Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremser bak på egolf.

Startet av valvolainen, mandag 28. mai 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

valvolainen

Må bytte bremser og skive bak på golfen min. Ser at man trenger diagnose for dette, regner med det er for å justere parkbremsen etter bytte. Dette var en liten strek i regningen, fordi jeg hadde håpet på å kunne sette igang med dette idag. Er det mulig å låne diagnoseverktøy til dette i Østfold ila en dag eller to? Jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor jeg evt. kan kjøpe dette uten å bestille på nett.


valvolainen

Ham, takk for den.
Får forsøke å dele parkbremsen og skru tilbake anordningen der slik at jeg får skjøvet stempelet tilbake.
Fortsettelse følger.

norw_blue

Står i samme situasjon med bremsebytte uten diagnoseverktøy. Noen alternativer uten å måtte åpne motoren til parkeringsbremsen? Burde vel vært en kombinasjon med eksempelvis "dra 5 ganger i bremsehendel, trykk inn bremsepedal etc" for å satt bilen i bytte modus.
Noen med diagnoseverktøy i Østfold i nærheten av Råde?

JohnnyQ

Biltema har en enkel diagnoseenhet som du kobler på ODB-2 porten under rattet.
Den koster 499 kr og skal kunne justere parkbremsen.

Biltema artikkelnr: 151305

Beskrivelse:
Med utvidet diagnosefunksjon for Audi, VW, Skoda og Seat, samt vanlig OBD-II-diagnose for øvrige bilmerker.
Henter og nullstiller feilkoder fra over 130 moduler i VAG-biler, inkludert ABS, airbag, radio, AC med mer.
Øvrige funksjoner Slukker servicelampen, aktiverer EPB ved bremsebytte, dekktrykkovervåkning, TPS, kalibrering av gasspotensiometeret og SAS.
Språk: Engelsk, alle nordiske språk, finsk med flere.
Standard: OBD-II/EOBD
Protokoll: KWP1281 KWP 2000 TP-CANBUS NYA UDS CAN J1850 PWM J1850 VPW ISO9141 KWP 2000.

DieselVegard

Jeg skiftet bremser bak på en i3 nettopp. Måtte demontere servoen, men det er tre unbrako-skruer. Tok meg 20minutter per side UTEN spesialverktøy og diagnose å gjøre jobben. Forundrer meg mye om det er mer jobb å en Golf. Den er jo ikke japansk ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Arctic

Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..
2019 Hyundai Kona electric
2014 E-Up! - Solgt

crunch

..følger opp denne


Har nettopp skiftet skiver og klosser på eGolfen (-17, 190). Det gikk glimrende med diagnoseverktøyet fra Biltema som nevnt over her. Rimelig ubrukelig på andre ting, men bakbremsjobben tok han fint.



2017 e-Golf


valvolainen

Jeg bare skrudde inn stempelet manuelt og monterte nye klosser/skiver, remonterte klavene. deretter aktiverte jeg parkbremsen noen ganger, den måtte ha etpar runder siden den var skrudd helt inn, og det kom opp en feilmelding siden den ikke tok med en gang, men etter to-tre ganger av og på med bremsen tok klossene, og en av/på med tenninga så forsvant feilmeldingen og alt ble normalt igjen. (Litt fra hukommelsen her siden det er noen år siden😂😂)

Stoppe

Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Muttertrekker er vanligvis det som skal til. Helst en med litt kraft. Biltemas billigste luftdrevne er f.eks for svak. På bolter som sitter godt må det gjerne varme til i tillegg, jeg bruker en liten gassbrenner.

Gnist

#11
Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Uten at jeg har skrudd på Golf, så vet jeg at på en del andre biler så er det brukt loctite på de to boltene som holder caliperbraketten. Da kan et slag på en så lang arm som du får plass til få bolten til å løsne.


valvolainen

Er det brukt loctite så slipper denne På rundt 250 grader, så litt oppvarming er gull, da nøytraliseres gjengelåsen.
Forøvrig er det ikke så lett med en muttertrekker bak der.
Med litt varme kommer du langt.

DieselVegard

Sitat fra: Stoppe på fredag 14. august 2020, klokken 20:38
Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Muttertrekker er vanligvis det som skal til. Helst en med litt kraft. Biltemas billigste luftdrevne er f.eks for svak. På bolter som sitter godt må det gjerne varme til i tillegg, jeg bruker en liten gassbrenner.

Det er utrolig få biler som har plass til muttertrekker bak. Den eneste jeg har vært borti er Sprinter/Crafter.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

EvOslo

Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Fikk du løsnet boltene. Har samme problemet. Redd for å bruke varme da ABS sensoren er veldig nærme nederste bolten. Ser også på ulike golf forum at mange sliter med de boltene. Selv de som bor i områder der det ikke saltes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA