det kun er kosmetisk , men begynner å bli latterlig. Slik dele logistikk er helt bak mål . Synes synd på Fana bilskade som må dekke kostnadene på deler på forhånd.......

Tesla skjerp dere!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

daktari

Dessverre ganske stor forskjell på 4-6 uker backlogg på oppretterverksted og 4 måneder ventetid på deler. En drosjesjåfør jeg kjørte med i Trondheim opplevde også det siste - med tap av omsetning som konsekvens. En ugrei praksis, vi har tidligere også hørt om det samme med frontlyktene, med frontruta og personlig med "ledningsnett" og sikringsboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Gikk 14 dager fra jeg bestilte nye hjulbuelister til de var kommet.

Men det var Sandven Service som ordnet, Kjetil der kjenner alle bakveier for å bestille deler hos Tesla...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Bestilte i desember en matte som ligger under baksetet. Ingen kunne si når den kommer, og ingenting har dukket opp ennå. Hadde tidligere en 90-talls Audi hvor de fleste deler var utgått og trodde  i det minste ikke deletilgangen skulle være enda dårligere på en bil som ennå produseres ny. Til min snart 25 år gamle Mercedes kan så å si alt skaffes innen noen få dager..
:)

JLie

Etter å ha lest en del foruminnlegg om deletilgang, logistikk og ventetid er det først og fremst ett spørsmål jeg står igjen med:

Hvorfor?

Hvorfor gjør ikke Tesla dette på en annen måte? Hvorfor har de ikke et lager med deler de kan sende på kortere varsel? Er det fordi de insisterer på å gjøre dette på andre måter eller er det fordi de ikke har oversikten og kunnskapen om problemet? Er dette noe noen kan spørre (eller har spurt) sentrale personer i Tesla om, for jeg lurer virkelig på dette.
Tesla Model S 90d - 2016

Tellus

Redd svaret er ganske opplagt. Jo mindre delelager jo mindre cash bindes opp.
Dette er nok en villet situasjon.

T.K

Villet situasjon eller ikke. Som forbruker har man rettigheter. Tesla har ikke delelager, og dette skal bli opplyst om ved kjøp av bil. Hva om det hadde tatt to år å skaffe delen? Eller tre år? Hadde deltakerne på forum da sagt "kan Tesla holde på slik, at det tar tre år før delen kommer er veldig lenge, synes jeg?" Selvsagt ikke. Men det samme med tre eller fire måneder. Dette er tall som er uakseptable uansett. Det er solgt tusenvis av Tesla, og kun to modeller. ikke 10-20 eller 30 modeller, slik som de andre bilfabrikantene har, og kan skaffe deler til på relativt kort varsel. Med tusenvis av av bilder solgt av to modeller og ikke deler på lager kan bety at kunden har krav på heving av kjøp. Og dette vil jeg nå sjekke ut. Om det går b lir det en bil fra en bilfabrikant neste gang, feks. Jaguar. Teknoligibedriften Tesla klarer ikke engang å håndtere enkel
logistikk.

turfsurf

Dette er en av de største problemene til Tesla for tiden. Dette må de fikse opp i, ellers ender de opp i en rekke forbrukerkonflikter som dette, og krav om heving av kjøp. Blir interessant å følge med på. Jeg har selv ett panser som skal byttes, fikk bare en måneds ventetid, blir spennende å se om det virkelig blir slik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sikkert et dårlig eksempel, men min Ampera-E trenger nye sidespeil.
De ble bestilt i februar ! og er fremdeles ikke levert......

Nå er akkurat denne modellen litt spesiell for forhandler, men det er mildt sagt uholdbar tid, i likhet med Tesla.

Jeronan

#12
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. juni 2018, klokken 08:39
Sikkert et dårlig eksempel, men min Ampera-E trenger nye sidespeil.
De ble bestilt i februar ! og er fremdeles ikke levert......

Nå er akkurat denne modellen litt spesiell for forhandler, men det er mildt sagt uholdbar tid, i likhet med Tesla.


Your situation is actually worse, since all parts need to come from GM and there is currently a conflict between GM and PSA.

GM no longer owns Opel, but is the one that built the Ampera-E. So you will be at the bottom of the priority list for GM when it comes to parts distribution.  :(

This will actually also be a very interesting case for Opel Ampera-E owners here in Europe. If GM isn't delivering parts to PSA for the Ampera-E you can end up in a situation where PSA will be forced to recall all vehicles. Especially in countries like here in Norway with strong buyer protection laws.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

T.K

#13
Verre situasjon? Nå fortalte ikke knut.aulie om bilen hans må stå på grunn av dette eller om den er i trafikk. Om den må stå så er situasjonen like ille, ikke verre. Dette gjelder alle biler som må stå pga manglende delelagertilgang. Når det gjelder Tesla kan det virke som om eierne er ubekvemme med situasjonen, men finner seg i det. Og akkurat det siste er helt unødvendig.

Det finnes biler på lager, inventorybiler. Disse bilene har deler som kan plukkes av bilene, men fordi Tesla velger å heller selge bilene for å tjene penger, så viser det at dette kan de gjøre, fordi det finnes ingen rettsavgjørelse som tilsier at de må hjelpe kunden heller enn å tjene penger. De kan tjene mer penger og lage mer problemer i stedet for å hjelpe kunder og tjene mindre penger.

Det er lett å klage inn en sak til forbrukermyndighetene. Forbrukerrådet har enkel saksgang, og det er gratis. Tesla kommer helt sikkert ikke til å følge forbrukerrådets avgjørelse, og saken sendes videre til Forbrukertvistutvalget. Der blir det avsagt rettskraftig dom, som Tesla må følge. Denne prosedyren er også gratis og enkel. Det tar ett år før dom blir avsagt. I mellomtiden er bilen ferdig reparert, men det endrer ikke faktum, at bilen har blitt 50 000 kroner mindre verdt mens den har stått på verksted og ventet på deler, samt at neste gang noen kjører på deg blir det samme prosedyre.

Tesla følger helt enkle kapitalistiske grunnregler. De er ikke primært i markedet for å hjelpe kunder, men for å tjene penger. Så lenge de kan holde på slik, uten delelager, uten at kunder gjør annet enn å klage på forum, så gjør de det riktige. Problemet er kanskje at tesla-eiere har for mye penger, for mange biler og ikke bryr seg. Jeg kjenner i alle fall én til veldig godt, som har Tesla S på verksted på tredje måned, en advokat med Jaguar og BMW i bilstallen i tillegg til teslaen. Han sier selv at han ikke orker å bry seg, men kjører jaguaren i stedet. I det siste har jeg fått ham litt mer våken, og han skal også klage inn saken sin og begjære kjøpet hevet. Om alle gjør det samme må Tesla leie lagerplass og få på plass noe som ligner på et lager til en bilforhandler. Nå er hele teslas lagerlogistikk på en ipad i stedet for i hyller. Om Tesla skal ha fremtidsmuligheter må det endres, og vi kan starte nå, både for egen, for naboen og for teslas skyld.

Counterpointer

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. juni 2018, klokken 08:44
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. juni 2018, klokken 08:39
Sikkert et dårlig eksempel, men min Ampera-E trenger nye sidespeil.
De ble bestilt i februar ! og er fremdeles ikke levert......

Nå er akkurat denne modellen litt spesiell for forhandler, men det er mildt sagt uholdbar tid, i likhet med Tesla.


Your situation is actually worse, since all parts need to come from GM and there is currently a conflict between GM and PSA.
Nei den er absolutt ikke verre, den er mye bedre. Speilene har bittelitt korrodering men kan fint brukes.

De andre dommedagsvisjonene du kommer med er heller ikke spesielt sannsynlige. De få som har trengt noe som har vert nødvendig for drift har fått deler og vil fortsette med det.

Mitt poeng var at andre merker enn Tesla også kan ha lange leveringstider av forskjellige grunner.

Men det er ikke til å komme bort fra at Tesla MÅ gjøre noe med hele sitt delesystem, verkstedproblemene ser det ut som de jobber aktivt med, og det er bra for det er også kritisk dårlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA