Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladestasjon med oversikt over månedlig lading - eventuelt andre måter å måle på  (Lest 1881 ganger)

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1505
    • Vis profil
Er det noen som kan anbefale en ladestasjon der man enkelt kan lese av hvor mye man lader hver måned, eller eventuelt andre løsninger utenfor selve ladestasjonen som er enkle og ikke for dyre?

Jeg har sett på Zappi, men den støtter visst bare enfase. Fordelen er at den har en skjerm der man visstnok kan gå tilbake og se på ladehistorikk. Finnes det noe med trefase?

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Skal det brukes til avregning, eller bare for statistikk?

ZapCharger er kostbar.

Egen måler for enkel ladestasjon, ladestasjon med innebygd kWh måler.

Efergy har ein måler som kan være praktisk å bruke, men ikkje nøyaktig nok for å betale.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jorang

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Hvis du har AMS måler og elbil fra Tesla, BMW eller VW så vil Tibber gi deg forbruket i kWh helt gratis

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1505
    • Vis profil
Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.

Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.

ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!
« Siste redigering: Mandag 28. Mai 2018, klokken 21:57 av emurof »

jorang

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Slik ser det ut i Tibber - appen. Hvis det er et felles strømabonnement så regner jeg med at du må disponere abonnementet

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1505
    • Vis profil
Jeg har ikke helt skjønt hva Tibber er. Bilen som skal lades er en Tesla Model S, men hva er det Tibber egentlig gjør?

Bilen skal lades i felles garasjeanlegg (men med faste parkeringsplasser), og det er derfor jeg ønsker å vite hvor mye jeg lader for, slik at jeg kan betale min andel av strømregningen for fellesarealer.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Wallbox gir god oversikt, og er 3 fase. Hvilken bil skal du lade?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 290
    • Vis profil
Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


fredag

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1921
    • Vis profil
Rolec Wallpod type2-ladeboks med "MID-approved" kWh meter. 319 pund (3500kr) + frakt + 25% mva ved levering i Norge. CE-godkjent. 16/32A enfase.

https://evonestop.co.uk/collections/domestic-charging-points/products/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket?variant=40494552516
« Siste redigering: Mandag 28. Mai 2018, klokken 23:11 av fredag »
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.

Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.

ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!
Prisen på ZapCharger Pro må bli sett i lag med infrastrukturen.

Slik eg forstår er det alt lagt opp kabel frå felles måler til din plass? Dette er ein enkel løsning, men det er eit spøkelse som lurer: Kapasitet / samtidighet faktor. Om det legges opp kabel til flere plass, uten noen form for styring må samtidighet settes til 1. Da er det gjerne ikkje så mange beboere som kan få ladeplass, før det er "tomt" for kapasitet.

Men, det er egentlig ikkje "tomt" - men uheldig å overbooke kapasiteten, basert på manuell fordeling, spesielt om det blir mange.

Her der det ZapCharger Pro har sin store fordel: Infrastrukturen legges opp i form av en kabel som festes i taket, eller på vegg i garasjen. hver beboer knyttes inn på samme kabel, dermed kreves det mindre kabel totalt sett. Det er 1 vern pr. kabel. Ved egen kabel til hver plass er det vern pr plass. Uttaket kan overbookes ved at det er automatisk styring av faktisk effekt i sanntid. Da kan beboer som lader på tider det er få eller ingen andre som lader få maksimal effekt, men når alle lader blir effekten redusert.

ZapCharger Pro inneholder jordfeil vern, tilgangskontroll, kWh måler, lastbalansering, fasebalansering osv.

Ulempen med et anlegg med denne typen styring er at alle beboere må ha samme type / merke ladeboks.
Det er (meg bekjent) ingen god nok definert standard på dette området pr. idag for benytte ladeboks fra ulike leverandører.

Å kun sette opp lademulighet for eit lite antall beboere blir gjerne en kortvarig løsing. Selv om den er rimeligere enn en løsning som kan levere til alle vil den korte levetiden gjerne gjøre den kostbar likevel.
« Siste redigering: Mandag 28. Mai 2018, klokken 23:24 av TB »
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1505
    • Vis profil
Wallbox gir god oversikt, og er 3 fase. Hvilken bil skal du lade?

Det blir Model S.

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7259
    • Vis profil
Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jo, Tesla og e-Golf facelift lader på 3-fas IT.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1223
    • Vis profil
Til info, de lader i V-kobling på IT. Dvs, de utnytter 2 av 3 tilgjengelige linjespenninger.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
2 av 3 linjespenning blir f. Eks slik?
L1 - L2
L2 - L3

Den som mangler er
L1 - L3
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7259
    • Vis profil
Stemmer det. L1, L2 eller L3 kobles som N og får størst belastning.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.