Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon med oversikt over månedlig lading - eventuelt andre måter å måle på

Startet av emurof, mandag 28. mai 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

emurof

Er det noen som kan anbefale en ladestasjon der man enkelt kan lese av hvor mye man lader hver måned, eller eventuelt andre løsninger utenfor selve ladestasjonen som er enkle og ikke for dyre?

Jeg har sett på Zappi, men den støtter visst bare enfase. Fordelen er at den har en skjerm der man visstnok kan gå tilbake og se på ladehistorikk. Finnes det noe med trefase?

TB

Skal det brukes til avregning, eller bare for statistikk?

ZapCharger er kostbar.

Egen måler for enkel ladestasjon, ladestasjon med innebygd kWh måler.

Efergy har ein måler som kan være praktisk å bruke, men ikkje nøyaktig nok for å betale.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jorang

Hvis du har AMS måler og elbil fra Tesla, BMW eller VW så vil Tibber gi deg forbruket i kWh helt gratis

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

emurof

Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.

Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.

ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!

jorang

Slik ser det ut i Tibber - appen. Hvis det er et felles strømabonnement så regner jeg med at du må disponere abonnementet

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


emurof

Jeg har ikke helt skjønt hva Tibber er. Bilen som skal lades er en Tesla Model S, men hva er det Tibber egentlig gjør?

Bilen skal lades i felles garasjeanlegg (men med faste parkeringsplasser), og det er derfor jeg ønsker å vite hvor mye jeg lader for, slik at jeg kan betale min andel av strømregningen for fellesarealer.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

fredag

Rolec Wallpod type2-ladeboks med "MID-approved" kWh meter. 319 pund (3500kr) + frakt + 25% mva ved levering i Norge. CE-godkjent. 16/32A enfase.

https://evonestop.co.uk/collections/domestic-charging-points/products/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket?variant=40494552516
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TB

Sitat fra: emurof på mandag 28. mai 2018, klokken 21:55
Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.

Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.

ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!
Prisen på ZapCharger Pro må bli sett i lag med infrastrukturen.

Slik eg forstår er det alt lagt opp kabel frå felles måler til din plass? Dette er ein enkel løsning, men det er eit spøkelse som lurer: Kapasitet / samtidighet faktor. Om det legges opp kabel til flere plass, uten noen form for styring må samtidighet settes til 1. Da er det gjerne ikkje så mange beboere som kan få ladeplass, før det er "tomt" for kapasitet.

Men, det er egentlig ikkje "tomt" - men uheldig å overbooke kapasiteten, basert på manuell fordeling, spesielt om det blir mange.

Her der det ZapCharger Pro har sin store fordel: Infrastrukturen legges opp i form av en kabel som festes i taket, eller på vegg i garasjen. hver beboer knyttes inn på samme kabel, dermed kreves det mindre kabel totalt sett. Det er 1 vern pr. kabel. Ved egen kabel til hver plass er det vern pr plass. Uttaket kan overbookes ved at det er automatisk styring av faktisk effekt i sanntid. Da kan beboer som lader på tider det er få eller ingen andre som lader få maksimal effekt, men når alle lader blir effekten redusert.

ZapCharger Pro inneholder jordfeil vern, tilgangskontroll, kWh måler, lastbalansering, fasebalansering osv.

Ulempen med et anlegg med denne typen styring er at alle beboere må ha samme type / merke ladeboks.
Det er (meg bekjent) ingen god nok definert standard på dette området pr. idag for benytte ladeboks fra ulike leverandører.

Å kun sette opp lademulighet for eit lite antall beboere blir gjerne en kortvarig løsing. Selv om den er rimeligere enn en løsning som kan levere til alle vil den korte levetiden gjerne gjøre den kostbar likevel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof


geear

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 28. mai 2018, klokken 22:49
Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jo, Tesla og e-Golf facelift lader på 3-fas IT.

KjellG

Til info, de lader i V-kobling på IT. Dvs, de utnytter 2 av 3 tilgjengelige linjespenninger.

TB

2 av 3 linjespenning blir f. Eks slik?
L1 - L2
L2 - L3

Den som mangler er
L1 - L3
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA