Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på ombordlader og ledning fra ladekontakt.

Startet av Stoppe, tirsdag 18. august 2020, klokken 11:51

« forrige - neste »

Stoppe

Min 2015 e-golf ville ikke lade mer enn ca. en time så stoppet ladingen. Ingen feilmeldinger, og kunne starte opp igejen så ladet den på nytt en stund. Leverte den inn på merkeverksted for feilsøking.
Møller fant isolasjonsfeil på kabel fra ladekontakt, og byttet UX4.
Når jeg fikk bilen tilbake var feilen med lading den samme, etter ny feilsøking fant de feil på ombordlader AX4 og byttet denne.
Garantiperioden var utløpt, men fikk dekket det meste på maskinskade forsikring. Møller tok fatt i saken umiddelbart, og bilen var utbedret to dager etter den kom inn.
Men reagerer på det høye kostnadsnivået på dette.
Pris til privatkunde for disse utbedringene ville vært ca. 60.000kr i følge møller. Det er vel ca. 2/3 av bilens verdi i dagens marked. Det har vært hevdet at elbiler vil gi mye lavere driftsutgifter enn fossilbiler, pga. lite bevegelige deler, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner? Det virket som at Møller hadde vært borti tilsvarende noen ganger før, spesielt feil på ladekontakt, som medfører reparasjon på 25.000kr. Er redd for at det vil være fortsatt press på bruktbilprisene. Mulig det blir et marked for reperasjon av brukte deler?

offpist

Ja det er ikke bare Møller som opererer slik.
En vanlig feil på trillingene er nettopp onboard lader, og skal du fikse dette på merkeverksted så vil du bli presentert en regning på 60-70 000 kr. For en 2011 modell så er det dobbelte av bilens verdi.

Dette på tross av at en slik lader er relativt enkle greier, og komponentene som er defekt inne i laderen koster 7 kr (!).

VW er kjent for å ha komponentbeskyttelse på alle deler i bilen.
Så ja, man kan relativt enkelt bytte onboardlader selv men bilen må inn til Møller for å "pare" den nye laderen inn i bilen før den vil begynne å fungere.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

storeulv

SitatGarantiperioden var utløpt, men fikk dekket det meste på maskinskade forsikring.

Du sier 2015-modell...er det altså da mer enn 5 år siden du fikk bilen?

Husk at du har 5 års reklamasjonsrett iht. Lov om forbrukerkjøp på varer som må kunne forventes å vare så lenge, dvs. biler og de bildelene som ikke utsettes for slitasje på en slik måte at de kan regnes som såkalte slitedeler (bremseskiver f.eks.)

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Stoppe

Den var 5 år i februar, så ingen reklamasjonsrett (eller Møllers 5års Norgesgaranti). Så sterk anbefaling om å ha utvidet dekning på forsikring med maskinskade, gjelder til bilen er 8år.
Fikk forøvrig også byttet start/stopp knappen som var begynt å fuske (måtte trykkes flere ganger før det skjedde noe), den var ikke billig heller, over 3 tusen med montering.

Stoppe

Sitat fra: offpist på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:25
Ja det er ikke bare Møller som opererer slik.
En vanlig feil på trillingene er nettopp onboard lader, og skal du fikse dette på merkeverksted så vil du bli presentert en regning på 60-70 000 kr. For en 2011 modell så er det dobbelte av bilens verdi.

Dette på tross av at en slik lader er relativt enkle greier, og komponentene som er defekt inne i laderen koster 7 kr (!).

VW er kjent for å ha komponentbeskyttelse på alle deler i bilen.
Så ja, man kan relativt enkelt bytte onboardlader selv men bilen må inn til Møller for å "pare" den nye laderen inn i bilen før den vil begynne å fungere.

Hørte også om en Leaf som ble skrotet nå på grunn av noe tilsvarende, dvs. at rep. kostnad for feil ved lading var høyere en bilens verdi.

Du har tydeligvis kjennskap til hva som er det svake punktet i slike ombordladere (som består av likeretter, trafo og noe regulering?). Dersom man kan bytte enkeltkomponenter i ombordladeren trenger man vel ikke pare komponentbeskyttelse igjen?

TB

#5
Nabo som opplever tilsvarende på sin eGolf.
Testet på to ulike ladebokser, to ulike ladekabler og den medfølgende ladekabelen.

Felles for alle forsøk er at bilen "tenker seg om" - prøver å lade, men blinker rødt på det lille lyset ved siden av ladeporten.
(Zaptec ladeboks sier WARNING PILOT STATE - høres dermed ut som isolasjonsfeil på kabel fra ladekontakt kan være feilen her?)

e-Golf førstegangs registert 2015. Brukt import.
Eier kjøpte den i Norge i slutten av 2017, dvs eneste eier i Norge.
Fabriksgaranti er dermed ute regner jeg med, normalt 3-5 år?
Men, reklamasjonsretten på 5 år som private har ved kjøp fra næringsdrivende / importør bør da være gjeldende?
Den starter ved kjøp, og ikke når bilen fikk skilt første gang?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Oddaa

Sitat fra: Stoppe på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:51
Men reagerer på det høye kostnadsnivået på dette.
Pris til privatkunde for disse utbedringene ville vært ca. 60.000kr i følge møller. Det er vel ca. 2/3 av bilens verdi i dagens marked. Det har vært hevdet at elbiler vil gi mye lavere driftsutgifter enn fossilbiler, pga. lite bevegelige deler, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner? Det virket som at Møller hadde vært borti tilsvarende noen ganger før, spesielt feil på ladekontakt, som medfører reparasjon på 25.000kr. Er redd for at det vil være fortsatt press på bruktbilprisene. Mulig det blir et marked for reperasjon av brukte deler?
Tror dessverre at de som forventer at elbiler skal være nærmest evigvarende, også uten service og reparasjoner, vil få seg en overraskelse.

Men selvsagt, med økende volum kan kanskje delepriser holdes nede. Og reparasjon av brukte deler kan definitivt bli en business for eldre biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TB

Noe av argumentasjonen at produktene gjerne lages uten tanke for reparasjon. Originalt selges gjerne bare store komplette komponenter.

Å gjøre en dyr reparasjon lønner seg ikke, som fører til kasserte produkter, og dermed større resursbruk.

Heldigvis er det noen uavhengige verksteder som ser nytten av reparasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EvOslo

Skummelt å lese. angrer på at jeg ikke har solgt bilen. Den er ute av garanti. Vil ikke lade og start knappen fusker.

Er det en grei sak å få dette fikset på reklamasjon?

TB

Om bil er kjøpt som privatperson fra fra næringsdrivende er reklamasjonsretten 5 år fra kjøpstidspunkt.
Denne feilen med at lader ikke vil fungere virker å være en feil som oppstår på flere 15 modell eGolf.

Det bør gjøre det er en mangel som det kan reklameres på. Hvor enkelt det er å overbevise selger vil derimot variere.

Annen løsning er at det kan være andre uavhengige / ikke merke verksteder som kan reparere feilen rimeligere. Ved at samme feil oppstår på flere biler kan de ha en ferdig løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA