Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faststoffbatterier fortsatt langt inn i fremtiden

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:24

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Mange har ventet på at Toyota skal komme med elbiler med faststoffbatterier, men nå sier de at det er kanskje mulig å få til i 2030.

https://insideevs.com/toyota-says-solid-state-batteries-still-more-than-decade-away/

Nissan har også vært tvilende til teknologien for utrulling de nærmeste årene.

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-solid-state-ev-batteries-not-yet/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

#1
Ikke spesiellt overraskende egentlig, kanskje denne teknologien ikke er tenkt brukt i bil men i pressemeldinger om den fantastiske fremtiden til fasstoffbatterier-sånn ca. 5 bevegelige år fram i tid  :laugh:

Denne er fin :

SitatToyota expect that by 2030, out of 10 million sales globally:

4 million to be hybrids
several hundred thousand to be plug-in hybrids
several hundred thousand to be all-electric

Altså Toyota "forventer" at 40 % av nybilsalget i 2030 vil være ikke ladbare hybrider...? mens rause "noen få prosent"   vil være elbiler...? Å huff & huff dette var veldig skuffende, her er det bare å ønske god tur inn i solnedgangen vel..?

geear


doldis1

#3
Sitat fra: gr på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:53
Glem Toyota, Fisker har de klar om et par år..  :P

Fiskern har nok brukt vinkelslipern på et par duracellbatterier og funnet ut at de var faste & fine innvendig, nå trenger han bare finansiering for storskala...

Her vises den nye teknologien i praktisk bruk  ;) :

http://www.bmwblog.com/2018/02/15/bmw-confident-solid-state-battery-race/

SitatBMW has been partnered with Toyota, in terms of battery and hydrogen tech, while should allow both brands to expedite the process a little bit.

Bør man med "expedite the process" forstå setningen i retning av " the process of following the Kodak company into the sunset" ?


emurof


Gardin

«Kanskje i 2030» er et bra estimat på når vi får se de første elbilene med faststoffbatterier. All ny teknologi er veldig kostbar i starten, så vi kommer helt sikkert til å se dette først i dingser hvor betalingsviljen er større enn for elbilbatterier.

Fordelene med faststoffbatterier kan fint forsvare å øke prisen på mobiltelefontoppmodeller med et par hundre kroner. Man trenger i størrelsesorden 10000 ganger så høy batterikapasitet i en elbil som i en mobiltelefon, og da blir det snakk om en prisøkning på et par millioner dersom man tar samme profitt for batteriproduksjonen. Det er det naturligvis «ingen» som vil betale. Derfor vil de første kommersielle produsentene av faststoffbatterier vente med å satse på elbilmarkedet inntil de har melket ferdig markedene med høyere betalingsvilje.

Så jeg tenker vi kommer til å se det samme mønsteret for faststoffbatterier som vi så for litiumionbatterier — de kommer til å brukes i mobiltelefoner og lignende i årevis før de dukker opp i elbiler.

doldis1

Sitat fra: Gardin på tirsdag 29. mai 2018, klokken 18:48
«Kanskje i 2030» er et bra estimat på når vi får se de første elbilene med faststoffbatterier. All ny teknologi er veldig kostbar i starten, så vi kommer helt sikkert til å se dette først i dingser hvor betalingsviljen er større enn for elbilbatterier.

Fordelene med faststoffbatterier kan fint forsvare å øke prisen på mobiltelefontoppmodeller med et par hundre kroner. Man trenger i størrelsesorden 10000 ganger så høy batterikapasitet i en elbil som i en mobiltelefon, og da blir det snakk om en prisøkning på et par millioner dersom man tar samme profitt for batteriproduksjonen. Det er det naturligvis «ingen» som vil betale. Derfor vil de første kommersielle produsentene av faststoffbatterier vente med å satse på elbilmarkedet inntil de har melket ferdig markedene med høyere betalingsvilje.

Så jeg tenker vi kommer til å se det samme mønsteret for faststoffbatterier som vi så for litiumionbatterier — de kommer til å brukes i mobiltelefoner og lignende i årevis før de dukker opp i elbiler.

Enig i den grad de kommer i det store og hele, når vi snakker om så langt fram som 2030 med den farten ting utvikles nå kan mye skje på den tiden..

eivhelle

Å snakke om 2030 er det samme som å si at vi aner ikke når teknologien er klar. Det betyr ikke nødvendigvis at det tar så lang tid. Det hele avhenger av teknologiske gjennombrudd som gjør at batteriene kan produseres billig og i store volum. Og for alt vi vet kan det komme andre smarte ideer som blir valgt i stedet for.

Hvor var batteriutviklingen egentlig i 2006? Da brukte man stort sett blybatterier, NiCd eller NIMH og det var få som så for seg et stort marked for lithium ion batterier i elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gardin

I 2006 hadde litium-ionbatterier vært kommersielt tilgjengelige i 15 år. Det var bare prisen som hindret dem i å bli brukt i elbiler. Faststoffbatteriene er ikke der ennå.

Jepp, det er umulig å si når faststoffbatterieteknologien er god nok for elbiler. Dette vil bare være rein gjetting inntil den dagen vi eventuelt kan kjøpe mobiltelefoner med faststoffbatterier. Derfra er utviklingen mer forutsigbar. Først blir det småskalaproduksjon til markeder som er villig til å betale mye for små batterier. Erfaringene fra småskalaproduksjonen kan brukes til å perfeksjonere teknologien og produksjonsmetodene. Først når dette er gjort kan det bli aktuelt å oppskalere produksjonskapasiteten til elbilmarkedet, men det tar tid å bygge en gigantfabrikk også. Tesla trenger ca. 7 år fra planleggingen startet (2013) til deres første giga factory etter planen oppnår full produksjon (2020).

Det skal godt gjøres å få til alt dette for faststoffbatterier noe særlig tidligere enn 2030. Altså er ikke faststoffbatterier relevant for dagens elbilsatsning, men det er en fin framtidsdrøm :)

doldis1

 
Sitatmen det er en fin framtidsdrøm :)

Enig, minner litt om Hydrogen for noen år siden ?  ;)

Burger

Gardin: Forskjellen er at det er mange mer mobiler, duppedingser og elbiler som hyler etter faststoffbatteri nå, så satsingen og utvikling kan gå raskere. Det firmaet som får til lønnsom produksjon av faststoffbatteri er styrtrik over natta og vil vasse i investeringspenger for å bygge ut batteriproduksjonen raskt.

Det jeg sier er at markedet etterspør batteri i mye større skala nå enn i 2011.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Gardin på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49
... men det tar tid å bygge en gigantfabrikk også. Tesla trenger ca. 7 år fra planleggingen startet (2013) til deres første giga factory etter planen oppnår full produksjon (2020).

Sant nok, men ved overgang til faststoff-batterier er det ikke det som er interessant, men hvor lang tid Tesla/Panasonic (eller for den sak skyld andre med batterifabrikker) vil bruke på å gjøre om GF-I fra dagens litium-ion batterier til faststoffbatterier. Bygningene står der jo alt, og de ansatte er på plass. Noe av maskineriet vil helt sikkert fortsatt kunne brukes - etter evnt. modifikasjoner/tilpassinger. Noe må skrotes og erstattes av nytt. Og en del av personalet vil måtte læres opp på den nye produksjonslinjen. Men alt dette vil *antagelig* kunne gå mye raskere enn å bygge fabrikken fra bunn av.
Model S 85D

GOLF-raider

#12
Er det bare skryt det «FISKER» skriver om seg sjøl? De tilbyr
folk å betale depositum for å bestille den elbilen som de nå
vil produsere med neste generasjons kjøretøyteknologi:
«Reserve Now: $2,000 USD Refundable Deposit».
«The EMotion by Fisker
strikes a provocative balance of EV performance,
timeless design and next-generation vehicle technology»:  ::)
https://www.fiskerinc.com/emotion/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

eivhelle

Sitat fra: Gardin på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49
I 2006 hadde litium-ionbatterier vært kommersielt tilgjengelige i 15 år. Det var bare prisen som hindret dem i å bli brukt i elbiler. Faststoffbatteriene er ikke der ennå.

Jepp, det er umulig å si når faststoffbatterieteknologien er god nok for elbiler. Dette vil bare være rein gjetting inntil den dagen vi eventuelt kan kjøpe mobiltelefoner med faststoffbatterier. Derfra er utviklingen mer forutsigbar. Først blir det småskalaproduksjon til markeder som er villig til å betale mye for små batterier. Erfaringene fra småskalaproduksjonen kan brukes til å perfeksjonere teknologien og produksjonsmetodene. Først når dette er gjort kan det bli aktuelt å oppskalere produksjonskapasiteten til elbilmarkedet, men det tar tid å bygge en gigantfabrikk også. Tesla trenger ca. 7 år fra planleggingen startet (2013) til deres første giga factory etter planen oppnår full produksjon (2020).

Det skal godt gjøres å få til alt dette for faststoffbatterier noe særlig tidligere enn 2030. Altså er ikke faststoffbatterier relevant for dagens elbilsatsning, men det er en fin framtidsdrøm :)
Det var ikke bare prisen som gjorde Lithium-Ion batterier uaktuelle i 2006. De hadde den gangen heller ikke stabil nok kjemi til at noen ville finne på å sette sammen hundrevis av celler til et større batteri. Det har skjedd en stor utvikling i løpet av de siste 12 årene og det brukes i dag veldig mye mer resurser på videreutvikling. Derfor er det rimelig å forvente enda større fremskritt frem mot 2030 enn det vi har sett de siste 10-12 årene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gardin

Det var da noen som hadde kommet på å sette sammen litium-ion batterier til store batteripakker i 2006? Tesla avduket en prototype av Roadster i 2006, og denne hadde de formodentlig jobbet med i et par år før det?

Men poenget var at faststoffbatterier ikke er i nærheten av det utviklingsstadiet som litium-ionbatterier var på i 2006. I 2006 hadde folk flest opptil flere dingser med litium-ionbatterier. Dette var en veletablert teknologi. Faststoffbatterier er foreløpig bare brukt i laboratorietester, og veien fra tidlige laboratorietester til en elbilproduksjonsserie er lang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA